גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

כוח ירוק: ב.מ.וו פלאג-אין החדשה מרגיעה את המצפון ומשמחת את הלב

גרסת הפלאג-אין החדשה של ה-X1 יכולה להרגיע את המצפון הסביבתי של מחבקי העצים, אך גם לספק הרבה הנעה והנאה למי ששילם כדי לקבל ב.מ.וו אמיתית

ב.מ.וו פלאג-אין X1 / צילום: יח"צ
ב.מ.וו פלאג-אין X1 / צילום: יח"צ

דרישת הבסיס העיקרית ממנהלים בכירים בתעשיית הרכב היא יכולת לחזות את העתיד. הסיבה היא שמחזור החיים של רכב חדש כולל בין שנתיים לשלוש משלב הפיתוח לשלב הייצור ועוד חמש עד שמונה שנים בשוק. לפיכך רכב שמקבל "אור ירוק" היום, עשוי לצאת לשוק תחרותי שונה מאוד בעת השקתו.

אבל למרות שלתעשיית הרכב יש הרבה ניסיון בחיזוי, טעויות קורות. הנהלת ב.מ.וו, למשל, טעתה לפני שנתיים שלוש כאשר לא העריכה נכונה את מלוא ההשפעה הצפויה של הרכב החשמלי בשנים 2020 ו-2021. אמנם הנהלת החברה ניתחה ובחנה לעומק את הדגמים של טסלה, את מצב תשתית הטעינה בעולם, את הצפי לעלות הסוללות ביחס לשימושיות שלהן (טווח) ואת דרישות הקהל, אבל המסקנה שלה היתה שהטכנולוגיה הזו עדיין לא הגיעה לשלב הבשלות הנדרש בשוק הצרכני. לפיכך היא קבעה מתווה זהיר בדרך אל היעד החשמלי, שכולל "חניית ביניים" ממושכת בטכנולוגיית הפלאג-אין במטרה "לחנך את השוק".

רכב

קו דגמים הכי רחב בפרימיום

מבחינה הנדסית, התחזית של ב.מ.וו אכן הייתה מדויקת, אבל החברה לא הצליחה לחזות את היקף "הנדיבות" של ממשלות בעולם במתן סובסידיות לרכב חשמלי וגם לא את הטירוף שמתחולל בשוק ההון סביב מניית טסלה. התוצאה: ב.מ.וו מפגרת כיום בשנה עד שנה וחצי בתוכנית פיתוח הרכב החשמלי שלה לשוק הפרימיום, בהשוואה למתחרות, והשווי שלה עומד כיום על פחות מ-50 מיליארד דולר, לעומת קרוב ל-400 מיליארד אצל טסלה, שמייצרת ומוכרת חמישית ממנה. ואם לא די בכך, הרי שבחודש החולף (אוגוסט) "דרסה" טסלה את פלח כלי הרכב "המחושמלים" בגרמניה, המגרש הביתי של ב.מ.וו, עם עלייה של מאות אחוזים במכירות. אוי לבושה.

נקודת האור היא שלב.מ.וו יש כיום את קו דגמי הפלאג-אין הרחב ביותר בשוק הפרימיום ולקהל הישראלי, לפחות, זה הרבה יותר חשוב מאשר ההשקה המתעכבת של ה-SUV החשמלי של ב.מ.וו, שייוצר בסין.

אחת הדוגמאות הבולטות בליין החדש היא גרסת הפלאג-אין של רכב הפנאי הקומפקטי X 1 . חיצונית, גרסת הפלאג-אין שומרת על העיצוב של הסדרה החדשה, שעבר רענון מקיף בשנה שעברה, ומציגה את אותן פרופורציות מאוזנות, וממדים נדיבים ביחס לפלח "הקומפקטי". הרכב נראה עדכני והגריל הענק והמוחצן בחזית, לצד פנסי ה-LED בתצורת "משקפיים", מזוהים מיידית ברחוב עם ליין ה-SUV עתיר הסטטוס של החברה. התוספות הקוסמטיות של חבילת ה-M ספורט היוקרתית (חישוקים מיוחדים, ספויילרים וכו'), שבה מצויד הדגם הזה כסטנדרט תודות להטבת המס הנדיבה בישראל, מוסיפות ניחוח ספורטיבי, שמטשטש ביעילות את הייעוד "הירוק" של הרכב.

