גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

זהירות, ב.מ.וו, טויוטה והתעשייה הסינית לפניך: ענקיות הרכב מנסות לאיים על ההגמוניה של מובילאיי

ב.מ.וו וטויוטה משקיעות בסטארט-אפ מתחרה, חברת בוש הגרמנית מפתחת יחידות מצלמה חכמות, וממשלת סין מתכננת "לייצר מובילאיי מקומית" ● האם הגב הרחב של בעלת הבית אינטל יסייע לחברה?

ראש הממשלה בנימין נתניהו בטקס הנחת אבן-הפינה למרכז המו"פ של מובילאיי / צילום: רויטרס
ראש הממשלה בנימין נתניהו בטקס הנחת אבן-הפינה למרכז המו"פ של מובילאיי / צילום: רויטרס

בסוף אוגוסט 2019 נערך בירושלים טקס רב משתתפים להנחת אבן הפינה למרכז המו"פ הגלובלי החדש והגדול של מובילאיי, שעדיין נחשבת לגורם מוביל בשוק עזרי הסיוע המתקדמים לרכב (ADAS - Advanced driver assistance systems). באירוע השתתפו בין השאר ראש הממשלה בנימין נתניהו, שר הכלכלה אלי כהן ואמנון שעשוע, מנכ"ל מובילאיי.

ימים ספורים לאחר מכן הונחו היסודות לאחת המתקפות התחרותיות האינטנסיביות ביותר על ההגמוניה העולמית של מובילאיי. המתקפה שוגרה בהפרש של ימים בודדים מאירופה, יפן, סין וגם מישראל, אבל זו לא הייתה מתקפת פתע. שוק ה-ADAS הוא כיום אחד ממוקדי הרווח האטרקטיביים ביותר בתעשיית הרכב, עם צפי להכנסות מצרפיות של יותר מ-5 מיליארד דולר בשנת 2021 והתקנות בעשרות מיליוני מכוניות חדשות בשנה.

מה שבאמת מפתיע בסיפור הזה, הוא פרק הזמן הארוך שבו נהנתה מובילאיי, חברה ישראלית בבעלות אמריקאית, משליטה כמעט טוטאלית, עם נתח של כ-70%, בשוק הגלובלי העשיר הזה - בלי שתופיע תחרות רצינית.

המודל העסקי של מובילאיי, שדוגל בשיווק "חבילה סגורה" של מעבד, מצלמה ולוגיקה, והכוח יוצא הדופן שלה בשוק, הציבו אותה בעמדה ייחודית ששברה את שרשרת הערך המסורתית של התעשייה. מובילאיי היא כביכול ספקית משנה, "טיר2", שאמורה לספק רכיב בודד לספק גדול יותר, אך היא בעצם כזו שעוקפת את ספקי "טיר1" גלובליים ומספקת מכלולים מוגמרים להתקנה בכלי רכב. היא פועלת ישירות מול יצרני הרכב, תוך שהיא מותירה לספקי הטיר1 רק פירורים של רווחיות.

זה גרם לספקים הגדולים המסורתיים לחרוק שיניים ובדיעבד גם לחפש אלטרנטיבות. יש להניח, שההכנסות היפות שמובילאיי הציגה בדו"חות שלה רק הוסיפו שמן למדורה. לפי דוחות אינטל החברה הכניסה בשנת 2018 כ-700 מיליון דולר. בחציון הראשון של 2019 היא רושמת צמיחה נאה עם הכנסות של 400 מיליון דולר.

עכשיו התחרות כאן, ונראה כי כללי המשחק עומדים להשתנות.

העדות הפומבית והרשמית הראשונה למתחולל בחזית של תעשיית ה-ADAS העולמית הגיעה בשבוע שעבר דווקא מישראל, בדמות הודעה משולבת של חברת ה-AI הישראלית קורטיקה, ביחד עם טויוטה, ב.מ.וו וספקית הטיר1 הענקית קונטיננטל, על סבב גיוס הראשון של החברה הבת "CARTICA", שממסחרת את האלגוריתמים של קורטיקה בתחום הרכב.

