גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

"החלטה שגויה המהווה אפליה צורמת בין הנוסעים": סוכני הנסיעות זועמים על מתווה סגירת נתב"ג

המתווה שקובע שמי שרכש כרטיס טיסה עד ה-25 בספטמבר בשעה 14:00 יוכל לצאת מהארץ מוציא תגובות קשות מענף הטיסות: סוכני נסיעות מדברים על אפליה בין נוסעים, חברות התעופה מדברות על פגיעה רגע אחרי שסוף סוף חידשו טיסות ואף אחד לא מבין למה בכלל הוא טוב

נתב"ג, הבוקר. אלפי ישראלים לא מחכים והם ממהרים לצאת מהארץ / צילום: רש"ת, יח"צ
נתב"ג, הבוקר. אלפי ישראלים לא מחכים והם ממהרים לצאת מהארץ / צילום: רש"ת, יח"צ

המתווה שאושר לפתיחת נתב"ג בימי הסגר מתיר יותר מדי חורים ובעיות בלתי פתורות והוא מעורר את זעם העוסקים בענף התיירות והנסיעות, ולא במקרה.

המתווה קובע כי מי שרכש כרטיס טיסה עד ה-25 בספטמבר בשעה 14:00 יוכל לצאת מהארץ כאשר יידרש להציג אסמכתא למועד רכישת הכרטיס במידה וייעצר בדרך לשדה התעופה או בכניסה לשדה. 

החור הראשון שטמון במתווה הזו הוא שלא ברור מדוע יש סכנה ביציאה של ישראלים לחו"ל אם רכשו כרטיס לאחר מכן ובכלל - במה הפעולה הזו בולמת את התפשטות התחלואה, כאשר בנתב"ג אפשר למנוע התקהלות בקלות ובעיקר בשעה שיש ישראלים שהרי מותר להם לטוס, אלה שהזדרזו ורכשו, כולל אלפי המתנפלים על כרטיסים שנמכרו בשעות הספורות שנותרו ב-25 בספטמבר מרגע ההודעה על המתווה ועד השעה 14:00, הדדליין שנקבע יחד עם כניסת הסגר לתוקף.

"מציאות בלתי אפשרית בעליל: אי אפשר לבטל את הטיסות ולא ניתן לקיים אותן כמתוכנן"

מנכ"לית התאחדות סוכני הנסיעות טלי לאופר שיגרה פנייה דחופה לשרת התחבורה ולשר האוצר ובה היא פורטת את בעייתית נוספת שעולה מן המתווה והעלולה להסב נזק של עשרות מיליוני שקלים למארגני התיירות ולחברות התעופה.

"בהסתמך על החלטות הממשלה הנוגעות לפתיחת השמיים ולקראת תקופת החגים חידשו מארגני הטיסות והתיירות את פעילותם, חכרו מטוסים, התחייבו לחדרים בבתי מלון, שילמו את סידורי הקרקע בנתב"ג ובמדינות היעד, ונשאו בעלויות כ"א, שיווק ופרסום אשר נדרשו לצורך חידוש הפעילות כאמור. בהתאם, גם חברות התעופה הוסיפו טיסות בתקופת החגים ומכרו עליהן מושבים, וסוכני נסיעות רכשו הקצאות של מושבים על טיסות אלו. 

"ככל שקרבו החגים נמכרו חלק מהמושבים על הטיסות והחלק הנותר של המושבים צפוי היה להימכר בתוך תקופת החגים. אציין, שהשנה במיוחד, בשל אי הוודאות ששררה סביב נושא פתיחת נתב"ג בתקופת הסגר, המתינו נוסעים רבים עם תוכניותיהם והתעתדו לרכוש את הכרטיסים מיד לאחר אישור על קיום טיסות יוצאות. כעת, כתוצאה מההגבלה על מכירת הכרטיסים בתקופת הסגר, נוצר בן כלאיים שהשלכותיו הרסניות לכל העוסקים בדבר: עשרות טיסות מתוכננות אשר אושרו, נשארו עם מאות מושבים ריקים אשר חל איסור למכור.

"הדבר יוצר מציאות בלתי אפשרית בעליל - מצד אחד, לא ניתן לקיים את הטיסות כמתוכנן שכן אין כל הצדקה או כדאיות כלכלית להוציא את הטיסות כשהן חצי ריקות, אך מאידך, ביטולן כרוך גם הוא בנזק עצום, שכן טיסות אלו אמורות להשיב את הישראלים הנמצאים כעת בחו"ל. משמעות ביטול הטיסות, מעבר לעלויות הכבדות הכרוכות בביטול כל ההזמנות הקיימות, הינה שהמדינה, שהחלטתה על איסור מכירת הכרטיסים הביאה לביטולן, תאלץ לשאת בהוצאה של עשרות מיליוני שקלים בגין טיסות החילוץ או כיסוי עלויות הטיסות היוצאות ריקות בחלקן". 

