גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

מחירון מכוניות ממשלתי: רעיון טוב, אבל לא ישים

ההצעה של שרת התחבורה רגב להקים בסיס נתונים רשמי של מכירות כלי רכב משומשים אינה חדשה וכבר נגנזה בעבר ● היום השוק צריך מחירון אובייקטיבי יותר מתמיד, אך האינטרנסים והמורכבות הביצועית עומדים בעוכריו

מגרש למכירת מכוניות משומשות. הפער בין המחירים במציאות לבין המחירונים - גדול / צילום: איל יצהר, גלובס
מגרש למכירת מכוניות משומשות. הפער בין המחירים במציאות לבין המחירונים - גדול / צילום: איל יצהר, גלובס

שרת התחבורה מירי רגב הודיעה ביום א' כי בכוונתה להגיש תיקון חקיקה, שיביא ליצירת בסיס נתונים על מחירים בפועל של כלי רכב משומשים. על פי ההצעה, יחויבו מוכרים ורוכשים של רכב משומש לדווח על מחיר העסקה בעת העברת הבעלות עליו. הנתונים יוזרמו על ידי רשות הדואר לאתר אינטרנט חינמי, שיוקם על ידי משרד התחבורה או גוף חיצוני, שבו יקוטלגו הנתונים ויוצגו על פי מודל הרכב ותת הדגם, שנת ייצורו ואופי הבעלים הקודמים: פרטי, חברת החכר וכו'.

במשרד התחבורה אומרים כי "המאגר ייצור ודאות מוחלטת בעסקאות היד השנייה ויאפשר לרוכשי רכבים יכולת מיקוח גדולה מול מגרשי הטרייד-אין והסוחרים תוך יצירת תחרות בשוק מחירוני הרכב".

הרעיון לייסד בסיס נתונים לרכב משומש בפיקוח ממשלתי אינו חדש. הוא הופיע כבר ב-2012 כחלק מהמלצות הליבה של "דוח הוועדה להגברת התחרותיות בענף הרכב", שנודעה גם בשם "ועדת זליכה".

וכך כתבו אז חברי הוועדה בהתייחס לאינטרסים העסקיים של המחירון הקיים: "המבנה העסקי כאמור יוצר ניגוד אינטרסים. המפרסמים המהותיים במחירון הם חברות קשורות בענף הרכב (חברות ביטוח, חברות ליסינג, סוחרי רכב וכיו"ב), ויש להם אינטרס להשפיע על מחירי המכוניות המשומשות, לפי שינויים בענף. מחירון הרכב הפרטי נתפס כמקור אמין ואובייקטיבי ועלול לנצל זאת כדי לקבוע קביעות לא אובייקטיביות כגון מחירים מוטים. בעיה זו מתחזקת עוד יותר בהיעדר תחרות בתחום המחירונים".

הוועדה המליצה שמשרד התחבורה יקים מאגר מידע ציבורי של מחירי רכב. המאגר יוקם במיקור חוץ תחת חוק חובת המכרזים. מאגר זה יתבסס על הצהרה משותפת של הקונה והמוכר בכתב של נתוני עסקאות רכב משומש, שידווחו במעמד העברת הבעלות בין המוכר לרוכש. למרות חשיבות הנושא ולמרות הגישה הלוחמנית של משרד התחבורה באותה עת, ההמלצה הזו נעלמה חיש קל.

האם הרעיון הזה יותר רלוונטי היום משהיה לפני שמונה שנים? התשובה מורכבת משני חלקים: צורך וישימות.

משבר הקורונה חשף את הפערים

הצורך במחירון אובייקטיבי ואמין רלוונטי היום יותר מתמיד. בעשור החולף שוק הרכב הישראלי התרחב והשתכלל, מספר עסקאות היד השנייה נסק מעלה וכך גם הערך הכלכלי המצרפי, שתלוי באותו מחירון: עסקאות מכר, ביטוחים, שערוכי ביטחונות של לקוחות פרטיים כנגד שעבוד הרכב והערכות שווי המלאי של חברות ציבוריות בענף, שנגזרות במידה רבה משווי צי המשומשות שבבעלותן. בהערכה זהירה מדובר על למעלה מ-20 מיליארד שקל בשנה, כולל שווי ציי הליסינג.

