גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

הכחשה טורבו: בתעשיית הרכב מתקשים להפנים – השגרה עוד רחוקה

נתוני המאקרו שמשפיעים על הביקוש לרכב בעולם ובארץ שוקעים במהירות לטריטוריה אדומה ● אבל תעשיית הרכב, המשקיעים, האנליסטים ואפילו ממשלת ישראל, נמצאים בתהליך הכחשה פסיכולוגי ● למשל, החגיגה בטסלה נמשכת - המניה זינקה ב-90% בזמן שהעולם קרס

מפעל הונדה בסין. מפעלי המכוניות במדינה חזרו לעבוד, אבל הביקושים עדיין נמוכים / צילום: Ng Han Guan, Associated Press
מפעל הונדה בסין. מפעלי המכוניות במדינה חזרו לעבוד, אבל הביקושים עדיין נמוכים / צילום: Ng Han Guan, Associated Press

הכחשה מוגדרת בתחום הפסיכולוגיה כ"מנגנון הגנה תת הכרתי, שדוחק מהמודעות מחשבות לא נעימות ואירועים קשים במטרה להפחית חרדה". משבר הקורונה עתיד לספק חומר להרבה מחקרים בתחום ההכחשה במישור האישי, הממשלתי והלאומי.

שוק הרכב נמצא כיום בעיצומו של תהליך הכחשה אינטנסיבי. בשבועות האחרונים נשמעים מכל הכיוונים דיבורים על חזרה קרובה לשגרה ועל הפעלה מחדש של מערכי הייצור ושיווק הרכב ואילו שוק ההון חוזר להריץ ולהעריץ כמה ממניות הלהיט בתחום.

אבל בחינה של המתרחש בשטח מעלה סימני שאלה גדולים האם - ועד כמה - יתממש התרחיש האופטימי, שצופה חזרה של תעשיית הרכב ושל שוק הרכב הבינלאומי והישראלי לפסים נורמליים, תוך של כמה שבועות או אפילו כמה חודשים.

שוק הרכב הגלובלי: רחוק מריבאונד

כדי לבחון את המציאות בשטח אל מול המציאות המוכחשת, נדרש עוגן עובדתי. הנה כמה נקודות ציון בתוך האירועים הסוערים, שנרשמו בשבוע-שבועיים האחרונים בתעשיית הרכב הגלובלית.

שוק הרכב הסיני נחשב למודל לניהול מוצלח של משבר הקורונה ורבים בעולם הרכב נושאים אליו כיום את עיניהם. תעשיית הרכב הסינית צלחה את המגפה וחזרה לפעילות תוך מספר שבועות בסיוע ממשלתי נמרץ. רוב הבעיות של שרשרת האספקה המקומית נפתרו, סוכנויות שיווק הרכב חזרו לפעול והמכירות מתחילות להתייצב.

אבל כאשר מחדדים את הפוקוס מגלים שהשוק הזה נכנס כיום לגל שני של משבר או לפחות לסדרה של זעזועי לוואי. רוב יצרני הרכב הסיניים החלו לסבול בשבועות האחרונים ממחסור בחלפים חיוניים, שמיוצרים על ידי ספקים בינלאומיים - בעיקר גרמנים - שפעילותם מושבתת מזה מספר שבועות. התוצאה - תפוקת ייצור הרכב בסין שוב יורדת.

עם זאת, הבעיה האמתית של השוק הסיני כרגע היא צד הביקוש. למרות חבילה נדיבה של תמריצי מס ורגולציה ממשלתית, שנועדה לעודד רכישה כלי רכב, כלכלת סין מתחילה להפגין סימני מיתון בשל ההאטה החדה בצריכה בשווקי הייצוא - בעיקר במערב העשיר. כתוצאה אפשר להבחין בתחילתו של גל פיטורי עובדים לצד קיצוצי משכורות של 10%-30% במגזר היצרני מוטה הייצוא, לצד האטה משמעותית בקליטת כוח אדם חדש.