ל"גלובס" אומרת לאופר: "מישהו פספס את המשמעות של המתווה הזה. באווירה שקיימת אני מבינה שניסו להראות הגבלה וצמצום, אבל יש עניין של תועלת מול נזק, התועלת היא אפסית לעומת הפגיעה הכלכלית שהיא עצומה בכל הענף המדמם הזה שנמצא כבר שבעה חודשים במשבר החמור בתולדותיו, וכעת טיפה מרימים את הראש. שמונת הספקים הגדולים בענף הם שמשלמים את המחיר הכבד ביותר, אותן חברות שמגלגלות מחזור של יותר מ-400 מיליון שקל ושלא קיבלו שקל של תמיכה, כעת הם התכוננו לחפות ולו במעט עם חגי תשרי ונוחתת עליהם מכה נוספת".

"אין שום סיבה לעצור מכירת כרטיסים לטיסות קיימות"

בעיה אחרת העולה מן המתווה היא האם מצופה שאתרים בינלאומיים של חברות תעופה ובכלל יעצרו מכירת כרטיסים לישראלים שנתונים בהגבלות, האם ניתנה הנחיה לסוכנים הישראלים למשל שלא למכור כרטיסים לנוסעים אחרי ה-25.9 בשעה 14:00?

הנחיה רשמית לא ניתנה והיא ככל הנראה גם לא יכולה להינתן. אפרים קרמר, מנכ"ל אשת טורס אמר כי "בעוד שהדרישה לאסור אישור טיסות חדשות היא מובנת אין שום סיבה לעצור מכירת כרטיסים לטיסות קיימות שתגרום להפסדים כבדים למארגני התיירות והתעופה, ממילא אין דרך לפקח על תהליך המכירה שמתנהל בדיגיטל וללא צורך בקבלת קהל". סוכנים וגורמים אחרים בענף סבורים שהחורים במתווה משרתים אותם: "למה להעיר את הפיל הלבן שבחדר? איש לא יכול לפקח על מכירת הכרטיסים ועל התאריך שמוטבע על הכרטיסים ומבחינתו השאירו את נתב"ג פתוח וזה מה שמשנה".

לאופר מגדירה את המצב כ"כאוס" וככזה שהיא תעדיף שיוסדר מבלי שהסוכנים יצטרכו למצוא דרכים עקלקלות: "יוצרים חובה לפיה נטל ההוכחה על הנוסע לגבי מתי הוא קנה את הכרטיס. על כרטיסים דיגיטליים אין תאריך רכישה ובכלל יש עניין של מועד קנייה ומועד כרטוס. השאיפה היא שזה יתוקן מהמקום של האבסורד. אני כבר כעת שומעת על עימותים מול נוסעים שהגיעו לנתב"ג ושלא הורשו לטוס. מצפים ששוטרים שעומדים בכביש יעצרו לפרשן כל הזמנה וכרטיס טיסה מתי הם נרכשו?".

"החלטה שגויה המהווה אפליה צורמת בין הנוסעים"

חור נוסף שכולל המתווה מתייחס או למען הדיוק לא מתייחס לבעלי דרכונים זרים. כחמישית מהציבור בישראל מחזיק בדרכון נוסף. בהנחיות שהועלו לדף הבית של נתב"ג כבר הספיק להיעלם הסעיף שנגע לציבור הזה. בתחילה פורסם כי "נוסעים בעלי אזרחות זרה המחזיקים בידם דרכון זר רשאים לצאת ממדינת ישראל גם אם רכשו כרטיס בתקופת הסגר", הסעיף הזה נעלם והתחושה היא שמשאירים את הנושא מעורפל. 

במשרד התחבורה נאמר בנוגע לסוגיית הנוסעים בעלי דרכון זר: "הם כמו כולם.
גם בהגדרת "נוסע" הנוסח הוא "כל אדם" לא החריגו זרים וגם לא דיפלומטים".

