גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

27 דקות מפתח תקווה לשדרות רוטשילד בתל אביב: המטרו של גוש דן יוצא מהתחנה

במינהל התכנון ממשיכים לקדם את התוכנית לבניית רכבת תחתית ● בחוק ההסדרים מוצעים פרקים שאמורים לטפל בסוגיית זכויות בנייה, המיסוי והסרת החסמים לפרויקט שעלותו מוערכת ב-150 מיליארד שקל ● מי יממן את הבנייה ומה יהיה בתחנות? ● "גלובס" עושה סדר

תחנת המטרו / צילום: נת"ע
תחנת המטרו / צילום: נת"ע

רכבת ישראל אמנם נפתחה רק לאחרונה ורק באופן חלקי לתנועה לאחר סגר הקורונה, אולם החשש מפני המגפה הבאה אינו עוצר את קידום התוכנית הגדולה אי פעם בישראל להסעת המונים - המטרו של גוש דן (לא לבלבל אותו עם קווי הרכבת הקלה - המטרו יהיה כולו תת-קרקעי).

המחיר הבלתי נתפס של המטרו עלול להכפיל את עצמו | עמירם ברקת, פרשנות

איך תיראה מערכת המטרו?

במסגרת התוכנית (תמ"א 70) ייבנו כ-145 ק"מ של קווי רכבת תת-קרקעית שיחצו 24 ערים. התכנון מקודם בימים אלה באופן אינטנסיבי והתוכנית אמורה לקבל תוקף באמצע 2022.

מפת המטרו / אינפוגרפיקה: נת"ע

מערכת המטרו כוללת שלושה קווים עם 109 תחנות. קו M1 יעבור בציר צפון-דרום, אורכו הכולל 76 ק"מ ועליו 59 תחנות. הוא מורכב מגזע מרכזי העובר בלב המטרופולין, משתי שלוחות לכיוון כפר סבא ורעננה בצפון ומשתי שלוחות לכיוון לוד ורחובות בדרום. הקו השני, M2, ינוע בציר מזרח-מערב. אורכו 23 ק"מ ויהיו בו 23 תחנות. תחילתו בחולון וסופו בפתח תקווה. הקו השלישי M3, יהיה חצי טבעתי באורך של כ-40 קילומטרים ובו 24 תחנות. תחילתו בהרצליה, סופו בבת ים ותתפצל ממנו שלוחה לנתב"ג. ההערכה היא שבמטרו יסעו כ-2 מיליון איש מדי יום. עלות הפרויקט נאמדת בשלב זה ב-150 מיליארד שקל.

מאיפה יבוא הכסף לבנייה?

אם הפלונטר הפוליטי ייפתר, וחוק ההסדרים אכן יעבור עם התקציב בתחילת החודש הבא, הוא צפוי לכלול פרקים שיסדירו את מימון הפרויקט, ומדובר כאמור בסכומי עתק. על פי האוצר, חלק מהמימון לפרויקט אמור להגיע מההכנסות התפעוליות העתידיות (למשל מכירת כרטיסים וייזום עסקי) ומ"לכידת ערך" (Value capture) - כלומר מכירת זכויות בנייה בקרבת התחנות ומעליהן. כרגע מוצעים בחוק ההסדרים פרקים שיסדירו את זכויות הבנייה, המיסוי והסרת חסמים.

גלעד צוובנר, סמנכ"ל תכנון בנת"ע, האחראית לתכנון הפרויקט, אמר ל"גלובס": "חלק מהמימון יבוא באמצעות עלייה של ערך הנכסים באזור המטרו ומהגדלת הזכויות. אם היטלי ההשבחה הולכים כיום לעיריות, אז הם יתחלקו בין העיריות לבין המדינה, שתשתמש בזה להקים את המטרו. שטחי הדיפואים (התחנות הסופיות) עצומים, ואנחנו בודקים עכשיו איך ניתן לבנות מעל השטחים הטכניים שימושים מסחריים. אזורים כאלה הם מאוד מבוקשים".