אמנם האבטלה המדווחת הרשמית באזורים העירוניים בסין עמדה בפברואר על 6.2% "בלבד", אך עדיין מדובר בעלייה חדה. נתונים עדכניים צופים התכווצות של התוצר הגולמי בסין בשיעור של 6.8% ברבעון הראשון לעומת צמיחה עקבית ורצופה בעשורים האחרונים. התרגום הוא ירידה בכוח הקנייה של הלקוחות הפוטנציאליים לרכב חדש.

מכירות תעשיית הרכב האמריקאית ושוק הרכב החדש בצפון אמריקה, צנחו בחודש מרץ מצוק תלול עם ירידה של 30%-35% ובסביבות 12% ברבעון כולו. גם בשל ההשבתה הגורפת של מפעלי הרכב בצפון אמריקה, גם בשל סגירת אולמות ומגרשי התצוגה וגם בשל ירידה בביקוש.

הלובי החזק של תעשיית הרכב לוחץ כיום על הממשל הפדרלי לחדש בהקדם את הייצור ואת פעילות השיווק, אבל לאור חוסר היציבות וחוסר הוודאות שהם נמצאת הכלכלה האמריקנית, ספק רב אם תירשם התאוששות משמעותית במכירות הרכב אפילו אם התעשייה תתניע מחדש.

בסיטואציה דומה, אולי אפילו חמורה יותר, נמצאת תעשיית הרכב האירופאית. גם שם הסיסמה הפומבית בשבוע החולף הייתה "חוזרים לעבודה" ומספר יצרני רכב גדולים הודיעו על חזרה מדורגת לפעילות או לכל הפחות הציבו תאריכי יעד קרובים לחזרה.

אבל מאחורי הקלעים המצב לא מזהיר. מחקר של פירמת הייעוץ ארנסט אנד יאנג, שפורסם בשבוע שעבר, צופה לתעשיית הרכב האירופאית לא מעט קשיים בניסיון "להתניע מחדש" את ייצור ושיווק הרכב בשל התלות בהרבה ספקים קטנים, שחלקם נמצאים כיום על סף פשיטת רגל וקריסתם עלולה לשבש את שרשרת האספקה.

בצד הביקוש, המחקר צופה "צניחה חסרת תקדים במכירות וברווחים" של תעשיית הרכב וחוזה, כי החזרה לרמת המכירות של טרום-המשבר תהיה ממושכת מאוד. בעיקר בשל "אבטלה גבוהה משמעותית, פשיטות רגל תאגידיות ואובדן הכנסה". ההערכה הזו מקבלת סימוכין מנתונים עדכניים, שמראים כי מסירות כלי הרכב החדשים בכלל האיחוד האירופאי צנחו בחודש מרץ בכ-55.1% עם התרסקות של 85% שנרשמה באיטליה, 72% בצרפת, 70% בספרד וכך הלאה.

בשורה התחתונה, גם אם ייצור הרכב בעולם יצליח לחזור לרמות של טרום המשבר - וזה כלל לא בטוח - היצרנים ייתקלו בבעיות רציניות בצד הביקוש.

שוק ההון חי בעולם משלו

ההכחשה הפסיכולוגית הבולטת ביותר בימים אלה בעולם היא של המשקיעים, שממשיכים לחפש נקודות אור בתוך השחור בשוק הרכב (ובכלל). דוגמה קלאסית הוא ה"ראלי", שנרשם מאז אמצע מרץ במניות רבות, שקשורות לשוק הרכב הגלובלי, למרות התמשכות השבתת הייצור ולמרות נתוני התחלואה והתמותה הקודרים.