בהודעה לא נמסר מה הסכום שגויס, אבל בענף מעריכים שהגיוס היה צנוע יחסית, בשל המבנה המורכב של החברה האם, אך בליווי התחייבות של המשקיעים להגדיל את השקעתם בסבב הבא. ההודעה גם לא נקבה במפורש בלוח זמנים מוגדר ליישום הטכנולוגיה של קארטיקה בכלי רכב.

אבל הסיפור האמתי כאן הוא לא הגיוס עצמו אלא המשמעויות, שמסתתרות בין השורות.

1. היצרנים מחפשים אלטרנטיבות

משמעות ראשונה היא, שלא מדובר בעוד השקעת הון סיכון של גורמים מתעשיית הרכב בחברת אוטו-טק ישראלית, אלא בצעד מקדים לקראת מסחור והתקנה מעשית של הטכנולוגיה במערכות ADAS של כלי רכב מייצור המוני. שותפים בקליבר כזה לא נוהגים להשקיע בחברות סטארט-אפ ללא בדיקה מקיפה. רמז לכך היה ניתן למצוא בדבריו של מנכ"ל חברת השקעות ההון סיכון של ב.מ.וו, שאמר כי "קארטיקה מציעה שורה של פריצות דרך טכנולוגיות ליצרני הרכב... זהו ערך עצום לפני השקה של מערכת חדשה. אנחנו מאמינים שלקרטיקה יהיה תפקיד מפתח בפיתוח של מערכות מתקדמות לסיוע בנהיגה (ADAS) על ידי יצרני רכב וטיר1".

מכיוון שלוח הזמנים להטמעת טכנולוגיות חדשות בתעשיית הרכב הוא ארוך מאוד, ניתן להסיק שהיצרנים הללו כבר מחפשים מזה מספר שנים אלטרנטיבה לצ’יפים של הדור הבא של מובילאיי/אינטל.

2. מירוץ צמוד להובלה טכנולוגית

המשמעות השנייה שחבויה בהודעה, נגזרת מאופי החברות שמשתתפות בפרויקט הנ"ל. המעורבות של טויוטה ב"קונספירציה" נגד מובילאיי אינה מפתיעה. יצרנית הרכב השנייה בגודלה בעולם לא הייתה לקוחה של מובילאיי, וכבר ב-2017 הודיעה כי היא מפתחת ביחד עם ספקית הטיר1 היפנית "רנסס" פתרון של צ’יפ ולוגיקה לראיית מכונה, עם בינה מלאכותית, עבור מערכות ADAS לרמות האוטונומיה 2 עד 4 (מרמה של מערכות כמו בלימה עצמית ועד לרמה של נהיגה אוטונומית מלאה, אבל במגבלות כמו מסלולים מוגדרים מראש), עם כוונות לתחילת הטמעה המונית החל מ-2020. המערכת על צ’יפ של רנסס, שעליה הציגה קורטיקה את האלגוריתמים שלה עד כה, היא אותה מערכת שנבחרה על ידי טויוטה לפני שלוש שנים.

לא מפתיעה גם המעורבות בתחום של קונטיננטל, ספקית הטיר1 הגדולה בתעשיית הרכב עם 240 אלף עובדים והכנסות שנתיות של 44 מיליארד דולר.

הפיל שבחדר היא יצרנית רכבי היוקרה ב.מ.וו. לא רק שהיא הייתה אחת מ"שותפות הדרך" המקוריות של מובילאיי ואינטל ב-2017, אלא שב.מ.וו נהנית בתעשיית הרכב ממעמד ייחודי של "מורת דרך טכנולוגית".

החברה מתפעלת את אחד ממערכי ההנדסה והמו"פ המתקדמים בתעשייה והיא נחשבת מסגלת מוקדמת של טכנולוגיות עתידיות. כלומר, מה שמוטמע ברכבי ב.מ.וו היום, מגיע מחר לשאר תעשיית הרכב. גם כאן די ברור, שההשקעה של ב.מ.וו לא הייתה מתבצעת, אלמלא הטכנולוגיה של קארטיקה הייתה עוברת את "מסלול הטירונות" הממושך שלה.