בישיבת צוות התכנון של המטרו, ששודרה בשבוע שעבר ביוטיוב, אמר הכלכלן האורבני ד"ר ניר שרב, ראש צוות תכנון התחבורה של הפרויקט, שישראל נמצאת בפיגור ניכר בהשקעה תקציבית בתחבורה ציבורית. הוא אומד את הפער נכון ל-2010 ב-250 מיליארד שקל ומציין שללא השקעה במטרו, הפער יגדל ל-350 מיליארד שקל עד 2040. לדבריו, סך התועלות של המטרו יגיע ל-550 מיליארד שקל לאורך חיי הפרויקט - כלומר יותר מפי שלושה מההשקעה בו. הפיתוח עסקי שיביא עמו הפרויקט יאפשר להביא 150 אלף נוסעים בשעה למרכזי התעסוקה - כמו 75 נתיבים מהירים.

כמה זמן ייחסך לנוסעים?

צוובנר מצהיר שהמטרה של נת"ע היא במפורש - לייתר את השימוש ברכב פרטי. "המענה הוא תחבורה מהירה, שזה המטרו, ויצירת ציפוף לאורך התוואי של המטרו, כך שאנשים לא יצטרכו אמצעים משלימים. השימוש יהיה רק באמצעות המטרו".
ד"ר שרב אמר בדיון שכיום 90% מהתנועה באזור מטרופולין ת"א היא באמצעות רכב פרטי, בשונה ממקומות אחרים בעולם. "מערכת מבוססת מטרו יכולה להביא אותנו ל-40% שימוש בתנועה ממונעת. לפי כל התרחישים שבחנו, בלי מטרו, תהיה קריסה מוחלטת של כל מערכת התחבורה", אמר שרב. לדבריו, עלות אובדן הזמן למשק, ללא מטרו, תעמוד ב־2040 על 25 מיליארד שקל בשנה.

שרב טוען שהרווח הצפוי מהמטרו יעלה בהרבה על ההשקעה בפרויקט. בדיקה שערך מעלה שמשך הנסיעה יתקצר בכשליש. למשל, נסיעה מפתח תקווה לאזור שדרות רוטשילד בתל אביב אורכת כעת 72 דקות באוטובוס או 58 דקות במכונית. בעתיד, במטרו, היא תארך 27 דקות בלבד.

שרב: "המטרו פותח את המטרופולין לנסיעות מאזור לאזור, מקצה לקצה, לאו דווקא לנסיעות רדיאליות (פנימה והחוצה מהמטרופולין). הרשת הזאת נותנת כיסוי שלם לכל הערים. התועלות האורבניות מאפשרות נגישות למקומות עבודה, לימודים ומגוון שירותים, וגם, היכולת לעשות התחדשות עירונית בהיקף רחב תשפיע על הצורה והאסתטיקה של המרחב, ותגדיל את האפשרות להליכה ולרכיבה על אופניים".

מה יהיה בתחנות?

"אנחנו יכולים לראות שבמקומות רבים בעולם התייחסו בקפידה לכך שאזורי תחנות המטרו יתוכננו בצורה איכותית", אמר אדריכל יאיר אביגדור, ראש צוות התכנון למתחמי התחנות, בישיבה המשודרת.

הוא הוסיף שגם המטרו שייבנה בישראל ישנה את המרחב האורבני של פני המטרופולין: "הנגישות לתחנות צריכה להיות מקסימלית, הן יהפכו למקום מרכזי בעיר, והרכב הפרטי יעבור לתחתית הפירמידה. גם אם יש חניה אז היא לא משויכת ויקרה".