יצרני רכב גדולים רבים ראו החודש את מניותיהם חוזרות לטפס והגדילו לעשות חברות המחמד של משקיעי "התחבורה החדשה". אובר, למשל, נמצאת כיום עמוק בעיצומו של משבר עולמי בתחבורה השיתופית, שנובע ישירות מהגבלות התנועה. הכנסותיה מנסיעות שיתופיות בערים הגדולות בארצות הברית צנחו ב-75% וכמו רבות ממתחרותיה היא עסוקה כעת בבקרת נזקים, מתן תמיכה כספית לנהגיה שאיבדו את הכנסותיהם וניסיון לפתח עסקי משלוחי המזון, שהם רווחיים פחות.

בשבוע שעבר היא אף הודיעה כי היא מוחקת כ-2.2 מיליארד דולר מהשקעותיה בחברות צד ג', כתוצאה ישירה מירידת הערך עקב משבר הקורונה ברבעון הראשון. ומה תגובת השוק לאחר ההודעה? עלייה של 8% במניה מכיוון "שהמשקיעים ציפו לבשורות גרועות יותר". בסך הכול המניה של אובר כמעט הכפילה את עצמה מאז השפל של 18 במרץ.

וזה עוד כסף קטן לעומת החגיגה של מניית טסלה, שטיפסה מ-361 דולר בשפל של 18 במרץ לאזור ה-690 דולר בימים האחרונים, תוך שהיא מוסיפה כמה עשרות מיליארדים לשווי השוק שלה. גם כאן קשה למצוא את ההסבר בנתוני המאקרו הגלובאליים או בביקוש לרכב, חשמלי או בכלל. נהפוך הוא. ממשל טראמפ הודיע בינתיים כי הוא מקטין דרמטית את הדרישות להפחתת צריכת הדלק בדגמי בנזין חדשים עד 2026 ובכך העניק תמריץ שלילי לשוק הרכב החשמלי.

יתר על כן, מחירי הנפט צללו לשפל חסר תקדים וגם לכך אמורה להיות, תיאורטית, השפעה שלילית מאוד על הביקוש לרכב חשמלי. את זה, אגב, לא אנחנו אמרנו, אלא אלון מאסק בכבודו ובעצמו, בראיון ל-CNN ב-2016. באותה עת מחירי הנפט נעו סביב ה-28 דולר לחבית ובימים האחרונים הם צנחו מ-18 דולר לחבית לטריטוריית מחיר שלילית בפעם הראשונה בהיסטוריה. גם המפעל האמריקני של טסלה עדיין מושבת ועל פי פרסומים החברה דרשה הפחתה בשכירות. ואילו סין, אתר הייצור/שיווק החליפי של החברה, גולשת כאמור למיתון.

זה לא הפריע בשבוע שעבר לאנליסטים מכובדים מגולדמן זאקס וקרדיט סוויס להעלות את ההמלצות למניה של טסלה, לקבוע מחיר יעד מרשים ולסייע לה להמריא. האם מדובר בתחזית ארוכת טווח שתגשים את עצמה או בהכחשה פסיכולוגית קלאסית? ימים יגידו.

השוק המקומי: הממשלה לא מבינה

גם שוק הרכב הישראלי, שתורם כ-13% להכנסות המדינה ממסים, חווה כיום תהליך דומה. אפריל מסתמן כרגע כאחד החודשים "השחורים" ביותר בתולדות מכירות הרכב בישראל, גם בגלל החגים, אבל גם בגלל אותו ענן שחור וכבד, שרובץ על נתוני המאקרו ומשפיע על הביקוש.

בשוק הליסינג, שאחראי לכ-30% ממכירות הרכב החדש, מנעד הפעילות נע בין "המינימום ההכרחי", כלומר רכישות לצורך חידוש חוזי ליסינג חיוניים, לבין "רכישות שליליות". כלומר ביטול הזמנות והחזרת מכוניות ליבואני הרכב. גורלה של "קל-אוטו", אחת מחברות הליסינג העצמאיות הגדולות, עדיין נמצא על כף המאזניים לאחר דחיית מועד סגירת העסקה עם קרסו.

