גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

ריחוק חברתי: מרצדס GLA החדשה תפורה עבור מי שמחפש רכב פרמיום משפחתי

ה-GLA החדשה נוטשת את המורשת של קודמתה ומציעה ממדים, עיצוב וטכנולוגיה של ג'יפון פרמיום אמיתי ● גרסת הבסיס מתפשרת בתחום הדינמי והיא יקרה יותר משמעותית מרוב המתחרות בפלח

מרצדס GLA200 / צילום: יח"צ
מרצדס GLA200 / צילום: יח"צ

בשלהי ספטמבר ערכה קבוצת דיימלר הגרמנית (תאגיד הרכב המחזיק במותג מרצדס) מסיבת עיתונאים גלובלית שבמרכזה המסר "התחשמלנו". כמו יצרניות רכב רבות, גם היא הכריזה על כוונתה להסב בשנים הקרובות רבים ממפעליה לייצור רכב חשמלי וסוללות, להשיק שורה של דגמים חשמליים ולהפוך להיות יותר ירוקה מהיער השחור.

לדיימלר אין הרבה סיבות להתלונן. משבר הקורונה לא פגע משמעותית בתאבונם של עשירי העולם למוצרי יוקרה, וברבעון השלישי, שתוצאותיו הוכרזו השבוע, רשמה הקבוצה רווח נאה של כ-3.4 מיליארד דולר.

למרות זאת, היא נאלצת כיום לעמוד מהצד ולראות כיצד שוק ההון מעניק למניה שלה מכפיל רווח (P/E) של 104 "בלבד" בעוד, שמכפיל הרווח של טסלה, שבקושי מצליחה להרוויח מייצור רכב, גדול פי עשרה.

לא ברור אם דיימלר תצליח לשכנע את המשקיעים שהיא עתידה להיות "יותר טסלה מטסלה", כך שבינתיים היא נאלצת להשתמש בנוסח הישנה והלא מתוחכמת, זו שהפכה אותה ליצרנית רכבי הפרמיום הגדולה בעולם. כלומר, לייצר מכוניות עתירות סטטוס שעונות לדרישות ולגחמות של לקוחות מבוססים ושמכסות כל נישה בשוק היוקרה.

מרצדס GLA החדשה היא תוצר קלאסי של הנוסחה הזו. מבחינה חיצונית, כל דמיון בינה לבין הדור הקודם של המכונית מקרי לחלוטין. אם המכונית היוצאת עוצבה בתצורה של "האצ'בק מוגבהת", הרי שלדור החדש יש פרופורציות קלאסיות של SUV כולל רוחב נכבד, גג שממוקם גבוה מעל רצפת הרכב, חלונות גדולים, קשתות גלגלים מודגשות ושלל תוספות קוסמטיות שאופייניות לז'אנר.

תא נוסעים משודרג ומרווח

העיצוב עצמו די נטול הרפתקנות ונראה כמו גרסה מוקטנת במעט של ה-GLC, האחות הגדולה, כולל גריל מחורר ונוצץ עם "הצלחת" הענקית של מרצדס במרכז, פנסי LED מרצדים, פרופיל צד עגלגל-שרירי, קשתות גלגלים ענקיות וזנב קלאסי של מרצדס.

חבילת ה-AMG בה צוידה מכונית המבחן שלנו גם מוסיפה ניחוח ספורטיבי. בסך הכול, העיצוב לא מותיר בסביבתו ספק לגבי המוצא המיוחס של הרכב והוא רחוק מאוד ממראה "מרצדס בתקציב מצומצם" של הדור היוצא.

גם המרחב והאווירה בתא הנוסעים קפצו שתי כיתות לעומת הדור היוצא. השדרוג המוחשי ביותר הוא במרחב הראש, שמאפשר כעת חופש תנועה גם לנוסעים גבוהים ומאפשר כניסה/יציאה בתנוחה טבעית, שתתקבל בברכה על ידי מאותגרי גמישות.

תנוחת הישיבה גבוהה כמו ב-SUV ראוי, החלונות הגדולים מאירים היטב את התא והמושב האחורי יכול לאכלס שני מבוגרים תוך שמירה על ריחוק חברתי בהתאם לצו השעה. את החבילה המרווחת משלים תא מטען, שאמנם אינו הגדול בקבוצה אבל אפשר לאכלס בתוכו ללא מאמץ עגלת תינוק גדולה פלוס מטען משפחתי טיפוסי.