גם בכירים בענף יצאו בקריאה נגד המתווה. יעקב אמסלם מנכ"ל ובעלים של קבוצת אמסלם תיירות כינה את ההחלטה כ"אפלייה", לדבריו "העובדה שמי שיוכל לצאת מהארץ הם רק אלו שרכשו כרטיסים עד ה-25.9 הינה החלטה שגויה המהווה אפליה צורמת בין הנוסעים. אם הוחלט להוציא את הטיסות במהלך ימי הסגר חשוב לאפשר לכל מי שבריא ועבר בדיקות לטוס ולא לייצר איפה ואיפה בין אלה שהספיקו לקנות כרטיסים במועד האמור לבין אלו שלא הספיקו להזמין כרטיסים בזמן, זה שיקול זר שאינו קשור למהות העניין. לצערנו אין בהחלטה זו איזון ומידתיות עניינית והיא אינה הוגנת כלפי הציבור".

עוד לפני שהתקבלה ההחלטה שיגר מנכ"ל יאטא ישראל קובי זוסמן אזהרה כי המתווה שלכאורה מאלץ את חברות התעופה לטוס ריקות לכיוון אחד (מישראל) יבריח מפה את החברות הזרות. לכך נוסיף שגם החברות הישראליות נפגעות מהמתווה: כך למשל ארקיע שאחרי חצי שנה של הדממה הודיעה רק לאחרונה כי היא מחדשת את טיסותיה בתחילת חודש אוקטובר.

ההודעה הגיעה בתזמון אומלל, יום לפני "סגירת" מועד ההזמנות ויש להניח שהחברה לא מכרה כרטיסים בהיקף שיצדיק את קיומן של הטיסות - כך גם לגבי אל על שהודיעה על חידוש טיסות הנוסעים בתחילת אוקטובר - בהינתן מצב שבו המציאות החדשה מובילה את הנוסעים לחכות לרגע האחרון בצל אי הוודאות - יש להניח ששיעור מכירת הכרטיסים על הטיסות המתוכננות של אל על אינו גבוה.

ישראייר מבחינתה מילאה את לוח הטיסות העתידי שלה בעשרות טיסות ליעדים שאליהם היא כבר טסה וגם היא תכננה מן הסתם למכור את חלקן במהלך החגים. באתר שלה פרסמה לנוסעים הודעה כי היא תמשיך להיאבק לשינוי ולהתאמה של ההחלטה למנוע מנוסעים לטוס במידה שרכשו כרטיסי טיסה אחרי ה-25.9 "לפיכך רוכשי כרטיסים לחו"ל החל משעה זו ולא יוכלו לטוס בשל הגדרה זו, כספם יושב להם ללא דמי ביטול". והמבין יבין.

חברות התעופה שוקלות להגיש בג"ץ בעקבות ההחלטה של הממשלה למנוע יציאת נוסעים. "מדובר במגבלה אשר אינה מקיימת את השגת המטרה של מניעת התחלואה (שכן יציאת נוסעים דווקא תדלל את כמות האנשים במרחב בישראל) ואף פוגעת באופן אנוש בזכות יסוד של חופש התנועה במידה שאינה ראויה", כך מסבירה עורכת הדין שירלי קציר מנהלת תחום התעופה ממשרד פישר בכר.

מישראייר נמסר כי "ישראייר סגרה את הטיסות בזמן הסגר במערכת ההזמנות בכדי למנוע מלקוחות לרכוש כרטיסים ולהתקל בחסמים בכניסה לנתב"ג. ההחלטה על אי מכירת כרטיסים למבקשים לצאת בימי הסגר תעלה לחברה כ 10 מליון שקל ובדעתה לתבוע הנזקים מהממשלה. נמשיך להאבק למען שינוי ההחחלטה מיד לאחר יום הכיפורים".

עוד כתבות

סדנה בקמא־טק / צילום: קמא־טק

"לנשים מהחברה החרדית יש מיתוג של מי שרוצות לחזור לילדים מוקדם. גילינו שזה הפוך"

ארגון קמא-טק מקדם שילוב חרדים בהייטק כבר כמה שנים, אך גם שם הופתעו מהביקוש של נשים מהחברה החרדית לקורס בניתוח נתונים ● הנשים ניצלו את יתרונות הלמידה מרחוק כדי לשפר את יכולותיהן, במטרה להתקבל לחברות טובות יותר ● האם ניתן לצמצם פערי שכר בהייטק, דווקא עכשיו?