ובכל זאת, כאשר קוראים את הדירוגים האחרונים של "מעלות" לחברות ציבוריות בענף אפשר לקבל בין השורות את הרושם כי הענף אמנם חולה, אבל נמצא במצב יציב ולא קריטי. רוב החברות הציבוריות המסוקרות הוכנסו ל"רשימת מעקב עם השלכות שליליות", וכלכלני מעלות אף כותבים כי "תנאי השוק אינם תומכים ביכולת של החברות למחזר חובות", אבל בשורה התחתונה הן עדיין נהנות מרמת דירוג חוב גבוהה יחסית.

אחרונה בשרשרת ההכחשה הפסיכולוגית היא הממשלה. הבור התקציבי מעמיק, ההתחייבות שאין להן כיסוי תקציבי הולכות ותופחות, וההכנסות העשירות ממיסוי רכב, כולל מס קנייה אגרות רכב ושווי שימוש, שמכניסות לקופה בשגרה כ-1.5 מיליארד שקל בחודש, הפכו לזרזיף דק. אבל למרות שאולמות התצוגה נפתחו בינתיים, אין רשת ביטחון ממשלתית או בנקאית עם ערבות מדינה, שנפרשת בפני הענף למניעת מפולת כפי שמתרחש כיום ברחבי העולם. בקיצור, המדיניות היא "אם נעצום את העיניים ממש חזק זה בטח ייעלם". 

עוד כתבות

כיכר אתרים. כתבות הנדל"ן שעשו את השבוע / צילום: תמר מצפי, גלובס

חסרי המזל של מחיר למשתכן והצעירים ששבים הביתה. כותרות הנדל"ן

מדוע עוד ועוד צעירים חוזרים הביתה ● איך פגעה הקורונה בחלק מזכאי מחיר למשתכן ● ההחלטה של בית המשפט העליון ששולחת את עיריית תל אביב לפרסם מכרז על חניון כיכר אתרים ● ומדוע הוטל עיצום כספי על חברת אלדד פרי

יו"ר הועדה המסדרת של הכנסת, ח״כ אבי ניסנקורן  / צילום: צילום מסך, ערוץ הכנסת

המסלול של נתניהו: להחליף שר משפטים, לפרק את הממשלה וללכת לבחירות

מבחינת בנימין נתניהו, אבי ניסנקורן הוא תקלה גדולה • כמי שצפוי להיות אחראי על מינוי היועץ המשפטי לממשלה שיחליף את מנדלבליט, ולבלום יוזמות חקיקה כמו שינוי שיטת הסניורטי במינוי נשיא ביהמ"ש העליון, צריך "לבלום" אותו • המוצא של ראש הממשלה: בחירות. שוב

דרור פויר / צילום: יונתן בלום

כל מה שידענו על האנושות השתנה השבוע בזכות מיקרוסקופ אחד

343 שנה אחרי שנצפה לראשונה תא הזרע שוחה כדולפין בתנועות סימטריות, גילינו שהוא בכלל מתפתל סביב עצמו כמו מקדחה ששמו על הרצפה ולא ניתקו מהחשמל ● מה זה אומר עלינו?

משפחת בן צבי / צילום: איל יצהר, גלובס

"נעזרים בהורים ושורפים את החסכונות. עברנו ל'מצב הודו'"

2019 הייתה שנת השיא של חברת התיירות של אוריאל בן צבי, אבל אז הגיעה הקורונה ואיתה הביטולים ● "אנחנו לא יוצאים, לא אוכלים בחוץ, חיים בצמצום" ● פרויקט מיוחד

רועי רגרמן, מנכ”ל קבוצת חמת / צילום: יואב פרידלנד

רועי רגרמן, מנכ"ל חמת: "האתגר המרכזי הוא האי ודאות"

אתגר המנכ"ל עם רועי רגרמן, מנכ"ל קבוצת חמת, על ההסתגלות לעולם החדש שאחרי התפרצות הקורונה