עמדת הפיקוד משוכפלת מהדור האחרון של ה-A קלאס. זה אומר תצוגה על טהרת הצגים הדיגיטליים החדים שכוללים פיצ'רים מתקדמים.

פרט לכך, עיצוב תא הנוסעים מוחצן משדר איכות ויוקרה כמו כמו בכל דגמי מרצדס עם שפע של עור, תפירה עילית, דיפונים רכבים מתגי מתכת מלוטשים ובידוד רעשים מרשים.

תמחור גבוה ביחס למתחרות בסוגה

מתחת למכסה הקדמי של דגם ה-GLA200 מסתתר מנוע הטורבו-בנזין בנפח 1.3 ליטר שפותח במשותף על ידי מרצדס ורנו ומייצר בגרסה הזו 163 כ"ס. המנוע משודך לתיבה כפולת מצמדים בת 7 מהירויות, והוא מתוכנן לספק את המינימום ההכרחי בפלח.

תחת לחץ בריא הוא מאיץ מאפס ל-100 קמ"ש בכ-8.7 שניות, ואין לו בעיה לשמור על קצב מתקבל על הדעת בעליות חדות עם תפוסת נוסעים מלאה. הוא מצטיין גם בפעולה רגועה בשיוט למרחקים ארוכים.

אבל כדי להוציא ממנו את המיטב צריך לשמור על מצב התיכנות הספורטיבי ולהשתמש לעתים תכופות ב"קיק-דאון", תוך השלמה עם הקפצה של סיבובי המנוע מחוץ לאזור הנוחות האקוסטי. גרסת ה-250, עם מנוע 2 ליטר ו-224 כ"ס כבר מביאה עמה קפיצה משמעותית מאוד בביצועים, אבל גם במחיר (390 אלף שקל).

כמקובל במנועים קטנים ומתוחים, צריכת הדלק משתנה על פני טווח גדול מאוד של ערכים. בעלי רגל קלה ומודעות חסכונית יוכלו להשיג כ-15 קילומטר לליטר, נתון מכובד לכלי כזה. אבל מי שירצה לשחרר את הסוסים מהאורווה צריך לצפות לממוצע ריאלי של כ-10-11 ק"מ לליטר.

ה-GLA היוצאת לקתה במתלים קשוחים וקופצניים וניכר שמהנדסי מרצדס טיפלו בבעיה באופן יסודי. עם מתלה רב חיבורי מתוחכם מאחור וכיול מדויק של המתלים, ה-GLA היא כעת אחת המכוניות היותר נוחות בפלח שלה, ולמעט רמפות הרעדה עירוניות היא מנטרלת מהמורות בצורה מרשימה. על הכביש שלדת ההנעה הקדמית שלה מכוילת בצורה בטוחה ורגועה עבור נהגים רגועים. נטיית הגוף בפניות הדוקות די מורגשת, ההגה קליל ולא הכי חד בשכונה. ה-Q3 של אאודי, למשל, מרגישה יותר ספורטיבית. אפשר בהחלט להניח שגרסת ה-250, עם מערכת ההנעה הכפולה המצוינת של מרצדס, תרגיש חדה יותר.

בשורה התחתונה, ה-GLA200 תפורה היטב עבור לקוחות שמחפשים רכב פרמיום-סטטוס משפחתי, בדרך כלל כרכב שני במשפחה. הלקוחות הללו, ויש רבים מאוד כמותם בישראל, שמים בראש סולם העדיפויות את מראה העיניים ומגע הידיים, ומוכנים להתפשר באגפים אחרים. במחיר בסיס של 289 אלף שקל היא ממוקמת קרוב לקצה העליון של סקאלת המחיר בפלח שלה ותיאלץ להיאבק עם דגמי פרמיום, שמצוידים במפרט גבוה יותר. אבל מרצדס כנראה מכירה את לקוחותיה טוב יותר מאיתנו. 