עודף התכנון של שטחי תעסוקה / צילום: shutterstock, שאטרסטוק

שישה ראשי ערים מגלים ל"גלובס" מה הם מוכנים לעשות בשביל למשוך ארנונה ועסקים לעיר

תעריף מיוחד לסטארט-אפים? קו פתוח לטלפון של ראש העיר? מסלול ירוק ברישוי? שישה ראשי ערים מספרים מה הם מוכנים לעשות כדי למשוך אליהם חברות עסקיות שישלמו ארנונה ויספקו מקומות עבודה

טראמפ ופוטין / צילום: רויטרס - Kevin Lamarque

ארה"ב ורוסיה קרובות להסכם על הקפאת מספר ראשי נפץ גרעיניים

פריצת הדרך בין שתי המעצמות תאפשר דיונים על האמנה לצמצום נשק אסטרטגי, שממשל טראמפ מנסה לכלול בה גם את סין

קו החוף של דובאי. מיתוג מחדש כמדינה מתקדמת ומפותחת באמצעות השקעות במערב / צילום: Matthias Seifert, רויטרס

ענף התיירות הישראלי מתעורר עם פתיחת הטיסות לאיחוד האמירויות

הביקוש והעניין שמעוררים היעדים החדשים לתייר הישראלי באיחוד האמירויות מתורגמים ליצירת חבילות ולהשקת טיסות

מנכ"ל גוגל, סונדאר פיצ'אי. התגובה של גוגל היא ניסיון להציג עצמה כחלום ההייטק / צילום: Jim Young, רויטרס

ארה"ב נגד גוגל: השאלות סביב התביעה נגד ענקית החיפוש

במשך שנים חמקה גוגל מסנקציות בארה"ב על התנהגות אנטי־תחרותית, אך נראה שכללי המשחק השתנו והוגשה נגדה תביעה ראשונה ● עד כמה הטענות נגדה חזקות, האם תיפגע כמו מיקרוסופט ומה המחלוקת בין הדמוקרטים לרפובליקנים

בניין רשות המסים בירושלים / צילום: איל יצהר

תשעה מבכירי רשות המסים פורשים עד סוף השנה מתפקידם

הרקע לפרישה הנה תכנית פרישה מרצון שפורסמה ביולי השנה לסגל הבכיר בשירות המדינה, ופונה גם לעובדי רשות המסים

דני נוה,/ צילום: שלומי יוסף

דני נוה פועל להקמת קרן של 100 מיליון דולר להשקעות בפינטק

נוה, שעזב לאחרונה את תפקיד יו"ר כלל ביטוח, הקים בעבר קרן השקעות בתחום הבריאות שמנהלת כ-100 מיליון דולר ● נוה סיים לאחרונה את שבע השנים בחברת כלל ביטוח עם שכר ותגמולים בעלות כוללת של 21 מיליון שקל

מנהל האגף לקשרים בינלאומיים בלשכת המסחר זאב לביא ויו"ר לשכת המסחר בבחריין סמיר נאס בחתימה על ההסכם / צילום: איגוד לשכות המסחר

"היתרון העצום של הכניסה לבחריין, הוא הקשר שלה לסעודיה"

איגוד לשכות המסחר חתם על הסכם שת"פ עם לשכת המסחר בבחריין ● מנהל האגף לקשרים בינלאומיים בלשכת המסחר זאב לביא: "הקשר המסחרי החדש עם בחריין משמעו שבתוך שעתיים וחצי טיסה יוכל איש העסקים ישראלי לשבת עם עמית סעודי ולעשות עמו עסקים"

מתקן התפלה אשקלון, הפועל בשיטת האוסמוזה ההפוכה / צילום: שאטרסטוק

דלק רכב מחליפה שותפה ומבססת את החזקתה במתקן ההתפלה באשקלון

דלק רכב השלימה את רכישת חלקה של שותפתה באשקלון, IDE טכנולוגיות, בחברת התיפעול והתחזוקה של מתקן ההתפלה (חברת אדום), תמורת כ-106 מיליון שקל

בנימין נתניהו / צילום: שמוליק גרוסמן, דוברות הכנסת

קבינט הקורונה החליט שלא לפתוח את חנויות הרחוב ומערכת החינוך

בסיום ישיבת הקבינט, אמר נתניהו כי 9 שלבי יציאה הם פרק זמן מורכב מדי ומסובך עבור הציבור ● משרד הבריאות וגמזו חושבים שיציאה הדרגתית ואיטית תמנע סגר שלישי ● שר האוצר דרש לפתוח את חנויות הרחוב כבר ביום ראשון הקרוב ובתחילת נובמבר להחזיר את המסחר כולו

שכונה בבנייה / צילום: דיאגו מיטלברג

מחירי הדירות צפויים לעלות, אבל זה לא מעניין את הממשלה

חוסר התפקוד הממשלתי הביא בכירים בענף הנדל"ן לנבא כי עליית מחירי הדירות תחזור ● כעת גם במשרד השיכון מאשרים שאנחנו בדרך לשם

