הנקראות ביותר

מה בין בושה לקניות: מפגש פסגה של דוברות ישראליות

נטלי זיו, חברת הנהלה בענקית האי–קומרס eBay ישראל, מארחת בביתה את החברות לארוחת ערב, שמתגלה כמפגש פסגה של הדוברות בישראל

אירוח - נטלי זיו / צילום: רמי זרנגר
אירוח - נטלי זיו / צילום: רמי זרנגר

לפעמים הופך אדם לתבנית נוף עבודתו. הבה ננסח זאת בצורה פחות פומפוזית: ישנם אנשים שכל כך מזוהים עם המקצוע שלהם, שהוא מתפרץ גם באופן לא רצוני, או במקומות לא רלוונטיים. תופעה זו חוצה קטגוריות, ויכולה להופיע גם אצל כוכבות שירה בציבור, פוליטיקאים או אקטיביסטים מסוגים שונים. הפעם נתקלתי בזה אצל דוברת eBay בישראל, נטלי זיו. מה שאמור היה להיות ארוחת ערב אינטימית עם כמה חברות קרובות, הלך ותפח לאירוע עם טראפיק מרשים, עוד ועוד כניסות (של אורחות) ונציגויות מקהלים שונים ומגוונים. סביר להניח שזיו לא התכוונה לכך, ובאמת רצתה ערב בוטיק אינטימי, אבל המנוע שדוחף אותה קדימה בכל יום, בזירת המסחר הגדולה בעולם, שבה בכל שתי שניות ישראלי קונה משהו, עבד שעות נוספות. וכך, בכל שתי שניות נכנסה אורחת נוספת. 

הקהל מורכב ברובו מדוברות, שבהן מרב לפידות דוברת המשטרה היוצאת, נוי קדם, דוברת הדואר והילה וזאן, דוברת השלטון המקומי. כך שבמקרה של משבר תקשורתי, אנחנו מסודרות. יש רופא במטוס! השאר הן בכירות במגזר הפרטי, ובהן שלי מיטלפונקט, סמנכ"לית הכספים של איביי, נועה אלפרט, מנהלת קשרי ממשל בגוגל, שרית גולדפרב, סמנכ"לית השיווק של צ'מפיון מוטורס ואחרות. האווירה היא אווירת פריימריז. כל אחת מספרת על עצמה, מחליפים חוויות מהקריירה, מחליפים טלפונים, ובעיקר מחכים לאוכל. כל אחת הביאה משהו, וכמעט כמו בכל ארוחה, הזוכה הגדולה של הערב היא כל מנה עם פחמימה. ביקושי שיא לתפוחי אדמה מוקרמים, בורקסים, קיש תרד וגבינות ולחמים עם גבינות שמנת. ורק יוצא דופן אחד, המועמד הבטוח להפסד, שמכה את הסקרים: סלט חסה. מקערת ענק נשארה רק שלולית רוטב יתומה.

אחרי סמול טוק מחריש אוזניים, החל משחק כיסאות מוזיקליים שבמסגרתו ניסתה כל אורחת לתפוס מקום ישיבה, לפני שהתוכנית האמנותית תחל. חוץ משולחן הקינוחים, כל פינה בסלון אוישה על ידי מישהי. זיו הזמינה לאירוע את הדוברת סיגל אביטן, להרצות על רב המכר שכתבה: ‘חשומה’ (במרוקאית: בושה). אולי לא הנושא הכי מרומם מצב רוח, אבל בהחלט בעל מכנה משותף רחב. כי מי שלא מכירה את המילה ‘חשומה’, מכירה מן הסתם את הביטוי: ‘מה יגידו השכנים’, שזה אותו הדבר, רק באשכנזית.