משפחת הדרי  / צילום: איל יצהר, גלובס

“לא מאמינה שאלה החיים שלי. זה גיהינום"

איילה הדרי עבדה 40 שנה בנתב"ג, עד שהוצאה לחל"ת, שכבר הוארך עד אמצע 2021. ● הקצבאות שבאמצעותן היא מתקיימת לא מאפשרות לה לטפל בבעלה החולה ולסייע לשני ילדיה, שגם הם בחל"ת: "הולכת נגד זרם חזק שאני לא יכולה להתגבר עליו" ● פרויקט מיוחד

נעמה איזנברוך ודני רופ. לשכת רואי החשבון מול קמפיין משרד האוצר / צילום: אביב חופי, צילום מסך

היינו קודרים קודם: מה מפריע ללשכת רואי החשבון בקמפיין משרד האוצר

וגם: הגרסה הגרמנית של הסדרה "שטוקהולם" יוצאת בימים אלה לצילומים בקלן ובון ● השיחה

מיקי חיימוביץ', יו"ר ועדת הפנים ואיכות הסביבה / צילום: עדינה ולמן, דוברות הכנסת

הפשע משתלם? 56% מהקנסות על כריתת עצים בכלל לא נגבו

ועדת הפנים והסביבה של הכנסת הציגה נתונים מדאיגים באשר לכריתת עצים בישראל ● המדינה לא טורחת לגבות קנסות על כריתת עצים שלא כחוק ● תקנות בנושא נטיעה חלופית היו צריכות להיכנס לתוקפן לפני 7.5 שנים, עד עצם היום הזה לא אושרו ● כך כורתים עצים בישראל ללא סנקציות ובקלות יתרה

זירת המסחר בוול סטריט / צילום: Lucas Jackson , רויטרס

מעמיקות הירידות בוול סטריט בצל נתוני התעסוקה והחרפת הסכסוך בין ארה"ב לסין

פורסמו נתוני התעסוקה בארה"ב: למרות שעקפו את הצפי, מדובר בהאטה בקצב הוספת המשרות החדשות לעומת יוני ומאי ● טראמפ חתם על צו נשיאותי להפסקת האינטרקציה העסקית עם טיקטוק ו-WeChat ● בנק אוסטרליה אמר שקצב השיקום הכלכלי של המדינה יהיה איטי יותר משחזו מראש

קיה נירו פלאג־אין  / צילום: יח"צ

קיה נירו גרסת הפלאג-אין: חשמלית מחוברת ועממית

גרסת הפלאג-אין של הקיה נירו המוכרת היא פיתרון מושלם למי שמחפש את היתרונות של רכב חשמלי בלי "לקפוץ למים הקרים" ● היא שימושיות, זריזה, לא תלויה בזמינות של נקודות טעינה ומתומחרת כמו היברידית רגילה

ג'ו ביידן ודונלד טראמפ / צילום: Associated Press

נערכים לבחירות בארה"ב: האקרים ינסו לפרוץ למכונות ההצבעה

גורמים של ביטחון לאומי בארה"ב מזהירים מפני איום על הבחירות מצד מדינות יריבות ● מקורות ביון אמריקאים אומרים שרוסיה בדקה מערכות הצבעה של מדינות בארה"ב בבחירות לנשיאות ב-2016 ● החשש מפני בלאגן בנובמבר הביא את אחת היצרניות לאפשר להאקרים לאתר פרצות

משפחת הריס / צילום: איל יצהר, גלובס

"אני במקום של איך אני משיגה לחם למחר. לחם. למחר. אתה מבין?"