חלק מהמתחרות

אאודי Q3 40TFSI קוואטרו

280 אלף שקל עולה גרסת ה-2 ליטר טורבו של ה-Q3 החדשה, עם הנעה כפולה ותאוצה מאפס ל-100 ב-7.4 שניות. המכונית החדשה רחבה ומעט נמוכה מקודמתה, ויש לה תא נוסעים דיגיטלי ועתיר טכנולוגיות אם כי מעט פחות מרווח מהמרצדס.

אאודי Q3 40TFSI קוואטרו / צילום: יח"צ

ב.מ.וו X1

ב-299 אלף שקל מציעה ב.מ.וו בחירה בין גרסת 2 ליטר טורבו עם 192 כ"ס והנעה קדמית או גרסת פלאג-אין מאובזרת עם הנעה כפולה בהספק 220 כ"ס. שתי הגרסאות זריזות, מעוצבות היטב ומצוידות בשלדה חדה ומהנה לנהיגה ובתא נוסעים מתוחכם ומרווח, אך קצת פחות מהמרצדס.

ב.מ.וו X1 / צילום: יח"צ

יגואר E-PACE

279 אלף שקל עולה גרסת ה-2 ליטר הבסיסית של הפרמיום-SUV של יגואר. הממדים תואמים את הממוצע בפלח, תא הנוסעים עבר שדרוג משמעותי לאחרונה והמנוע הוא 2 ליטר טורבו-בנזין עם 250 כ"ס, שמשודך לתיבה אוטומטית בת 9 מהירויות ולהנעה כפולה, ומאיץ את הרכב ל-100 קמ"ש ב-7 שניות.

יגואר E-PACE / צילום: יח"צ

עוד כתבות

ישראל כ"ץ / צילום: אמיל סלמן-הארץ

שר האוצר כ"ץ יציג לגנץ את תקציב המדינה 20-21 ביום ראשון

במהלך השבוע הציג כ"ץ את התקציב לראש הממשלה בנימין נתניהו בפגישה שנערכה בין השניים במשך שעות ארוכות ופגישה דומה הייתה אמורה להתקיים עם גנץ על רקע המשבר הפוליטי המתרחב

רחוב קורצ’אק 5–7, קרית אונו / צילום: זיתוני הדמיות אדריכליות

"יש פה אנשים מבוגרים שכבר קשה להם לעלות ארבע קומות ברגל"

הדיירים ברחוב קורצ'אק 5-7 בקרית אונו בחרו קבלן שכבר בנה בכמה מקומות בעיר: "הלכנו לראות בעיניים את הדירות"

סניף מקדונלד'ס / צילום: shutterstock

פשרה בייצוגית נגד מקדונלד'ס: תשלם מיליון שקל לעמותות הפועלות למניעת עישון ולנזקקים

בבקשה לאישור ההסכם שהוגשה השבוע התחייבה רשת המזון המהיר לפעול למניעת עישון בשטחיה החיצוניים ● עוד הוסכם כי הרשת תממן קמפיין פרסום ארצי להעלאת המודעות לאיסור על העישון בהיקף של כ-5 מיליון שקל

חנויות האפליקציות של גוגל ואפל./ צילום:  Shutterstock א.ס.א.פ קריאייטיב

ההשקעות בזמן הקורונה מעידות: שוק חברות ה-API נמצא בנסיקה

עסקים רבים האיצו את הנוכחות בדיגיטל מאז פרוץ המגפה ● המרוויחות הן חברות שמאפשרות למפתחים להתחבר לפיתוחים קיימים, לחסוך זמן ולעבוד ביעילות

"ההשוואה ל-WeWork לגיטימית, אבל לנו יש מרכיב טכנולוגי מאוד חזק"

מייסדי פבריק הגיעו מרקע טכנולוגי, אך החליטו לקפוץ ראש אל תוך עולם נדל"ני ומסורתי כדי לבנות רשתות אספקה לקמעונאיות, בין השאר בעזרת מחסנים מבוססי רובוטיקה • הקורונה הקפיצה את הביקוש, אך המנכ"ל אלרם גורן אומר: "אם לא נקים מאות מתקנים בתוך 3-4 שנים, לא נהיה רלוונטיים"