אחרי שאביטן מספרת את סיפור חייה ומקריאה קטעים מן הספר, היא שואלת את האורחות מי חוותה את תחושת ה’מה יגידו’ הזאת, והצליחה לנצח אותה. אורחת אחת מספרת על כך שהלכה ללמוד משפטים בדיוק מהסיבה הזאת, אבל אחרי שנמאס לה להיות אומללה במקצוע ולחשוב כל הזמן מה יגידו, עזבה הכול והלכה להיות מורה. עד היום, היא מספרת, הוריה לא השלימו עם המהלך והם ממשיכים להציג אותה בקול רם כעורכת דין, ובלחש כמורה.
אורחת אחרת אומרת שמעולם לא חשה בושה לגבי דבר. מי שעקב אחרי התנהלותה של אותה אורחת בתקשורת, יודע שזה נכון. מדובר בדוברת המשטרה היוצאת, מירב לפידות, שבולטת בקרב האורחות עם וסט מבצעי כחול של המשטרה, במקום בשמלת ערב שחורה. לאירוע היא הגיעה אחרי שקשרי עבודה עם זיו, המארחת, הפכו ברבות השנים לקשרי חברות. עתה, כשהיא פורשת מהמשטרה, יש לה יותר זמן להשקיע בחברות ולהצטרף לערבים של ספרות ופחזניות. היא מכריזה שמעולם לא התביישה בשום דבר ולא עניין אותה מה חושבים עליה.

גם בתפקיד האחרון, כשהייתה אחד האנשים הדומיננטיים והמסוקרים ביותר בתקשורת, וקיבלה ביקורות וטוקבקים אכזריים כמו שרק טוקבקים יכולים להיות, זה לא העסיק אותה. “לא התביישתי להיות בפרונט, בכל מקום היו ויהיו מלעיזים. זה לא עיכב אותי מעולם, וגם לא יעכב אותי”. לפידות מספרת גם, שלמרות שהייתה ילדה מחוננת, לא הייתה תלמידה טובה והעדיפה לבלות בים במקום על ספסל הלימודים. ועדיין, זה לא הפריע לה בהמשך הדרך להשיג את המטרות שלה, כמו, למשל, לעשות תואר שני במינהל עסקים.


אחרי שלפידות מסיימת את הנאום הקצר שלה והאורחות מתפנות לבדוק את שולחן הקינוחים, באופן חסר בושה לחלוטין, אני שואלת את לפידות לאן פניה מועדות. היא עוד לא יודעת, אבל מגלה שהיא מכוונת אל המגזר הפרטי. האינטנסיביות והפרופיל הגבוה של הקדנציה במגזר הציבורי הספיקו לה, כנראה.

אירוח - נטלי זיו / צילום: רמי זרנגר

קונים סביב השעון

המארחת שלנו היא אישה עסוקה, והעובדה שהתפנתה כדי להרים את הערב הזה היא תוצאה של הגישה שלה לחיים, ולפיה לכל דבר שחשוב מבחינתך, יש זמן. “אני מוותרת על שינה ועל טלוויזיה כדי להספיק את כל הדברים שאני רוצה, וזה כולל ספורט, וכמובן את הילדים שלי”, היא אומרת.

זיו היא, כאמור, הדוברת של איביי ישראל, תפקיד שהוא גם גלובלי, גם סביב השעון וגם הולך ונהיה עמוס יותר ויותר, עקב חיבתם ההולכת וגדלה של הישראלים לשופינג באינטרנט. “השנה הישראלים רכשו יותר מ-12 מיליון פריטים שונים באיביי”, היא מספרת.

אילו קטגוריות היו הפופולריות ביותר ב-2018?
“הקטגוריה הראשונה היא חלקי חילוף לרכב, שבה נקנו קרוב לחצי מיליון פריטים. במקום השני נמצאת קטגוריית התכשיטים - מעל 400 אלף פריטים נמכרו, ולאחר מכן בגדי נשים, עם מעל ל-350 אלף פריטים. אביזרי מניקור ופדיקור רשמו יותר מ-320 אלף רכישות, ומוצרים למטבח - מעל 300 אלף פריטים”.

איך ייראה עתיד הקניות ברשת?
"אנחנו עוברים תהליך אבולוציוני ומתאימים את הקניות ברשת לחיינו, ואף מכתיבים לאתרי הסחר הגדולים מה אנחנו אוהבים לקנות ואיך. אנחנו חיים בעולם תובעני מבחינת הדרישות שיש כלפינו, אנשים עובדים שעות רבות, מפתחים קריירה לצד ניהול בית ומחפשים להקל על עצמם במה שניתן. הסחר המקוון עושה את זה.