TIKTOK / צילום: שאטרסטוק

טיקטוק תגביל פרסומים על "תכנים השוללים את השואה וטרגדיות עולמיות אחרות"

שבוע וחצי לאחר שפייסבוק הודיעה על שינוי מדיניות חופש הביטוי שלה בהקשר הכחשת השואה, הודיעה גם טיקטוק כי תפעל להסרת מידע מוטעה בנושא ● "הוחלט לנקוט בפעולות נוספות להסרת מידע מוטעה וסטריאוטיפים הפוגעים בקהילות יהודיות, מוסלמיות ואחרות, ותכנים שפוגעים בקהילת הלהט"ב"

פרופ' ג'ונתן ג'אביט, מנכ"ל NeuroRX / צילום: יח"צ

תוצאות טובות לתרופה שעברה הסבה מאין-אונות לקורונה

NeuroRX הישראלית ו-Relief השווייצרית הראו שיפור משמעותי במצבם של חולי קורונה קשים

ועדת חוקה על הצעת החוק למניעת אלימות כלכלית / צילום: שמוליק גרוסמן, דוברות הכנסת

החוק למניעת אלימות כלכלית: צורך השעה או טרלול משפטי

בעקבות הדיון הסוער בועדת החוקה בכנסת על החוק למניעת אלימות כלכלית: האם מדובר בצעד חשוב להגנה על נשים או בהתערבות יתר בחיי המשפחה? ● הצטרפו לשידור החי

הקו הכחול הרכבת הקלה בעמק רפאים / הדמיה: תוכנית אב לתחבורה

שפיר לקראת חתימה על הסכם מימון ענק: 3.5 מיליארד שקל להרחבת הרכבת הקלה בירושלים

את קונסורציום המלווים מוביל בנק הפועלים, כשלצדו יהיו בו הבינלאומי, מגדל ואלטשולר שחם ● סגירה פיננסית כשנה לאחר זכייה במכרז נחשבת לפרק זמן קצר יחסית להסכם מימון בהיקף ובמורכבות כאלה ● גורמים בשוק: "תמיד אחד הפתרונות במשברים כלכליים הוא השקעה בתשתיות"

מאיימים על רשתות אמריקאיות / צילום: Shutterstock

סוכנות הריגול האמריקאית מזהירה מפני האקרים סיניים שיתקפו את הצבא, ההגנה והתעשייה

הסוכנות לביטחון לאומי האמריקאית, NSA, קוראת למשרד ההגנה ולתעשיות הצבאיות להיערך למגננה מפני מתקפות סייבר

שר הבריאות הגרמני יינס שפאן / צילום: Markus Schreiber, רויטרס

שר הבריאות הגרמני השתתף בישיבת ממשלה כשהוא חולה בקורונה

בישיבת הקבינט, שבה נכחה בין היתר הקאנצלרית אנגלה מרקל, לבשו הנוכחים מסיכות ושמרו מרחק, כך שהנוכחים לא יצטרכו להיכנס לבידוד ● בצ'כיה הורחב הסגר החלקי ● הרשויות בשבדיה הטילו הגבלות על אזור העיר אופסלה

נשיא ארה"ב דונלד טראמפ / צילום: AP

תחקיר של "ניו יורק טיימס": לפי רישומי מס, טראמפ מחזיק חשבון בנק בסין

העיתון חשף כי נשיא ארה"ב מחזיק בסין חשבון בנק שלא דווח בעבר, משום שהוא נרשם בשם אחת מהחברות שלו ● נציגו של טראמפ טען כי חשבון הבנק שימש רק לחיפוש עסקאות מלונאות בסין, ואינו בשימוש מאז 2015

בורסת וול סטריט / צילום: Associated Press

מגמה מעורבת בוול סטריט; פייבר צונחת ב-8%, סנאפ מזנקת ב-30%

בורסות אירופה ננעלו בירידות של 1.4%-1.9% ● הליש"ט מזנקת ב-1.5% מול הדולר על רקע דבריו של נציג האיחוד האירופי במו"מ על הברקזיט ● הביטקויון מזנק ב-15% למחיר של 12,714 דולר

הנתיב המהיר / צילום: רוני שיצר

השרה רגב מבקשת לאשר הקלות לנסיעת רכבים פרטיים בנתיב המהיר

כיום, יכולים משתמשי הנתיב המהיר לנסוע ללא תשלום כאשר ברכב פחות מארבעה בני אדם רק בשעות השפל, אך כעת יוכלו לנסוע 3 אנשים ברכב לאורך כל שעות היום ● קיים חשש כי מהירות הנסיעה בנתיב תואט, וכי נוסעים רבים יותר ידורבנו להשתמש בו