בוריס ג'ונסון והמירוץ לחיסון של בריטניה / צילום: Associated Press, Paul Ellis

איך עקפה בריטניה את ארה"ב ואירופה בדרך לחיסון הקורונה

סוכנות ביקורת התרופות של בריטניה, שאישרה את החיסון של פייזר וביונטק, הייתה הראשונה במדינה מערבית שעשתה זאת ● זאת בעת שהיא מתכוננת ליציאה לדרך עצמאית אחרי סיום הברקזיט

נמרוד שפר / צילום: איל יצהר

רגע לפני שהוא ממריא עם כרטיס בכיוון אחד נמרוד שפר חושף: למה עזב את תע"א אחרי שנתיים בלבד

נמרוד שפר מספר בראיון ראשון על היחסים הבעייתיים בינו לבין דירקטוריון התעשייה האווירית, בראשות היו"ר הדומיננטי הראל לוקר ● עכשיו הוא יוצא לחופשה מבלי להתחייב על מועד חזרה, וגם אין לו תכנון לגבי העתיד ● "ברגע שיש יו"ר פעיל הגבולות מתחילים להיטשטש"

האקרים/ צילום: Shutterstock/ א.ס.א.פ קרייטיב

מנכ"ל שירביט בעקבות הפריצה: "פועלים לסגירת האירוע מהר ככל הניתן"

(עדכון): מנכ"ל שירביט הגיב בווידיאו: "לחברה יש גיבוי מלא של הנתונים הרלבנטיים, ואנחנו פועלים לסגירת האירוע מהר ככל הניתן" ● קבוצת התקיפה BlackShadow שפרצה לחברה איימה כי אם לא ישולמו לה 50 ביטקוין (כמיליון דולר) היא תדליף ותמכור עוד מסמכים אישיים של לקוחות

החיסון של חברת "ביונטק" ופייזר / צילום: אתר החברה

מסתמן: החודש יגיעו לישראל 4 מיליון מנות חיסון לקורונה

החיסון יספיק לשני מיליון אזרחים שיהיו הראשונים להתחסן ● בשלב זה, למשרד הבריאות אין עדיין תוכנית חיסונים מאושרת, אך ככל הנראה יחוסנו תחילה עובדי מערכת הבריאות, ולאחר מכן אוכלוסיות בסיכון

דרור פויר / צילום: יונתן בלום

זה היה שבוע מלא בקלוּת דעת, אבל לא במובן הטוב

אני הכי בעד לקחת את החיים בקלות דעת - כל אחד את החיים שלו ● קלות הדעת עוברת לצד האפל והופכת לזלזול בכל פעם שמישהו מפנה אותה כלפי חיי אדם אחר ולא כלפי חייו שלו

ישראייר. שנתיים על המדף / צילום: Shutterstock

המאבק על ישראייר חוצה גבולות: חברה אוסטרלית ובנק מקנדה הגישו הצעה לרכישתה תמורת 180 מיליון שקל

בנק ההשקעות הקנדי wadish capital והחברה האוסטרלית Amrock aviation הגישו הצעה משותפת לרכישת ישראייר בחלוקה של 51% ו-49% בהתאמה ● מציעות לרכוש 100% מישראייר As is בתמורה ל-170 מיליון שקל במזומן, 7 מיליון שקל כבונוס לעובדים, וויתור על החוב של איי.די.בי

בנין חברת ביטוח שירביט, נתניה / צילום: תמר מצפי, גלובס

שירביט החליטה: לא נשלם את דרישות הכופר לתוקפי הסייבר

חברת הביטוח הנתונה למתקפת סייבר בימים האחרונים החליטה להתייחס לתוקפים כ"טרוריסטים" ולא לשאת ולתת איתם ● מנכ"ל שירביט, צביקה ליבושור: "החברה לא תיכנע לטרור מסוג זה ותפעל בדרכים העומדות לרשותה להגן על לקוחות החברה ועל המידע המצוי בחברה"

גרטה טונברג / צילום: רויטרס

הנערה שסחפה את העולם: לאן נעלמה גרטה טונברג?