3. המאבק על נתחי שוק וכמות

המשמעות השלישית היא הכמויות ונתחי השוק העתידיים, שנגזרים מהברית הזו. שילוב מערכת ה-ADAS העתידית עם צ’יפ של רנסס ו-IP של קארטיקה בתוכנית דגמי הרכב העתידית של טויוטה, יכול להצטבר בקלות להתקנות בהיקף של 15-20 מיליון יחידות.

ב.מ.וו היא אמנם לא יצרנית של כמויות, אבל היא נוטה מסורתית לרכוש את הגרסאות המתקדמות ביותר של מערכות ה-ADAS שזמינות בשוק, והן גם הרווחיות ביותר לספקים. לקונטיננטל מצדיה יש רשימה ארוכה מאוד של לקוחות "כבדים" בתעשיית הרכב, שהחל מ-2020 כנראה תוצע להם אלטרנטיבה למובילאיי.

4. גם בוש הגרמנית נכנסת לתמונה

קונטיננטל היא לא ספקית הטיר1 היחידה, שהכריזה בימים האחרונים על "מרד" נגד מובילאיי/אינטל. בהודעה, שכמעט לא הגיעה לכותרות אבל עשתה גלים בתעשייה המקצועית, הכריזה גם ספקית הטיר1 הגרמנית בוש, כי היא מתחילה להציע יחידה משולבת של צ’יפ מצלמה ואלגוריתמים עם ביצועים מתקדמים עבור שוק ה-ADAS.

החברה הציגה מפרטים ונקבה בביצועים מרשימים, שלפחות על הנייר אמורים להתחרות ישירות ביחידת ה-EYEQ דור 3 ו-4 של אינטל/מובילאיי, עבור דרגות האוטונומיה הנמוכות/בינוניות, שמהוות את רוב המכירות בשוק ה-ADAS, כיום ובשנים הקרובות.

בוש ציינה גם, כי המערכת שלה תומכת מבראשית ביישומי בינה מלאכותית, ומציעה כוח מחשוב מאסיבי. משמעות הדבר, שהיא כנראה תוכננה מלכתחילה לשדרוג עתידי לרמות האוטונומיה הגבוהות - דרגה 4 ואולי אפילו 5, אם וכאשר יהיה להן ביקוש משמעותי בתעשיית הרכב. כלומר היא תציע תחרות לצ’יפ ה-EYEQ5 של מובילאיי/אינטל.

נציין כי למרות שלבוש ולמובילאיי יש שיתופי פעולה טכנולוגיים, בעיקר במערכות ADAS למשאיות, החברה הגרמנית מעולם הסתירה את כוונותיה לפתח טכנולוגיית ADAS עצמאית, שתתחרה בזו של מובילאיי. את קפיצת הדרך סיפקה לה ככל הנראה חברת רנסס עם אותה מערכת על צ’יפ, שבה בחרה גם טויוטה.

חטיבת הרכב של בוש היא אמנם לא ענקית כמו קונטיננטל, אבל היא ספקית עיקרית ושותפת דרך טכנולוגית מוצהרת של קונצרן דיימלר. גם דיימלר היא "מורת דרך טכנולוגית" לתעשייה ולמרות שקיבולת הייצור שלה כ-3.4 מיליון כלי רכב בשנה "בלבד". בניגוד לב.מ.וו, יש לדיימלר גם מעמד דומיננטי בשוק המשאיות והאוטובוסים הגלובלי, שנחשב לסופר רווחי ואטרקטיבי בכל הנוגע למכירות מערכות ADAS. מובילאיי מיקדה בשוק הזה לא מעט מאמצי שיווק ופיתוח בשנים האחרונות.

5. התעשייה הסינית מסתערת על השוק

החזית השלישית במתקפה הגיעה בשבועיים האחרונים מכיוון סין, כאשר שתי חברות סטארט-אפ סיניות הציגו מערכות-על-צ’יפ מתקדמות מפיתוח עצמי, שתומכות בבינה מלאכותית, עבור יישומי ADAS בדרגת אוטונומיה 2 עד 4.