אבל בזירת המחירונים לא השתנה מאום. מחירון "לוי יצחק" הוא עדיין התנ"ך הלא רשמי של ענף הרכב, ניגודי האינטרסים המסחריים שציינה הוועדה עדיין קיימים והפער בין מחירי המחירון הרשמיים לבין המחירים בפועל, שבהם נתקלים כיום לקוחות פרטיים שרוצים למכור/לקנות רכב משומש, גדול מתמיד.

הוכחה טובה לכך ראינו במשבר הקורונה, שבו שוק הרכב החדש והמשומש, על כל הנגזרות, ספג מהלומה קשה. היצע הרכב המשומש, בעיקר מהשנתונים האחרונים, זינק בעת שלקוחות שהכנסתם נפגעה כמו גם חברות ליסינג, חברות השכרה ואפילו יבואני רכב ניסו לגלגל לשוק "מלאי מצוקה", שחלקו הוא כלי רכב, שהוחזרו על ידי לקוחות מוסדיים או על ידי לקוחות חדלי פירעון.

מאידך הביקוש לרכב משומש, כמו כל אספקט של המשק, התרחק מתקופת השיא. אבל ההשתקפות של המשבר במחירונים הרשמים נותרה מינורית.

גם חברות ליסינג, שערך מלאי המשומשות שלהן מהווה בטוחה של מיליארדים להר של מינוף ושעבודים, נשמו לרווחה כאשר המחירון שימש בתור "בלם זעזועים" וחזרו בדו"חות שלהם על אותה מנטרה: "לא מצאנו מקום להפחתת ערך חריגה". בקיצור, השוק עדיין נשלט על ידי השחקנים הגדולים.

משימה בלתי אפשרית לביצוע?

למרבה הצער גם הישימות של "מחירון ממשלתי" כזה אינה גדולה יותר כיום משהייתה לפני עשור. מטבע הדברים מקור המידע העיקרי שנדרש לגיבוש מחירון אובייקטיבי כזה הוא הדיווחים של לקוחות, שמבצעים עסקאות מכירה/רכישה של רכב משומש.

במקרה של לקוחות פרטיים מדובר בפלישה לצנעת הפרט ואין כל דרך לוודא שהם הנתונים המדווחים אכן אמינים במיוחד לאור העובדה שחלק לא מבוטל מכ-600 אלף עסקאות הרכש/מכר השנתיות של משומשות בשוק הישראלי מבוצעות במזומן.

בנוסף, חלק דומיננטי מאותן עסקאות מבוצעות על ידי גופי סחר ממוסדים. אמנם אלה עסקאות שמגובות בחשבונית, אך מכיוון שאין דרך משפטית לאלץ את החברות הללו לחשוף סודות מסחריים. סביר להניח, שלרבים מהמוכרים יהיה אינטרס "לנפח" את מחירי המכירה כדי לדחוף מעלה את המחירונים הרשמיים. ממש כפי שנעשה כיום.

ועוד לא דיברנו על העלויות של הקמת אופרציה מורכבת, שתצטרך לאסוף ולעבד כל חודש מאות אלפי נתוני עסקאות על אלפי דגמים, תת-דגמים וגרסאות אבזור שונות ומשונות ועוד. איך בדיוק תדע המדינה, או מי מטעמה, האם מחיר הרכב המשומש שדווח בעסקה משקף דפיקות בפח, רעשים מתיבת ההילוכים או תא נוסעים מוזנח? בקיצור, חזרה לנקודת המוצא.