איילת ואיתי הריס, בעלי משחקיית הילדים גליצ'ה בראשון לציון, משתכרים היום מינימום כעובדי סופר וכורעים תחת נטל ההלוואות ● "אנחנו מקבלים בשר מאמא שלי ופירות מאבא שלי, ועם המים שיוצאים מהמזגנים משקים את העציצים" ● פרויקט מיוחד

טביעה / צילום: שאטרסטוק

״אינטגריטי" ואובדנו: על השופט, דילמות מוסריות ומנהיגות בימי קורונה

"אינטגריטי" הוא מצב שבו ישנה לכידות בין ערכים מרכזיים שבהם מאמין אדם לבין מעשיו ● אבל האם אדם בעל מצפון יכול להתייסר - ואפילו קשות - עקב ידיעתו על אודות אובדן האינטגריטי שלו? ● בעקבות ספרו של שי אספריל: השופט

חוקר המח, יוחאי עתריה / צילום: איל יצהר, גלובס

מדעי הבדידות: הכירו את הפרופסור שיגרום לכם לשכוח את כל מה שסיפרו לכם על חוקרי מוח

שיחה תזזיתית ומרתקת עם הפילוסוף וחוקר המוח פרופ' יוחאי עתריה, שמתחילה בנבכי המחשב, עוברת בשואה ובשבי ונגמרת בחרדה מהסגר

שאול מרידור / צילום: רפי קוץ

כ"ץ למרידור: "אם לא תשב בשקט אוציא אותך מהחדר"

המתיחות בין שרי הממשלה לפקידים מגיעה לשיא חדש - והפעם תורו של שר האוצר ישראל כ״ץ להיכנס לעימות עם ראש אגף התקציבים באוצר, שאול מרידור

מארק צוקרברג / צילום: Francisco Seco, Associated Press

מדד המיליארדרים: צוקרברג הגיע להון אישי של 100 מיליארד דולר

המיליארדר בן ה-36 מצטר לג'ף בזוס וביל גייטס, האנשים היחידים בעולם שיש להם כיום הון של מיליארד דולר ● צוקרברג צבר השנה כ-22 מיליארד דולר, בזוס הרוויח למעלה מ-75 מיליארד דולר

בורסת וול סטריט / צילום: Associated Press

פייסבוק, אפל ואלפאבית הובילו את מדד הנאסד"ק לשיא חדש

נייס קפצה לשיא חדש ● כ-1.19 מיליון תביעות חדשות לדמי אבטלה בארה"ב בשבוע האחרון, לעומת צפי לכ-1.42 מיליון תביעות ●  הזהב לא עוצר וטיפס למחיר של 2,072 דולר לאונקיה ● בורסות אירופה סגרו בירידות

דוד ברודט/ צילום: איל יצהר

"שיטת הקופסאות היא השיטה הגרועה ביותר. צריך תקציב עד סוף 2021"

להקטין אי ודאות, לייצר מודלים גמישים להעסקה ולפיצוי לפי ענפים, לתת לעסקים לנהל הכשרות מקצועיות ולהשקיע בפרויקטים - מקומיים ולאומיים • "גלובס" מארח פאנל מומחים יומי בניסיון לסגור את הוואקום ולסייע במציאת פתרונות יצירתיים לקורונה הכלכלית ● סוגרים את הוואקום 

דירות למכירה ולהשכרה / צילום: פאול אורלייב

WeCheck: כוח המיקוח של השוכרים עולה, משפחות יחליפו את הצעירים שעזבו

מנתוני חברת WeCheck עולה כי נכון לחודש יוני שוק השכירות כמעט ולא נפגע מהשלכות מגפת הקורונה ● עם זאת, הירידה בהיקף השוכרים הצעירים בלמה את עליית מחירי השכירות

בנימין נתניהו / צילום: Matt Rourke, Associated Press

נתניהו: "קונים אופציות על תרופות, ובכך מממנים את פיתוח החיסונים"

בביקור בבית החולים שערי צדק, התייחס היום נתניהו לפיתוח החיסון במכון הביולוגי ואמר כי הוא הנחה "אותם להקים כבר את מפעל הייצור"