"הבנו שזו המציאות, ולכן אנחנו מתפללים לכל עסקה"

חלי גירס-אסא ושלומי מיטרני ניהלו את חברת התיירות "טוס תיירות ונופש" • בעקבות הקורונה עברו להפיץ אוכל אסייתי ואיטלקי • "אנחנו מוכרים במחיר רצפה כדי שיכירו אותנו יותר" • גלובס שם את הסיוע לעסקים קטנים ולעצמאים במרכז 

חלי גירס–אסא ושלומי מיטרני / צילום: תמונה פרטית
חלי גירס–אסא ושלומי מיטרני / צילום: תמונה פרטית

ב-2003 הקימו חלי גירס-אסא ושלומי מיטרני את חברת "טוס תיירות ונופש". "הרמנו אתר אינטרנט שהיה ראשוני בענף התיירות ולאורך השנים התקדמנו והתרחבנו", מספרת גירס-אסא, "התמקדנו במגזר העסקי, בטיולים בקבוצות בארץ ובחו"ל ושימשנו כסיטונאים של קפריסין הטורקית.

"העסקנו 18 עובדים במשרד בתל אביב, היינו במומנטום של צמיחה עד שיום בהיר אחד סגרו את התיירות. היו לנו בקנה הזמנות במיליוני שקלים. הוצאנו את כל העובדים לחל"ת אחרי שראינו שאין צפי לחזור. העובדים ששימשו כפרילאנסרים ולא יכלו לקבל דמי אבטלה מועסקים כיום כקופאים בסופר".

בינואר 2020 עבר אביה של גירס-אסא אירוע מוחי ובמשך חודשיים היא טיפלה בו, עד שהצליחה להביא לו מטפל "ואז תהינו שלומי ואני מה עושים עכשיו. להוריי יש מפעל שנקרא מטעמי ישראל' שמייצר אוכל אסייתי ואיטלקי שמשווק לבתי קפה, מסעדות ולחברות קייטרינג. גם הם ספגו מכה. חצי מפעל נסגר ומ-60 עובדים נשארו 20. הפעילות שנשארה הייתה בחסות המשלוחים והטייק אווי משום שהם מייצרים נודלס עבור כל הרשתות הגדולות.

"ישבתי עם חברה מענף התיירות שהציעה שנמכור את המוצרים הקפואים ישירות לצרכנים. אימא שלי אמרה שזה לא ילך אבל חשבנו שלמה שאנשים לא ירצו לקבל מוצר של מסעדה ששפים בחרו, להכנה פשוטה בבית ועוד במחיר משתלם? מיתגנו את עצמנו בשם 'מי מרקט טעמים' התחלנו לשווק בפייסבוק והיה ברור לנו שאם נגיע לבתים זה יביא להצלחה. אנחנו מוכרים במחיר רצפה כדי שיכירו אותנו יותר. הצלחנו להגיע לקבוצות רכישה של שכונות וזה פתח לנו דלת באמצעות עשרות הזמנות מרוכזות.

"האתגר בעסק הוא לשנע מוצר שחייב להישמר בהקפאה. הקמנו כמה מרכזים, כולל המשרד בתל אביב שצויד במקפיאים ובמוצרי האריזה וכך הסניפים הללו מאפשרים לנו רדיוס הפצה של עד חצי שעה נסיעה. לפני חודשיים הקמנו אתר מכירתי שעלה לנו עשרות אלפי שקלים. אנחנו עדיין בשלב שבו אנחנו בעיקר מוציאים כסף.

"העובדים שלנו התגייסו לסייע, וגם אנחנו עושים שליחויות. מעבר לכך שאני אדם של עשייה שלא יכול היה להישאר ולהתנדנד בנדנדה, היה חשוב לי לעשות משהו לטובת העובדים. ראינו אותם שבורים לחלוטין ופה מתאפשרת להם השלמת הכנסה".

את המעבר ממכירה של חופשה ביעד אקזוטי למכירה של דים סאם ונודלס היא מגדירה כך "לא היה קל למי שמתעסק בהזמנות בעשרות אלפי דולרים לעסוק בהזמנות ב-100 שקל אבל הבנו שזו המציאות, ולכן אנחנו מתפללים לכל עסקה". מיטרני מוסיף: "אנחנו בעיקר נהנים מהעשייה. ברור לנו שייקח זמן עד שהתיירות תחזור לממדים של לפני המגפה וכשענייני התיירות יחזרו נשמור את הפעילות הזו במקביל. אם נגדל גם בעסק הזה, נגייס עוד עובדים".

תוכניות יש לשניים בשפע. גירס-אסא מפרטת: "נפנה לפלח של הצעירים דרך יוטיובר מוכר. הרעיון הוא שצעירים שאוהבים אוכל פלצני, יוכלו להכין לעצמם ארוחה של מסעדה בעשר דקות עבודה. גם כשהמסעדות ייפתחו אנחנו לא רואים שהענף הזה יחזור לעצמו באותו הווליום. הכלכלה השתנתה וההכנסה הפנויה ירדה. לא רק העובדים מפרגנים לנו גם הלקוחות שלנו, אנחנו בונים מארזים לחברות שעבדו אתנו, אנחנו מכניסים מוצרים משלימים לאתר כך שאם אנחנו נגדל נוכל לעזור לעוד ספקים. יש לנו רעיון לשלב קינוחים ובחזון להקים את שוק 'מי מרקט' לאוכל אסייתי ואיטלקי. יבוא יום ונגיע גם לזה".

עצמאים, בעלי עסקים קטנים ושכירים בעלי שליטה - אנחנו רוצים לשמוע אתכם. להשתתפות במדור אפשר לפנות למייל i-can-help@globes.co.il

צרו איתנו קשר *5988