הראשונה הייתה BLACK SESAME, שליוותה את חשיפת המערכת שלה בהצהרת כוונות מפורשת "לנגוס בנתח השוק מובילאיי". הדור הראשון של הצ’יפ שלה מועבר בימים אלה ללקוחות לבחינה, במטרה להתחיל בייצור המוני ברבעון האחרון של השנה. ובמקביל, היא חשפה את הדור השני של הצ’יפ, שנמצא בפיתוח, עבור דרגת האוטונומיה 5. באותה הזדמנות היא גם פרסמה את רשימת שותפות לדרך האסטרטגיות שלה, שכוללת את בוש ואת יצרניות הרכב הסיניות סאייק, FAW ,BYD ואחרות - לפחות חלקם לקוחות לא קטנים של מובילאיי.

במקביל הציגה חברת HORIZON הסינית צ’יפ פלוס אלגוריתם משלה, עם תמיכה בבינה מלאכותית, שלגביו נמסר כי עבר לייצור המוני כבר באוגוסט. שתי החברות טוענות, כמקובל בסין, לביצועי עיבוד "מהטובים בשוק שעולים משמעותית על אלה של המתחרים המערביים".

לפחות כרגע אין לנו דרך אובייקטיבית לבדוק אם מדובר בהצהרות שיש להן כיסוי. אבל, וזה אבל גדול, אסור לראות את המהלך הזה בתור עוד ניסיון יומרני של חברות סטארט-אפ עלומות לצוד את כיסם של המשקיעים. מאחורי הצעד ניצבת דחיפה מאסיבית של ממשלת סין, שמזרימה כיום לתחום הזה מעל 5 מיליארד דולר במטרה להעלות בשנים הבאות על כבישי סין כ-30 מיליון מכוניות בדרגות אוטונומיה גבוהות, שיצוידו בצ’יפים מפיתוח עצמי. 

כאשר מדובר במהלך עם גיבוי ממשלתי, זה אומר פוטנציאל למחירים שוברי שוק לרכיבי ADAS, עם סבסוד ממשלתי והרבה מאוד "לקוחות שבויים" בתעשיית הרכב, שייחסמו מרכישת מוצרים מערביים. בעיקר אמריקאים. נזכיר, שרוב תעשיית הרכב הסינית היא בשליטה ממשלתית. מדובר על קיבולת ייצור כמעט 20 מיליון מכוניות בשנה.

גם במקרה הזה הכתובת הייתה על הקיר. בנובמבר 2017 סקרנו מהלכים נמרצים שמבצעת מובילאיי לכיבוש שוק ה-ADAS הסיני, ואת הצהרת הכוונות הרשמית של ממשלת סין "לייצר מובילאיי מקומית". צירפנו סימן אזהרה: "לא מעט חברות מערביות שנכנסות לעסקאות בפרופיל גבוה בשוק הסיני מגלות, שתוך זמן לא רב המקומיים סוגרים את הפער הטכנולוגי והעסקי, בסיוע ממשלתי, ומותירים אותם מאחור". זה היה רלוונטי עוד לפני מלחמת הסחר וכיום, כאשר מובילאיי היא שלוחה של חברת צ’יפים אמריקאית, סימן האזהרה הופך לדגל אדום מתנופף.

6. מובילאיי שומרת על צבר התקנות

למרות כל האמור לעיל לא היינו ממהרים להספיד את מובילאיי ולשלוח אותה בדרכה של "טבע". בטווח הקצר והבינוני החברה "מסודרת", מכיוון שמחזורי פיתוח הדגמים החדשים בתעשיית הרכב הם ארוכים ו"נעולים" לכמה שנים קדימה. לפיכך, מובילאיי עדיין יושבת על צבר הזמנות של מיליוני יחידות לשנים הקרובות.