בסופו של דבר המחירון צריך להפוך לקונצנזוס, שמוסכם על ידי כל השחקנים בשוק ובמיוחד על הגדולים. מכיוון שהשחקנים הגדולים ביותר הם חברות הביטוח וסוחרי הרכב, שהשיטה הקיימת משרת אותם בצורה מיטבית, סביר להניח שהציבור הרחב ייאלץ ליישר איתם קו. המוכר יוכל אולי לדרוש על רכבו "מחיר מחירון ממשלתי", אבל כשיבוא לבטח את רכבו, למכור אותו בטרייד-אין או לשלם את ערך הגרט בעסקת ליסינג פרטית - יהיה מי שיחזיר אותו אל זרועות "מחירון לוי יצחק".  

 

עוד כתבות

תיירות בים המלח / צילום: Shutterstock

"ככל שישראל תהיה מדינה פתוחה וירוקה נצליח להחזיר את מספרי התיירים"

אביטל קוצר-אדרי ונירה פישר ייצגו עד לאחרונה את ישראל כמנהלות לשכות התיירות באיטליה ובשבדיה בהתאמה ● כעת, לאחר שגויסו למטה השיווק במשרד התיירות, השתיים מתמודדות עם אחד האתגרים המורכבים בקריירה המקצועית שלהן: החזרת האירופאים ארצה, ועדיף בכמויות שלפני המשבר

אדם עם מסכה עובר ליד בניין בורסת ניו יורק / צילום: Mark Lennihan, AP

וול סטריט ננעלה בעליות: מדד נאסד"ק טיפס 2.25% ומחק את הירידה השבועית

אירופה ננעלה במגמה מעורבת כאשר לונדון עלתה 0.35% ופרנקפורט ופריז איבדו עד 1.1% ● השווקים האסייתים ננעלו במגמה מעורבת כאשר הונג קונג איבדה 0.3% ואילו טוקיו עלתה ב-0.55% ● מניין הקורבנות ממגפת הקורונה נושק למיליון

פרנצ'סקה פונטנה ואביה / צילום: Lucy Hewett for the Wall Street Journal

אבא עושה בושות: היא רצתה לדעת הכל על אבא שלה. העבריין

יש הרבה דברים שאנחנו לא יודעים על הורינו, ולעיתים אי הידיעה הזו נוחה ● אבל פרנצ'סקה פונטנה סירבה להרגיש בנוח ● היא רצתה לדעת את האמת המדויקת על אבא שלה, העבריין ● "גלובס" מגיש: הכתבות הטובות של השנה ממיטב עיתוני העולם

פרויקט "המארג" בסינגפור / צילום: Shutterstock | א.ס.א.פ קריאייטיב

עיר בתוך עיר: האם מתחמי הדיור שמספקים לנו הכל הם התשובה לאושר?

למקום המגורים חשיבות גדולה לתחושת האושר והרווחה, וגם האדריכלים נרתמים ליצירת סוגים חדשים של בנייה עירונית: קומפלקסים שיודעים לספק את כל הצרכים, ממגורים ועבודה ועד ספורט וטבע ● היתרונות של עיר קטנה בלי לוותר על העיר הגדולה ● בואו נדבר על אושר, פרויקט מיוחד 

המוזיאון הלאומי של קטאר / צילום: shutterstock, שאטרסטוק

השושנה של קטאר: המוזיאון הלאומי של האמירות הוא לא רק מבנה מעניין, אלא חוד החנית של הטכנולוגיה

במפרץ הפרסי יש גל של מבני פאר מתוחכמים שתוכננו בידי אדריכלי-על

מסעדה במרסיי, צרפת / צילום: לואיס ג'ולי, AP

"זה אינו הזמן המתאים לסגר": מרד הרשויות המקומיות במדריד בממשלה

במדריד מסרבות הרשויות המקומיות להטיל "סגר לייט" על כל העיר כפי שדורשת הממשלה וההתמודדות עם הגל השני של הקורונה הופכת למשבר פוליטי ● בינתיים, במרסיי נרשמה התנגדות והפגנות נגד סגירת כל המסעדות והבארים החל מהערב