אותה חבילה גם מוסיפה טאץ' יוקרתי לתא הנוסעים, שכולל ריפוד עור משודרג, שמקיף גם מערך הפיקוד, שלל תוספות ועיטורים מסדנת הספורט של של ב.מ.וו, מסך מולטימדיה רחב עם מערכת ניווט מקורית, חבילה מקיפה במיוחד של מערכות בטיחות ועוד שלל תוספות, שעבורן רוכשי ה-X1 "הרגילה" יצטרכו לשחוק עד דק את כרטיס האשראי שלהם. מערך הפיקוד מכיל עוד כמה מתגי שליטה ותפריטים ייעודיים עבור מערכת הפלאג-אין, אבל בסך הכל הטכנולוגיה העילית מוסווית היטב בהנדסת אנוש יעילה ואינה מקשה על מאותגרי הייטק.

כמו כל סדרת X1 גם התא של הפלאג-אין מספק מרחב יעיל למשפחות, עם מרווח נדיב לברכיים ולראש מלפנים ומאחור ומושב אחורי, שמתאים לשני מבוגרים פלוס מתבגר או לכיסא תינוק. הנדסה עילית אפשרה לדחוק מאחור את הסוללה המוגדלת ועדיין להותיר נפח של כ-450 ליטר לפני קיפול המושב, 50 ליטר פחות מגרסאות הבנזין הרגילות.

אורחת הכבוד היא מערכת ההנעה ההיברידית-נטענת של ב.מ.וו, שמסתתרת מתחת למרכב. זו מערכת ההנעה שמופיעה גם בגרסת הפלאג-אין של "מיני קאנטרימן" והיא גרסה מתונה של מערכת ההנעה של מכונית הספורט האקזוטית I8.

המערכת כוללת מנוע 1.5 ליטר טורבו-בנזין עם 3 צילינדרים, מנוע חשמלי חזק ויעיל, סוללה מוגדלת של 10 קילוואט לשעה ותיבה אוטומטית כפולת מצמדים, שניתן לטעון אותה חיצונית.

מעזרים "ירוקים" למקורות אנרגיה משלימים

כמו כל מערכות הפלאג-אין העדכניות, גם זו חיה בשני יקומים מקבילים - "סביבה" ו"ביצועים" - אם כי כאן ההבדלים קיצוניים יותר. פעילי "גרינפיס" יכולים לטעון את הסוללה משקע ביתי אחרי כל נסיעה, לבחור באחד ממצבי התכנות הירוקים של המחשב וליהנות מרכב חשמלי לכל דבר, שיכול לבצע את רוב המשימות העירוניות הטיפוסיות מבלי לראות תחנת דלק. גם כשמנוע הבנזין נכנס לבסוף לפעולה, בעליות למשל או אחרי נסיעה ממושכת, הוא עושה זאת בצורה חלקה ומתונה.

אבל מי שבכל זאת נזכר מדי פעם שהוא נוסע בב.מ.וו, ואולי גם מושפע מסמלי ה-"M" שמקיפים אותו, צריך לבחור במצב הספורט ולהסיט את מוט ההילוכים שמאלה למסילה החלופית שלו. המהלכים הללו הופכים את המנוע החשמלי ואת הסוללה מעזרים "ירוקים" למקורות אנרגיה משלימים, שרתומים לטובת ביצועים והם מעניקים ל-X1 המשפחתי והרגוע למראה ביצועים נמרצים יותר מאלה של הגרסה בעלת מנוע ה-2 ליטר טורבו, למרות המשקל העודף. האצות בעלייה ועקיפות מתבצעות עם מרווח ביטחון וקל מאוד לטפס ולשייט במהירויות רציניות.

כלי שמתוכנן לשעשועי כביש

עוד בונוס חשוב שמביאה גרסה הזו לשוחרי האקשן הוא הנעה כפולה, שמצליחה לגהץ רבים מהקמטים הדינמיים של גרסאות ההנעה הקדמית של ה-X1. ההנעה הכפולה מעניקה לרכב אחיזת כביש איתנה על כבישים מתפתלים, הופכת את ההיגוי לחד ומאוזן, וביחד עם מרכז הכובד הנמוך יותר, שמעניקה הסוללה, התחושה היא של כלי שמתוכנן לשעשועי כביש.