היא נהנית גם מיתרון של בסיס התקנות קיים בעשרות מיליוני כלי רכב שנעים על כבישי העולם. זהו נכס, שיכול לייצר הכנסות משמעותיות בתחומי לוואי כמו מיפוי, ניהול ציים וכדומה. רק החודש, למשל, החלה החברה למסחר את מערכת המובילאיי 8 "קונקט", שמקושרת לענן, בשיתוף עם ספקית הסלולאר ORANGE. המערכת הזו תאפשר למובילאיי להציע מוצרי לוואי, כמו ניהול ציי רכב ומיפוי שוטף בפריסה יבשתית ולא רק מדינתית.

נזכיר גם, שלחברה האם אינטל יש מספיק אורך נשימה עסקי וכלכלי, כדי להתיש את המתחרים לספוג ירידת מחירים וליצור היצף - כפי שעשתה לא אחת בשוק המיחשוב הבית והעסקי. אבל אין ספק שבטווח הארוך מדובר באיום משמעותי על מובילאיי והדרך צופנת לה הרבה טלטלות, מהמורות וסערות. במיוחד לאור לוח הזמנים לאימוץ רכב ללא נהג בעולם, שהולך ומתארך.

עוד כתבות

הנשיא טראמפ בחדר הסגלגל עם צוות משרדו בהצהרה על נירמול היחסים  / צילום: Andrew Harnik, Associated Press

נתניהו: "רגע היסטורי של פריצת דרך לשלום במזרח התיכון"

ההסכם נחתם בשיחה בין נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ, ראש הממשלה בנימין נתניהו ויורש העצר מוחמד בין זאיד ● נתניהו: "אני מחויב לריבונות לארץ ישראל ולעולם לא אוותר על זכותנו"

נתניהו בסיור במפעל ופלים בבית שמש. שיעור התמיכה בו ובליכוד ירד בכ־20% בחודשים מאי־אוגוסט / צילום: רויטרס

בחירות בחורף הקרוב? 4 סיבות לכך שזה ממש לא בטוח

המצב של נתניהו בסקרים, חיזוק המנהיגות בכחול לבן, היצמדות החרדים לליכוד וחובות המיליונים של המפלגות ● לאף אחד בקואליציה אין אינטרס להיגרר שוב לקלפי. ולזה תוסיפו את ההסכם ההיסטורי עם איחוד האמירויות

כיכר המדינה, ת"א / צילום: גיא ליברמן, גלובס

בדרך לעסקת מימון חוץ בנקאי ענקית בכיכר המדינה בתל אביב

בעלי הזכויות הפרטיים בקרקע חתמו על מזכר הבנות למימון בגובה של כ-1.8 מיליארד שקל מול חברת ברקת ● כלל ביטוח תיקח אף היא חלק במימון ● בפרויקט מתוכננים להיבנות שלושה מגדלים ובהם 450 דירות

שר האוצר ישראל כ"ץ / צילום: עדינה ולמן, דוברות הכנסת

צעד לעידוד השקעות: האוצר הודיע על "פחת-מואץ" בהיקף של כ-2 מיליארד שקל

במסגרת הוראת שעה יקבע, כי מכונות וציוד המשמשים לפעילות יצור בתחומי התעשייה בישראל יהיו זכאים לקבל פחת בשיעור כפול משיעור הפחת לו היו זכאים בגין נכסים אלו, ובלבד שסך כל הפחת לא יעלה על מחירו המקורי ובהתאם לתנאים שנקבעו בהוראת השעה

מלון דוד המלך. כתבות הנדל"ן שעשו את השבוע / צילום: יורם אשהיים

למה חודש יוני היה מצוין לקבלנים, וה"מכה" של המשקיעים. כותרות הנדל"ן

נתונים שפרסם האוצר לרבעון הראשון מספקים תמונה עגומה עבור משקיעי הנדל"ן ● את מי מינה השבוע השר דרעי לעמוד באחת מוועדות התכנון החשובות בישראל, איך במלון המלך דוד הירושלמי מתמודדים עם הקורונה, וב"כסף בקיר" קיימנו דיון סביב השאלה האם זה הזמן הנכון להשקיע בחנות