לדבריו, תחנות המטרו החדשות יהיו עוגנים חדשים שיהוו את הבסיס לכל רשת התחבורה, הכוללת רכבת אזורית, רכבת קלה, אוטובוסים, רכב פרטי ואופניים. "מסדרונות" תחנות המטרו מאפשרים פיתוח אורבני משמעותי, הכולל עירוב שימושים: "ברגע שהפיתוח של המרחב סביב תחנות המטרו הוא איכותי, הוא מסדיר את הביקושים, מושך גם משתמשים מועסקים וגם מסחר וגם מגורים, מביא לתרומה לתקציב העירוני והארצי, ולגדילת היקפי הפיתוח שמתאפשרת באמצעות התרומה הזאת".

אביעד שר שלום, היועץ הסביבתי של צוות התכנון של מתחמי התחנות, מודע היטב לפוטנציאל החיובי והשלילי של התחנות: "באזור הסמוך לתחנה יכולה להתרחש מהפכה אורבנית משמעותית. מדובר במרחב עירוני אטרקטיבי בזכות זה שמוציאים ממנו, כמעט לחלוטין, את כלי הרכב. מדובר ברדיוס של 500 מטר. אנחנו לא מכירים הרבה שטחים במטרופולין שנקיים מכלי רכב, שיש בהם אפס פליטות פחמן. זה אומר שאתה יכול לבחור את מקום המגורים שלך באזור שיספק את כל צרכיך, כולל תעסוקה".

הצד האחר של עליית ערך הדירות הוא ג'נטריפיקציה מואצת: "זה הכול פינוי, כי גם האוכלוסייה המקורית, האוכלוסייה שהכי תלויה ברכב ציבורי, נדחקת החוצה". לדברי שר שלום, במקומות אחדים בעולם יודעים לייצר בסביבות המטרו גם סוגים שונים של דיור בר השגה.

איך ייראו תחנות הקצה?

מתחמי הדיפו של המטרו - תחנות הקצה - ייבנו ברעננה, בראשון לציון, בסגולה בפתח תקווה ובאור יהודה. הם ישמשו לעבודות תחזוקה, טיפולים טכניים, בדיקות בטיחות וניקיונות - אולם התוכנית היא שגם הם יהוו מרכזים אורבניים בפני עצמם.

האדריכלית דורית שפינט, ממשרד גורדון אדריכלים ומתכנני ערים, מרכזת את הצוות האחראי על תכנון מתחמי הדיפו. "כל אחד ממתחמי הדיפו יהיה בערך בשטח של 300 דונם", אמרה שפינט בדיון המשודר, "והמשמעות של זה היא שאם רוצים לעשות ניצול מיטבי של השטח, יש לבנות גם מעל מפלס הקרקע. האתגר הוא בניית רבת שימושים על הגג, שעוביו 2.5 מטרים, שמשתלבת במרחב העירוני וממנפת את גג מתחם הדיפו לסביבה עירונית חיה ומשלמת ארנונה".

מה אפשר לעשות מעל הדיפו?
קרן כץ גנני, סמנכ"לית לענייני תכנון בנת"ע: "במקומות אחרים בעולם בונים הרבה למגורים, מייצרים פארקים, מלונות מעל תחנות של תחבורה ציבורית. בפרויקט הדסון יארדס בניו יורק קשה להאמין שיש מתחת מתחם דיפו פעיל. ערך הקרקע מאוד גבוה ורוצים לנצל כל שטח".

הדסון יארדס / צילום: shutterstock, שאטרסטוק

מי יסבול בדרך?

בשלב זה עבודות החפירה והבנייה רחוקות מאיתנו לפחות בכמה שנים, אבל הן בוודאי יגרמו לפקקים, לרעש, ללכלוך לתושבי הערים לשנים ארוכות, ובהחלט אפשר שגם להפקעות (כפי שאנחנו רואים כרגע בקו הסגול של הרכבת הקלה).