גרטה טונברג הייתה השם הכי חם וחשוב בשנה שעברה, והוציאה מיליונים לרחובות - ואז הגיעה הקורונה ● סרט דוקומנטרי חדש מביא את המאבקים, ההישגים וגם הצצה לנפשה של הנערה השוודית, שרוצה להציל את העולם אבל גם לחיות חיים נורמליים

מתנדב בניסוי החיסון לקורונה של חברת מודרנה / צילום: Taimy Alvarez, AP

ישראל חתמה הסכם משופר עם מודרנה - נקבל 6 מיליון מנות חיסון

יחד עם ההסכם מול פייזר, ובהנחה שלא יתגלו בעיות לא צפויות, עשויים להגיע לישראל במהלך 2021 מנות חיסון עבור 7 מיליון מתחסנים, מעבר לכמות המבוגרים במדינה ● על הרקע הזה, יורד הסיכוי שייעשה שימוש ב-10 מיליון מנות החיסון שנרכשו מאסטרה זניקה

ניהול תיקי השקעות / אילוסטרציה: shutterstock, שאטרסטוק

ההשקעות בזמן הקורונה מעידות: שוק חברות ה-API נמצא בנסיקה

עסקים רבים האיצו את הנוכחות בדיגיטל מאז פרוץ המגפה ● המרוויחות הן חברות שמאפשרות למפתחים להתחבר לפיתוחים קיימים, לחסוך זמן ולעבוד ביעילות

 

הודעת הסחיטה של האקרים לשירביט בטלגרם / צילום: צילום מסך - טלגרם

צוות המשא ומתן של שירביט להאקרים: "אחי, תהיה מענטש"

ההאקרים פרסמו גל נוסף של מסמכים של לקוחות, בהם: מסמכים רפואיים, רישיונות נהיגה, תעודות זהות, צילומי המחאות ● בהודעתם האחרונה הבטיחו ההאקרים: "יש לנו עוד טרה בייטים של מידע" ● הבוקר פרסמה שירביט הודעה לפיה החליטה לא לשלם את דמי הכופר

החיסון של חברת "ביונטק" ופייזר / צילום: אתר החברה

עניין של טיימינג: מה עומד מאחורי הדיווח שהפיל את מניית פייזר?

בדיווח של ה"וול סטריט ג'ורנל" נטען אמש כי תקלה בשרשרת האספקה של פייזר וביונטק תחתוך בחצי את מספר החיסונים שיסופקו השנה ● אלא שאז התברר כי מדובר בחדשות ישנות ● ההבהרה שהגיעה בהמשך כבר לא הועילה למניה או מנעה מכלי תקשורת ברחבי העולם לצטט את הדיווח

ניו יורק - וול סטריט / צילום: תמר מצפי

התקווה לתמריצים והגעת החיסון לשוק דחפו את המדדים המובילים בוול סטריט לשיא כל הזמנים

הנאסד"ק, הדאו ג'ונס וה-S&P 500 עלו ב-0.9%-0.7 לשיא כל הזמנים ● תוספת המשרות בארה"ב בנובמבר הגיעה מתחת לתחזיות; שיעור האבטלה הגיע ל-6.7% ● התשואות על האג"ח האמריקאיות ל-10 שנים מטפסות ● בית הנבחרים בארה"ב הסיר את צמח הקנאביס מרשימת החומרים המסוכנים

מכ"מ של חברת ראדא / צילום: צבא ארה"ב

הרדאר של יוסי בן שלום וברק דותן לא טעה: ראדא ברמות שיא

4.5 שנים אחרי שנכנסה להשקעה בחברה הביטחונית, הרווח של DBSI מגיע לכמעט פי 6 על השקעתה ● חברת ההשקעות הפרטית של בן שלום ודותן עומדת בפני אקזיט עם מכירת טלדור - שבה היא מחזיקה - לוואן, תמורת 250 מיליון שקל

פרויקטי תמ"א 38 ברחוב ברמת גן. כתבות הנדל"ן שעשו את השבוע / צילום: תמר מצפי

התחליף לתמ"א 38 וברמ"י שמים עין על נעורים. כותרות הנדל"ן

יוזמה חדשה של רשות מקרקעי ישראל עשויה לפגוע בנופש המשפחות של השוטרים, מדוע ראשי הערים ממתינים לאוקטובר 2022, שינויי בצמרת עמידר והבית הטמפלרי המיוחד שעומד כיום למכירה באלוני אבא