דני רופ בקמפיין משרד האוצר / צילום: צילום מסך

על מה הולך הכסף? משרד האוצר - הקמפיין המושקע ביותר מבחינה תקציבית בשבוע החולף

גיאוקרטוגרפיה: הפרסומת האהודה ביותר בשבוע החולף היא של משרד הבריאות עם ישראל קטורזה ● מזגני טורנדו נותרת הזכורה

ח"כ תהילה פרידמן / צילום: עדינה ולמן, דוברות הכנסת

"צאו לכמה בחירות שתרצו - אף אחד לא יעלם": נאום הבכורה שמסעיר את הכנסת והרשת

"יש בעולם שלי המון אמת ויופי. אבל לא כל האמת. לא כל היופי. אני לא רוצה שכולם יהפכו להיות אני" ● תהלה פרידמן, ח"כ מכחול לבן, נשאה השבוע במשך 11 דקות נאום בכורה יוצא דופן בכנסת שכולו בעד קירוב לבבות ואחדות ● למעלה ממיליון איש כבר צפו

קניות בשוק הכרמל בימי קורונה  / צילום: בר לביא, גלובס

מדד המחירים לצרכן עקף במעט את התחזיות: עלייה של 0.2% ביולי

עליות מחירים בולטות נרשמו בסעיפי הפירות והירקות והתרבות והבידור ● מחירי ההלבשה וההנעלה ירדו כמעט 6%

נתב"ג ריק בצל סגירת השמיים עקב הקורונה / צילום: יוסי פתאל

השמיים נפתחו? ישראלים שחוזרים מקרואטיה, בולגריה ויוון לא יחויבו בבידוד

השמיים נפתחים? משרד הבריאות אישר כי ישראלים שיגיעו מקרואטיה, בולגריה ויוון המוגדרות כירוקות לא יחויבו בבידוד של 14 יום ● רשימת המדינות תתעדכן כל שבועיים ובמידה ומדינה ירוקה תהפוך לאדומה, החוזרים ממנה יאלצו להיכנס לבידוד ● אלו המדינות שמהן לא תחול חובת הבידוד לשבים ארצה

 

השופט (בדימוס) פרופ' עודד מודריק / צילום: כדיה לוי, גלובס

השופט בדימוס עודד מודריק: "לנתניהו יש סיכוי לזיכוי לפחות בתיק אחד, ההאשמות נגד ליאת בן ארי לא יועילו"

השופט בדימוס עודד מודריק, שהרשיע את יגאל עמיר ברצח רבין, זיכה את אולמרט בפרשת החשבוניות הפיקטיביות ולאחרונה השתתף לפרק זמן קצר בצוות ההגנה של נתניהו מדבר בראיון גלוי על הביקורת כלפי הפרקליטות, מערכת המשפט ואפילו על תיקי רה"מ

אבי גבאי ורן גוראון / צילום: כדיה לוי ושלומי יוסף, גלובס

המכרז עבר בשלום אבל הדם הרע בין המפעילים יישאר עוד הרבה זמן

מכרז הדור החמישי הסתיים בתוצאה סבירה בהחלט, אך סלקום שמשלמת הרבה יותר יקר מכולם יודעת בדיוק מי שיחק נגדה מלוכלך בעוד היא, שיכלה לפעול בצורה דומה, נמנעה מכך

קו הרקיע של דובאי / צילום: שאטרסטוק

מקפצת יחסי הסחר: אלו ההיבטים הכלכליים של נרמול היחסים עם איחוד האמירויות

הנורמליזציה עם אחוד האמירויות תפגיש את המגזר העסקי הישראלי עם מושגים ונורמות שעד כמה לא היו מוכרות במחוזותינו ● ההסכם עשוי לשמש כמקפצה לכינון יחסי סחר עם שכנותיה של איחוד האמירויות, וגם לתיירות שלנו צפוי שיפור משמעותי, בעיקר לאחר משבר הקורונה

עו"ד ליאת בן־ארי / צילום: מארק ישראל סלם - ג'רוזלם פוסט

ה"בן-אריסטים" מאמצים את השיטות של ה"ביביסטים"