עוד לפני כן, ברמה התכנונית כבר הוכרזו שטחים עצומים כ"מוקפאים", כלומר, הבנייה בהם הוקפאה לפי סעיפים 77-78 לחוק התכנון והבנייה. כבר באמצע 2019 פרסמה הוועדה לתשתיות לאומיות מגבלות קשיחות ששללו מתן היתרי בנייה בשטחים התת-קרקעיים הכלולים בתוכנית של קו M1. משמעות הדבר היא שמי שהתכוון לחפור חניון למשל מתחת לבניין שהוא מתכנן וכלול בשטחי ההכרזה - לא יכול לעשות זאת עד להודעה חדשה. וכאמור, שנים ארוכות של תכנון מפורט לפנינו".

ההתנגדויות כבר התחילו: בכפר סבא ובראשון לציון מתנגדים לדיפו של קו M1

בכפר סבא ובראשל"צ ניתן לראות סנוניות ראשונות למאבקים נגד תוואי המטרו, התחנות ומתחמי הדיפו. התחנה האחרונה של קו המטרו M1, מתוכננת על השטח החקלאי שבין השכונה הירוקה של כפר סבא לבין מושב גן חיים שמצפון לו. התושבים רואים בתוכנית איום שיפר את שגרת החיים המוכרת והנוף הפסטורלי - ומתנגדים נחרצות להקמתו שם. במאי האחרון העבירו ראש עיריית כפר סבא רפי סער וראשת מועצת דרום השרון אושרת גני-גונן, מכתב משותף למי שהיה יו"ר הוועדה לתשתיות לאומיות זאב בילסקי, ובו הם מביעים את התנגדותם לשינוי המוצע על ידי הוועדה להקים את הדיפו של קו מטרו M1 בשטחי שתי הרשויות. לדבריהם: "נודע לנו כי התוכנית אותה הכרנו ובה תמכנו, שונתה באופן משמעותי והיקפה גדל בצורה דרמטית. זאת תוך פגיעה אנושה בחקלאות, בטבע, בנוף ובריאות הירוקות של תושבי האזור ועד כדי חיסול ההתיישבות החקלאית במושב גן חיים". סער וגני-גונן דורשים להעביר את הדיפו לאזור התעסוקה של רעננה, מעבר לכביש 4.

אושרת גני גנון ראש מועצה דרום השרון. "פגיעה אנושה בחקלאות"   / צילום: איל יצהר, גלובס

לאה מנסור, יו"ר ועד השכונה הירוקה בכפר סבא, סבורה שמדובר במפגע מסוכן: "המתכונת שהוצגה לנו מייצרת בעיות קשות של זיהום. הדיפו זה מוסך גדול שעובד 24/7, מייצר רעש, זיהום אוויר, זיהום תת קרקעי. יותר ראוי שימוקם ליד אזורי תעשייה".

הדיפו בכפר סבא / הדמיה: נת"ע

תחנת הקצה האחר של קו המטרו M1 מתוכננת באזור צומת ראשונים, ליד הכניסה הדרומית של ראשל"צ. מהנדס העיר, קיריל קוזיול, מברך על המטרו אך מסתייג מהמיקום: "אנחנו התנגדנו מהרגע הראשון למיקום כי לדעתנו זה פוגע בצורה אנושה בפוטנציאל הפיתוח העירוני של המקום".

אבל לפי דברי נת"ע מדובר בדיפו תת־קרקעי ומעליו ניתן יהיה לבנות. איפה הבעיה?
"ברור שזה לא יהיה אחד לאחד כי יש אזורים שלא ניתן יהיה לבנות מעליהם בצורה אינטנסיבית. וחוץ מזה, הדיפו הוא לא כולו תת קרקעי. באזור הכי רלוונטי, של ציר הרצל, הדיפו הוא דווקא מעל הקרקע. אנחנו דורשים שיחפרו אותו".