כמובן שביקור תכוף ב"יקום הביצועים" יהפוך לתיאוריה את צריכת הדלק המוצהרת (מעל 40 קילומטר לליטר) ואת הטווח החשמלי ויאתגר את מיכל הדלק הקטן שמכיל 35 ליטר בלבד. אבל זה מחיר ששווה לשלם עבור ההנאה. כך או כך, האופי הספורטיבי לא פוגם בנוחות הנסיעה, שנשארת טובה ומאוזנת למעט בעת מפגש עם רמפות הרעדה עירוניות.

באירופה, גרסת הפלאג-אין של ה-X1 יקרה משמעותית מכל שאר הסדרה, אבל בישראל היא עדיין נהנית מהטבת מס קנייה של עשרות אחוזים ולפיכך היא עולה כאן 299 אלף שקל, מחיר זהה לגרסת ה-2 ליטר החלשה יותר והפחות מאובזרת. ההטבה הזו עתידה להתכווץ משמעותית בשנתיים הבאות, אבל עד אז זו תמשיך להיות אחת האטרקציות הגדולות של שוק הקרוס-אובר הפרמיום הישראלי. 

עוד כתבות

העימות הטלוויזיוני בין הנשיא טראמפ ולבין ג'ו ביידן / צילום: Jim Bourg, AP

העימות האחרון בארה"ב: פוליטיקה, קורונה ואקלים. ואדם אחד שסיכם במלים - "אני מקנא"

בניגוד לעימות הקודם שהיה סוער ובוטה מצד המועמדים, הלילה לעם האמריקאי ניתנה הזדמנות להקשיב לפערים הגדולים בין שני המועמדים ● מדיון על משבר האקלים ועד לניהול סביב מגפת הקורונה שני המועמדים פרסו את משנותיהם

סלמאן מלך סעודיה עם בנו נסיך הכתר מוחמד / צילום: Saudi Press Agency, Associated Press

בדרך להסכם שלום נוסף? גורם בטחוני: בקרוב סעודיה תצא מן הארון

בביקור קצר בוושינגטון חתמו שר הביטחון גנץ ומזכיר ההגנה האמריקאי על הצהרת מחויבות עם ארה"ב לעליונות הביטחונית של ישראל לעשרות שנים קדימה ● גנץ: "ביטחון ישראל עשה קפיצת מדרגה משמעותית"

מוטי פלדשטיין / צילום: איל יצהר, גלובס

"בחברה החרדית מרגישים מופלים בקורונה, החברים החילונים שלי מתפוצצים מזה"

מוטי פלדשטיין הוא מנכ"ל קמ"ח - קידום מקצועי חרדי ● "יש בקרן שלנו 20 אלף בוגרים ובהם גם רופאים. כשראיתי שיש כאלה שמפירים את ההנחיות, הפגשתי אותם עם רבנים, כדי שישמעו את הדברים ממקור ראשון. הבעיה היא בהסברה"

יורם נוה/  צילום: כדיה לוי

כלל החזקות מיישרת קו עם ברקת: תוריד לכלל ביטוח 450 מ' ש' שגייסה בדצמבר 2019

לפני כ-11 חודשים גייסה כלל החזקות ביטוח הציבורית סכום נטו של כ-620 מיליון שקל בהנפקת מניות ● מאז דרש הרגולטור שהחברה תוריד לחברת הביטוח שבבעלותה את רוב סכום הגיוס ● המהלך ישפר את ההון סולבנסי של כלל ביטוח ויספק לה גמישות

בנימין נתניהו ובני גנץ / צילום: יהונתן סמייה, דוברות הכנסת

גנץ ונתניהו נתנו את הסכמתם למכירת מטוסי F35 לאמירויות

ראש הממשלה ושר הביטחון הודיעו היום כי נתנו את הסכמתם לקונגרס האמריקאי לבצע את עסקת המכירה לאיחוד האמירויות ● בהמשך פרסם גנץ כי המו"מ למכירת הנשק לאמירויות הוסתר ממערכת הביטחון, אך נתניהו הכחיש זאת

כלוב בקבוקים בתל אביב / צילום: שני אשכנזי, גלובס

הפיקדון יורחב לבקבוקי משקה גדולים. כל מה שצריך לדעת על החוק והמכשולים בדרך ליישומו