בדיקות קורונה בדרייב אין, תל אביב. "מקסימום 800 חולים קשים בגל הזה" / צילום: Sebastian Scheiner, Associated Press

8,221 נדבקים חדשים אתמול; 13.8% מהנבדקים חיוביים

728 חולים מאושפזים במצב קשה בבתי החולים ברחבי הארץ ● במגזר החרדי ישנם 11 חולים ל-10 אלף נפש, לעומת 5 במגזר הכללי ו-4 במגזר הערבי ●  4,902 מאנשי הצוות הרפואי נמצאים בבידוד

מפגינים נגד נתניהו בבלפור בירושלים / צילום: יוסי זמיר, גלובס

אלפי מפגינים נגד רה"מ; התקנות לשעת חירום להגבלת הפגנות לא יקודמו בממשלה

המפגינים הגיעו סמוך למעון רה"מ בבירה ולביתו הפרטי בקיסריה לאחר שנסעו בשיירות מרחבי הארץ ● ארגוני המחאה הבהירו כי הם יקפידו על המגבלות, המשטרה החלה באכיפה וחלוקת דוחות על אי-שמירת מרחק ועטיית מסיכות

השופטת האמריקאית איימי קוני בארט / צילום: Matt Cashore/Notre Dame University, רויטרס

טראמפ צפוי לבחור בשופטת השמרנית איימי קוני בארט לעליון

ב"רויטרס" ציינו כי טראמפ יודיע היום על מועמדותה של השופטת, שמכהנת בבית המשפט הפדרלי לערעורים ● אם הסנאט האמריקאי יאשר את המינוי, לשופטים השמרנים יהיה רוב של שישה לעומת שלושה בעליון

הנשיא טראמפ ומועמדתו לבית המשפט העליון, איימי קוני בארט / צילום: Alex Brandon, AP

טראמפ הכריז על איימי קוני בארט כמועמדת שלו לביהמ"ש העליון

אם תמונה לתפקיד, איימי קוני בארט, בת ה-48, תהיה השופטת הצעירה בעליון, כך שתוכל להשפיע על צביונו ופסיקותיו במשך עשרות שנים ● אם הסנאט, שנשלט בידי הרפובליקאים, יאשר את המינוי, ידם של 6 השופטים השמרנים תהיה על העליונה כאשר מולם ניצבים 3 שופטים ליברלים בלבד

צילום מתוך הסרט ‘מסכי עשן: המלכודת הדיגיטלית’. מתעלם במופגן ממנהלי החברות הגדולות  / צילום: נטפליקס

מה נטפליקס שכחה לספר לנו בסרט החדש והמדובר על הרשתות החברתיות

הסרט "The Social Dilemma" דן בבעיות אמיתיות שיצרו פייסבוק, טוויטר ודומותיהן, אך הוא מציג תמונה חד צדדית ומתעלם מאסטרטגיות ושיטות פעולה דומות שבהן נוקטת נטפליקס עצמה ● זהירות, ספוילרים

בתוך הדיימונד פרינסס / צילום: רויטרס - Kim Kyung Hoon

שיט בלהות: כך נראו שבועיים גורליים בין מסדרונות הדיימונד פרינסס

בפברואר השנה גילמה אוניית תענוגות אחת את הכוכבת הראשית במה שיהפוך למופע האימים של הנגיף בעולם כולו: שאננות, בידוד, פחד, תקווה ומוות ● לפנינו תיאור של השבועיים הגורליים שבהם שטה האונייה כפצצת זמן מתקתקת ● "גלובס" מגיש: הכתבות הטובות של השנה ממיטב עיתוני העולם

שדרות רוטשילד בתל אביב במהלך הסגר. ההשפעות הכלכליות עשויות להיות הרסניות   / צילום: Corinna Kern, רויטרס