קוזיול מציין שיש בעיה מהותית עם הבנייה מעל הדיפו: "אני לא מבין איך מתכוונים לבנות מעל הדיפו כשהקרקע היא פרטית. אי אפשר להפקיע אותה למשהו סחיר. מה שקורה היום זה שהתוכנית שמופקדת לא מראה שום בנייה מעל הדיפו. תמ"א 70 תוכל לאפשר בנייה, אבל אני לא יודע לחיות עם הבטחות. בעיני זאת התקלה הגדולה, ואפשר היה לפתור אותה אם היו נענים להצעתנו למיקומים אחרים, בתוך ראשון".  

עוד כתבות

פרויקט "המארג" בסינגפור / צילום: Shutterstock | א.ס.א.פ קריאייטיב

עיר בתוך עיר: האם מתחמי הדיור שמספקים לנו הכל הם התשובה לאושר?

למקום המגורים חשיבות גדולה לתחושת האושר והרווחה, וגם האדריכלים נרתמים ליצירת סוגים חדשים של בנייה עירונית: קומפלקסים שיודעים לספק את כל הצרכים, ממגורים ועבודה ועד ספורט וטבע ● היתרונות של עיר קטנה בלי לוותר על העיר הגדולה ● בואו נדבר על אושר, פרויקט מיוחד 

אריה דרעי ובנימין נתניהו / צילום: אמיל סלמן-הארץ

החלטות הממשלה משקפות את הוויכוח הפוליטי יותר משהן נוגעות לקורונה

ההתחלה דווקא נראתה טוב - דיונים ענייניים, אבל עם הזמן הכול התיישר, כרגיל, לפי הקווים הפוליטיים ● המשוואה של הפגנות - תפילות השתלטה על השיח ופרופ' גמזו כמעט שלא נשמע ● בינתיים זה עושה טוב לפוליטיקאים שמתנגדים להחלטות הממשלה

שליחים של חברת המשלוחים "וולט" משקיפים לעבר רחוב ריק בצל הקורונה. חברות המשלוחים הפכו להיות מרכזיים בתקופה שבה אי אפשר לצאת כמעט מהבית / צילום: כדיה לוי, גלובס

בפעם השנייה בתוך חודש: תקלה באפליקציית משלוחי האוכל וולט

מוקדם יותר הערב, האפליקציה הפסיקה לפעול ומציגה הודעת שגיאה לכל מי שמנסה להזמין באמצעותה משלוח ● לפי שעה, התקלה תוקנה ● החברה סבלה מתקלה דומה לפני פחות מחודש כשאז הסבירו בחברה כי מדובר בתקלה עולמית

החיים זה לא הכל / צילום: יוני המנחם, יח"צ

הסיטקום הוותיק "החיים זה לא הכל" נמכר לערוץ יווני

וגם: מאבקים וריבים בחברת נקסטג'ן ● השיחה

זירת המסחר בוול סטריט / צילום: Lucas Jackson , רויטרס

עליות קלות בסיום המסחר בוול סטריט; זום צנחה ב-7.1%

בורסות אירופה ננעלו בירידות ● עליות נרשמו במניות אפל, טסלה ואמזון ● מכירות של בתים חדשים בארה"ב גדלו ב-4.8% באוגוסט לקצב שנתי של כ-1.01 מיליון בתים

יס פלנט / צילום: יחצ

סרט אימה לענקית הקולנוע של מוקי גריידינגר: סינוורלד דיווחה על הפסד של 1.6 מיליארד דולר

הקבוצה שמובלת על ידי מוקי גריידינגר הישראלי אשר גם שותף בה, עדכנה כי היום כי רשמה ירידה חדה בהכנסות במחצית הראשונה של 2020 - של כ-67% לסך של 712 מיליון דולר

הפגנה בעזה נגד השלום בין ישראל לאמירויות / צילום: Mohammed Salem, רויטרס

הדילמה הפלסטינית: התנגדות לשלום בין האמירויות לישראל או הצלת הכלכלה

המנהיגים הפלסטיניים מתקשים להתרגל ליחסים החמים בין ישראל לאבו דאבי ודובאי, אבל יש כבר קולות שקוראים להם לרכך את עמדתם ● דוח חדש של ארגון זכויות האדם "גישה" מלמד כי הקורונה והשלכותיה הביאו את העזתים למצב קריטי, ולשיאי אבטלה ועוני