בלב הסערה הפוליטית סביבה, הודיעה השבוע השרה להגנת הסביבה גילה גמליאל על הרחבת חוק הפיקדון גם לבקבוקי משקה גדולים ● אילו מכשולים ממתינים לחוק, מה הסיכוי שבאמת ייושם, והאם זה באמת השינוי הדרוש לסביבה? ● הצוללת של "גלובס" עושה סדר ● האזינו

חגי הרטמן, SAP / צילום: ורנר שטרייטפלדר

הוא נסע לווינה לעבוד כמאבטח וחזר עם אקזיט של יותר מחצי מיליארד דולר

חגי הרטמן הקים את חברת השיווק בענן אמרסיס, שנמכרת לענקית התוכנה SAP ● בראיון ל"גלובס" הוא מספר על החברה האוסטרית שהנהלתה ישראלית ברובה, ויש לו גם מסר ליזמים: "ישראלים טובים מאוד בלהביא לקוחות, אבל לא יודעים להשתמש בשיווק כדי לשמר ולמכור ללקוחות קיימים"

יפעת סלע / צילום: ענבל מרמרי, גלובס

תכשיר את הדירקטורים הממשלתיים: הכירו את הסמנכ״לית החדשה של רשות החברות

יפעת סלע, מנכ״לית עמותת אלומה שנבחרה לתפקיד, היא גם בתו של נתן אשל, מקורבו של ראש הממשלה בנימין נתניהו ● היא נבחרה לתפקיד בתום הליך מכרזי שארך 8 חודשים

יובל שטייניץ, הליכוד / צילום: איל יצהר, גלובס

הגז הפחית את הזיהום, אך עדיין מזיק לסביבה

שר האנרגיה אוהב מאוד לספר על השיפור באיכות האוויר בזכות הוויתור על שריפת פחם, ומסתבר שהוא לא טועה • בדקנו מה קרה למזהמים העיקריים בתקופה בה השימוש בגז לייצור חשמל כמעט שהוכפל • הזיהום אמנם לא נעלם, אבל אכן נרשמה ירידה ניכרת

נשיא פולין, אנדז'יי דודה / צילום: Domenico Stinellis, Associated Press

נשיא פולין אנדז'יי דודה נמצא חיובי לקורונה ונכנס לבידוד

נשיא פולין בן ה-42 נבדק ונמצא חיובי לנגיף הקורונה, עם זאת הוא מרגיש טוב ואינו מפגין תסמינים ● ביום שישי נפגש הנשיא דודה עם הטניסאית איגה שוויונטק, שזכתה לאחרונה באליפות צרפת הפתוחה, שתיאלץ להיכנס לבידוד גם כן

מרצדס GLA200 / צילום: יח"צ

ריחוק חברתי: מרצדס GLA החדשה תפורה עבור מי שמחפש רכב פרמיום משפחתי

ה-GLA החדשה נוטשת את המורשת של קודמתה ומציעה ממדים, עיצוב וטכנולוגיה של ג'יפון פרמיום אמיתי ● גרסת הבסיס מתפשרת בתחום הדינמי והיא יקרה יותר משמעותית מרוב המתחרות בפלח

פלוב אוזבקי / צילום: shutterstock, שאטרסטוק

שובו של הגרגיר: בזכות הסגר האורז חזר לחיינו

אחרי שנים של שלטון פסטה בלתי מעורער במטבח הישראלי, מתוך איזו תפיסה מוטעית ש"אורז קשה להכין", בתקופת הסגר האחרונה הוא חוזר לככב, ובצדק

נוף הגליל. אחרי השריפה / צילום: איל יצהר

העיר שנלחמה גם באש וגם בקורונה: "פה לא דנים בשתי מדינות לשני עמים – כאן חיים ביחד"

האש שהשתוללה בנוף הגליל לפני כשבועיים כילתה חורש של עצים בני יותר מ־150 שנה ופגעה בבתי תושבים ● אבל על הדרך היא חשפה עיר סולידרית שמצליחה להילחם גם בקורונה וגם בגזענות העבר: "פה לא דנים בשתי מדינות לשני עמים - כאן חיים ביחד"

אדוארדו אלשטיין / צילום: Heidi Levine

אדוארדו אלשטיין מסרב לקבל את אובדן השליטה: "בישראל לשדוד חברה מטייקון זה ספורט"