השקעות זה לא שידוכים: חשבון נפש לקראת יום כיפור

בהשקעות המטרה אינה למצוא חברה שנתאהב בה, אלא כזו שבזכותה נרוויח כסף ● עם תחילת השנה החדשה, ראוי ליישם את מצוות "ואהבת לרעך כמוך" גם בעולם הפיננסים, ולאהוב את ההשקעות שלנו כמו שאנו אוהבים את כספנו

חיילת יושבת בתחנת אוטובוס / צילום: כדיה לוי, גלובס

דובר צה"ל: עוצר יציאות מיום שלישי הקרוב למשך 30 יום לפחות

בבסיסים הפתוחים, הונחו המשרתים לעבוד במשמרות תוך שמירה על קפסולות ● המשרתים במערך הלוחם, בבסיסי ההכשרה וביחידות הסגורות יגיעו ביום ג' לבסיסים ערוכים לשהות ממושכת, לתקופה של עד חודש ימים ● כוכבי: "עלינו לפעול מידית ובמלוא העוצמה לצמצום התחלואה בצה"ל פנימה"

כמו לכל דבר, גם לעבודה מהבית יתרונות וחסרונות / צילום: Shutterstock/א.ס.א.פ קרייטיב

קצרים בתקשורת ועוד 4 אתגרי ניהול מרחוק

שישה חודשים כמעט למהפכת העבודה מרחוק, ומנהלים עדיין לומדים איך להתמודד איתה • מחקרים מצביעים על בעיות באמון, על קושי לנהל לו"ז ברור לכולם ועל שאלות בנוגע למדידת ביצועים • איך מתגברים על האתגרים

איך מתנצלים כמו שצריך / צילום: shutterstock, שאטרסטוק

סליחה, אבל ככה לא מתנצלים: המחקרים שילמדו אתכם איך לעשות את זה נכון

מה זאת התנצלות אפקטיבית, מדוע בקשת סליחה מיוחלת משאירה אותנו לפעמים בהרגשה חמוצה ומה בני זוג באמת רוצים כשהם רבים • השאלה איך מתנצלים כמו שצריך מסעירה לא רק את הרשתות החברתיות • חמישה מחקרים עם תובנות

מתוך הקמפיין של קוקה קולה על אחריות סביבתית. סוג של התנצלות / צילום: מתוך יוטיוב

כשפירמות מבקשות סליחה: איך הכי נכון להתנצל ולהכות על חטא במקרה של כשל

גם לפירמות עסקיות, לא רק לאנשים פרטיים, יש הרבה על מה לבקש סליחה ● איך צריך לנהל את המשבר, ועד כמה אפשר לסמוך על הזיכרון הקצר של הציבור

בנימין נתניהו / צילום: Matt Rourke, Associated Press

נתניהו מטיל את האחריות לגל השני על פתיחת מערכת החינוך

בסרטון שפרסם הערב, מציין ראש הממשלה כי פתיחת אולמות האירועים ומערכת החינוך היו טעות ● נתניהו האשים גם את "ההחלטות הפופוליסטיות בכנסת"

המלכה אליזבת / צילום: Chris Jackson, AP

משפחת המלוכה הבריטית תאבד 35 מיליון ליש"ט בגלל הקורונה

תקציב השיפוץ של ארמון בקינגהאם צפוי לרדת ב-20 מיליון ליש"ט בשל משבר הקורונה ● הפגיעה בהכנסות בשל הירידה בהיקף התיירים בארמנות המלכותיים מוערכת ב-15 מיליון ליש"ט בשלוש השנים הקרובות

גליון קנאה ופרגון- ברקע סמלילי המגזינים רולינג סטון, אטלנטיק, הגרדיאן, GQ, הוול סטריט ג׳ורנל / צילום: גלובס

יש לנו פרויקט מושלם, אפילו שאין בו כתבה אחת שלנו

הכתבות המרתקות והמשובחות ממיטב עיתוני העולם, בפרויקט מיוחד שכולו נוטף קנאה (ופרגון)