מטוס של אל על / צילום: יח"צ

הקטטה שאינה נגמרת: כנפי נשרים של אלי רוזנברג בהאשמות לדירקטוריון אל על

אחרי שבאל על טענו כי אלי רוזנברג הוא בסך הכל איש קש של אביו, קני רוזנברג שהוא עצמו תושב חוץ, היום מגיעה התשובה של כנפי נשרים, החברה של אלי רוזנברג: "נראה כי קבוצת בורוביץ' עושה שימוש שלא כדין בשמה של אל על למטרותיה שלה שאינן עולות בקנה אחד עם מטרות אל על"

שליח של וולט / צילום: כדיה לוי, גלובס

אחרי הביקורת: וולט חותכת את העמלה למסעדות לתקופת הסגר בסבסוד בנק הפועלים

אפליקציית משלוחי האוכל תצמצם את גובה העמלה שהיא לוקחת על הזמנות מ-27% בממוצע ל-22%, החל ממחר ועד ה-11 באוקטובר ● צמצום גובה העמלה יסובסד על ידי בנק הפועלים בכפוף להיקף המשלוחים שיבוצעו במהלך התקופה ● לא מדובר בשינוי שיפיע על המחיר לצרכן

מחסום משטרתי בתל אביב. המשטרה פרסה מחסומים ברחבי הכבישים בערים כדי לפקח על הגבלות התנועה של הממשלה בצל הקורונה / צילום: כדיה לוי, גלובס

ההייטק, התעשיות הביטחוניות וחלק מהפיננסים יוחרגו מהסגר. אלו עוד הקלות ניתנו ברגע האחרון?

ההקלות סוכמו לאחר שבישיבת הממשלה אושר מתווה מחמיר לסגר שאינו מאפשר לעסקים שאינם מוגדרים חיוניים לפעול בתכונת מצומצמת ● כ"ץ: "אני גאה בכך שאחרי מאבק קשה הצלחתי היום לשנות את מתווה סגירת המגזר הפרטי ובניגוד לכוונה שהסתמנה אתמול"

מל״ט של חברת בלובירד ( BlueBird Aero Systems)  / צילום: תעשיה אוירית

התעשייה האווירית רכשה 50% מחברת מל"טים קטנים ששווייה מוערך ב-100 מיליון שקל

בלובירד מפתחת ומוכרת את המל"טים לשירותי הביטחון הישראלים ולמדינות זרות ● פי הודעת החברה, התעשייה האווירית זיהתה פוטנציאל בשוק המל"טים הקטנים, בעולם הצבאי והאזרחי, ורוצה להגדיל משמעותית את פעילותה בתחום

חגי ברנר / צילום: יוסי זמיר

בנק לאומי והבנק הבינלאומי מבקשים מביהמ"ש לקיים דיון דחוף בעניין כנפי משק

הבקשה לדיון באה לאור ההמלצות של הנאמן הזמני ● דו"ח הנאמן הזמני ייחס כשלים והתנהלות כספית בלתי תקינה לנושאי משרה, דירקטורים, משרד רואי החשבון, המבקר החיצוני, ומבקר הפנים של "כנפי משק"

סניף של ג'מבו באלקסדרופוליס, יוון / צילום: שאטרסטוק

האם הסכם הזיכיון של פוקס עם ג׳מבו היוונית נמצא בסכנה?