גם כשכולם חוץ ממנו משוכנעים שהסיפור העסקי שלו בישראל גמור, אדוארדו אלשטיין מתעקש שהוא לעולם לא יוותר, וכעת מאז שאיבד את אי.די.בי הוא יורה לכל הכיוונים ● האם אחרי 8 שנים ו-3 מיליארד שקל שירדו לטמיון הוא לא מצטער על הכל? "אי.די.בי הייתה התקופה הטובה בחיי"

שוער פריז סאן ז'רמן מזנק מול יציעים ריקים בגמר ליגת האלופות מול באיירן מינכן באוגוסט / צילום: Matthew Childs, Associated Press

הכסף הגדול של ארגוני הספורט כנראה לא יציל את הקבוצות

ארגונים כמו פיפ"א, אופ"א או הוועד האולימפי מחזיקים במיליארדי דולרים "ליום סגריר"
• מבחינתם הקורונה היא עדיין יום אביבי שטוף שמש • בינתיים, קבוצות וליגות מתחילות לדווח על ההפסדים המצטברים

מפגינים בבואנוס איירס. הפגנות ענק בשדרות המרכזיות / צילום: AGUSTIN MARCARIAN, Associated Press

ארגנטינה ניסתה להילחם בקורונה וגילתה: לפעמים אפילו סגר לא עובד

ארגנטינה הייתה בסגר חמישה חודשים, אבל כעת היא עומדת על 14 אלף מקרים חדשים ביום ונמצאת במקום השישי במספר מקרי הקורונה בעולם • מה לא עבד? המדיניות הרפואית, עונת החורף, העייפות מהתארכות הסגר וחוסר האמון במניעי הנשיא

אמירתי שומר על ההנחיות במלון בדובאי / צילום: Jon Gambrell, Associated Press

כל מה שתיירים ישראלים צריכים לדעת לקראת נסיעה לאמירויות

איך מתנהגים במפגש עם הרשויות בנסיכויות, איך דובאי ואבו דאבי מקבלות תיירים והאם כדאי לדבר עם המקומיים? ● לקראת הפתיחה הרשמית של התיירות ההדדית בין ישראל לאיחוד האמירויות, גיבשנו רשימה שכל תייר שמתכוון לנפוש באמירויות צריך להכיר ● צ'ק אין לסופ"ש

סטנלי פישר / צילום: תמר מצפי, גלובס

בעלי המניות בפועלים צירפו את סטנלי פישר לדירקטוריון; האם הוא יתמודד בעתיד על תפקיד היו"ר?

האסיפה הכללית השנתית של בעלי מניות הבנק בחרה היום בפישר ובישראל טראו לדירקטורים רגילים בבנק וברונית אברמזון ובדליה לב לכהונה שנייה כדח"ציות ● בכך בא לסיומו הליך בחירה חריג, רווי האשמות, סערות ושינויים בוועדה לבחירת דירקטורים בבנקים ללא גרעין שליטה ● פישר: "בפני המערכת הבנקאית עומדים אתגרים רבים, לא רק בעקבות משבר הקורונה"

קק"ל / צילום: איל יצהר

הקרב הגדול על מוסדות הקונגרס הציוני הגיע לסיומו

לאחר הקשיים אליהם נקלע המו"מ בעקבות חברי סיעות השמאל שהקשו על קואליציית הימין שהתגבשה להעביר את ההסכם בהצבעה, הושגה ההסכמה המיוחלת להקמת קואליציה "מקיר לקיר" ● זאת רק לאחר פתיחתו מחדש וחלוקת חלק מהתפקידים מחדש

צביקה שווימר במשרדי אלקטרה / צילום: דורון ברסקי

"המוטו הפך להיות 'ביתי הוא מבצרי' - אנשים עברו לקנות יותר דברים הקשורים לעולם הבית"

מניית אלקטרה מוצרי צריכה זינקה ב-70% מתחילת השנה ● צביקה שווימר, מנכ"ל החברה הפועלת בתחום מוצרי הצריכה החשמליים לבית, מספר בראיון ל"גלובס" על השינוי בטעמי הצרכנים בתקופת משבר הקורונה, על פירות המכירה של גולן טלקום לסלקום ועל תוכניות ההתרחבות לעתיד