הם טוענים שהיא לא עשתה שום עבירה וסתם מתנכלים אליה, שהסיפור האמיתי הוא לא המעשה שלה אלא האינטרסים של מתנגדיה, ומזדעזעים מההפגנות נגדה ● כל הטענות שמחנה לוחמי השחיתות לעגו להן עד לפני רגע, מאומצות שם עכשיו בחום רב

האריס וביידן בעימות בין המתמודדים הדמוקרטים על מועמדות המפלגה לנשיאות ארה"ב / צילום: Paul Sancya, Associated Press

אם אנשי הקמפיין של ביידן לא יתעשתו, הוא עלול למצוא את עצמו בשידור חוזר

הבחירות לנשיאות ארה"ב ייערכו בעוד שלושה חודשים, נצח במונחי בחירות, אך כבר עכשיו ניתן לזהות מגמות שונות בניהול הקמפיינים מצד שני המתמודדים ● למרות נקודת המוצא החלומית, ביידן עדיין בשלב למידת החומר ומולו פועלת מכונה משומנת

בנימין נתניהו / צילום: עדינה ולמן, דוברות הכנסת

פרשת בן-ארי: חייבים לפרסם את המידע, אך גם את התמונה המלאה

הפרסומים בנושא עבירת הבנייה, לכאורה, של בן ארי, הם חלק מקמפיין מתוזמר שמתנהל דווקא עכשיו נגד הפרקליטות ובכיריה העוסקים בתיקי נתניהו • התקשורת חייבת לתת גם את ההקשר הרחב לפרשה

אולם בית המשפט העליון / צילום: ראובן קסטרו

השופט מזוז, פלא סטטיסטי ואיוולת הימין

פסיקת בג"ץ שמנעה את הריסת בית המחבל הביאה את ראש הממשלה נתניהו לדרוש מהעליון דיון נוסף ועקרוני בנושא ● אלא שהדרישה הזו היא איוולת ● אם ראש הממשלה רוצה ללמוד כיצד מנתבים את הפסיקה לתוצאה הרצויה כדאי לו לתפוס את השופטת נאור לשיחה קצרה

פרופ' רוני גמזו צילום: איל יצהר

רוני גמזו הניח על שולחן הקבינט תוכנית אסקלציה לסגר

על אף שפרויקטור הקורונה מצדד בהצמדות לניסיון להפחית את התחלואה בהתנהלות הנוכחית, פרופ' גמזו התבקש להכין תוכנית לאפשרות של סגר ● גמזו הניח על שולחן הקבינט 3 תוכניות, בהן סגר חלקי ומלא

שיעור גאוגרפיה / צילום: משה מילנר - לע"מ. איור: גיל ג'יבלי

שנים של תרגול ותקציבי עתק לא הועילו: איך הגיעה מערכת החינוך כה לא מוכנה ליום הדין של הקורונה

למרות התקציב הגדול ביותר בממשלה, שנים של תרגול לשעת חירום ומבצע גרנדיוזי לתקשוב בתי הספר - בסוף כולם למדו בזום. יצאנו לבדוק מי אחראי למחדל העצום שאת תוצאותיו נרגיש בעוד שנים, ואם למדנו משהו לקראת השנה החדשה ● האזינו

בורסת וול סטריט / צילום: Associated Press

נעילה מעורבת בוול סטריט: מניית רשת בתי הקולנוע AMC זינקה ב-14.4%

לראשונה מפרוץ הקורונה, דרישות האבטלה השבועיות בארה"ב ירדו מתחת למיליון ● מדד הפוטסי הבריטי הוביל את הירידות באירופה ● סיסקו צנחה ב-11.5% לאחר הדוחות בשל תחזית מאכזבת ● אפל קפצה לרמת שיא, אמזון מחקה את העליות

הבורסה בת"א / צילום: איל יצהר

ת"א ננעלה בירידות: מדד הבנקים צנח ב-2%, קמהדע קפצה בכ-8%

מדד ת"א 35 רשם ירידה של 0.69% ומדד ת"א 90 השיל 0.08% ● ירידות בבורסות אירופה ● מניית בנק הפועלים איבדה 2% לאחר הדוחות ● סומוטו צנחה בכ-15%