הדיווח - בעקבות פניית רשות ני"ע ● הסימן המסחרי ג׳מבו שבאמצעותו פוקס מתעדת להקים רשת חנויות כלבו מוזלות בישראל עדיין לא שייך לה, והוא פתוח להתנגדויות ברשם החברות עד סוף החודש ● המתחרה המקומית שנקראת ג'מבו סטוק ומפעילה 10 חנויות בתחום הגישה גם היא בקשה לרישום הסימן המסחרי לשם

המספרים מאחורי הסגר במשק / צילום: כדיה לוי, גלובס

מינוס 150 מיליארד שקל (בינתיים): האם כלכלת ישראל בדרך לעשור אבוד

לפי התחזיות המעודכנות הנזק הכלכלי למשק בשנים 2020-2021 כבר חוצה את קו ה-150 מיליארד שקל ● סגר במתכונת הסגר של חודש מרץ דוחה בשנה נוספת את ההתאוששות, רק שהפעם המשק מוחלש ווהסכנה להדרדר לשפל של שנים גדולה הרבה יותר

עליבאבא. חינכה את השוק מחדש / צילום: shutterstock, שאטרסטוק

כיצד Nike סגרה 5,000 חנויות והמשיכה להרוויח? הכירו את הדרוויניזם הדיגיטלי

הקורונה חילקה באופן אכזרי את העולם העסקי: ארגונים ללא נכסים דיגיטליים לעומת כאלו שציידו את עצמם מבעוד מועד ● לרגל השנה החדשה, שווה ללמוד מ-NIKE ,easy עלי באבא ואחרים אשר ניווטו את הארגון למקום הנכון ● אורחים מנתחים מהלכים שיווקיים מעבר לים 

מאבטח בסניף בנק לאומי. בבנקים מסבירים כי הם ממשיכים לעבוד ויש להם הוצאות / צילום: שלומי יוסף, גלובס

בנק לאומי חשף חשבון סודי של לקוח בפני גרושתו - וחויב בפיצוי

ביהמ"ש המחוזי בתל אביב קבע כי הבנק פעל בניגוד לחוק והפר סודיות בנקאית ● זאת, כאשר במסגרת סכסוך גירושין של לקוח שלו, העביר לגרושתו פרטי בנק סודיים, אף שלא נדרש לעשות זאת

שרת התחבורה מירי רגב / צילום: מיכל רז-חיימוביץ, גלובס

המתווה לסגר: יוכלו לצאת מהארץ מי שרכשו כרטיסים עד היום

המתווה שסוכם מאפשר יציאה מהארץ לכל מי שרכשו כרטיסי טיסה עד למועד כניסת הסגר לתוקף, קרי היום ה-25 לחודש, עד שעה 14:00 ● לפי המתווה תותר כניסת ישראלים ארצה ללא הגבלה ● מדובר במתווה שיוביל לבריחת חברות תעופה זרות מכאן ולקושי גדול לחברות הישראליות

אבי פרידמן / צילום: יח"צ

מנכ"ל יונייטד בישראל אבי פרידמן פורש אחרי 21 שנה

ב-1 באוקטובר יועברו מושכות ניהול השלוחה הישראלית של החברה ליעל ברזילי, מנהלת המכירות האיזורית ● פרידמן יוסיף לשמש כיועץ לחברה

רחוב יגאל אלון בתל אביב. הכביש ריק בצל הגבלות הממשלה בצל הקורונה / צילום: איל יצהר, גלובס

הכלכלנית הראשית באוצר: עלות הסגר נאמדת בכ-11-12 מיליארד שקל

מלבד העלויות הכלכליות שלאט לאט מתחילות להתבהר, לאור חוסר היכולת של הממשלה לעדכן את חוק הקורונה, גם בשבת הקרובה בלפור תתמלא במפגינים ● "גלובס" עם כל מה שידוע עד עכשיו 

מכונית חשמלית של ג'נרל מוטורוס / צילום: רויטרס

קליפורניה תאסור מכירות של מכוניות מונעות דלק החל משנת 2035

מושל המדינה אומר כי אימוץ נרחב של כלי רכב ללא פליטה יפחית את פליטת גזי החממה ויסייע במאבק בשינויי האקלים