"מה גם שיוקר המחיה בישראל לגמרי גורם לאנשים לחפש אלטרנטיבות זולות יותר - אנחנו רואים את זה באופן ברור בכל מה שקשור לרכישת תחפושות לפורים, במוצרי חזרה לבית הספר, בכל המוצרים הקשורים לכניסת תינוק חדש לחיים וכן בשיפוץ הבית. אנשים פשוט הבינו שניתן לקבל תמורה רבה יותר עבור הכסף שלהם, ואין לי ספק שבעוד מספר שנים נשאל את עצמנו איך בכלל הסתדרנו ללא קניות באונליין.

"אני לומדת המון מהילדים שלי. הם דור שמתנהל באופן שונה לגמרי מאיך שהדור שלי התנהל בגילם - אחת התופעות המרתקות בעיניי הן יחסי הגומלין שהמציאות שלנו מקיימת עם המרחב הווירטואלי - השנה ראינו כיצד אירועים שקרו בעולם הדהדו ברשת והפכו לטרנדים. למשל, קים קרדשיאן ומעיל הדובון, החתונה המלכותית, אפקט לברון, פורטנייט וגעגועים לשנות ה-80, יצרו רשימה מפתיעה של הטרנדים השנתיים שכבשו את לב הקהל ובאו לידי ביטוי ברכישות ברשת. הסחר המקוון מהווה רשת חברתית לאנשים מכל העולם לסחור ולקנות מוצרים שלא בטוח שהיו מוצאים בקניון או בחנות ליד הבית. אלו הרגלי צריכה שיושרשו יותר ויותר, והם כבר משנים את סגנון החיים שלנו".

עד כמה השוק הישראלי צומח ביחס לעולם?

"הישראלים אוהבים לקנות ברשת. הם קונים, בממוצע, פריט בכל 2 שניות, שזה לגמרי מטורף. אנחנו רואים את טרנד הצמיחה הזה שנה אחרי שנה בחמש השנים האחרונות. בנובמבר ובדצמבר הישראלים שברו שיאי קניות חדשים עם 15.3 מיליון חבילות שנרכשו ומשקל שיא של של 3,050 טון".

לדבריה, מסקר שערכה איביי עלה כי 95% מכלל האוכלוסייה היהודית הבוגרת בישראל ביצעו רכישות של מוצרים או שירותים באמצעות האינטרנט במהלך השנה האחרונה. האתרים שבהם ביקרו במהלך ימי הקניות הם בעיקר בינלאומיים (90%) ומעט ישראליים (8%).

זו זירה שגם משנה את שוק התעסוקה.

"מדהים עד כמה הנושא של עצמאות כלכלית של נשים מקבל ביטוי משמעותי במסחר מקוון. נשים יכולות, עם הכשרה ממש פשוטה, להיהפך לסוחרות באיביי ולהרוויח כסף בעבודה שהיא סופר גמישה (לרוב עבודה מהבית). יש לנו המון דוגמאות באיביי לנשים שפתחו חנות קטנה וגילו את היכולת שלהן למכור מוצרים לכל העולם ולהתפתח כלכלית בצורה מטאורית.

"למשל, אישה שעבדה בהייטק 20 שנה בשעות מטורפות והתחילה למכור כמה מוצרים בודדים (בגדי ספורט), והעסק שלה כל כך התפתח שהיא עזבה את המשרה שלה ועברה לעבוד מהבית במשרה מלאה. היום זוהי פרנסת המשפחה כולה, גם בעלה עזב את עבודתו והצטרף אליה לעסק. אני חושבת שזה תחום שעוד נראה בו פריצות דרך בקרב נשים בישראל, שהן יזמיות מטבען".

רוצה להשאר מעודכן/ת בנושא הסיפורים הגדולים של השבוע?
אני מאשר/ת קבלת תוכן פירסומי מגלובס
נושאים נוספים בהם תוכל/י להתעדכן
נדל"ן
גלובס טק
נתוני מסחר
שוק ההון
נתח שוק
דין וחשבון
מטבעות דיגיטליים
✓ הרישום בוצע בהצלחה!
עקבו אחרינו ברשתות