גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

הקאמבק של השטקר: הרכב החשמלי של רנו חוזר לחיינו

ירידת מחיר משמעותית והגדלת טווח הנסיעה הפוטנציאלי הופכות את הזואי המחודשת לאופציה עירונית מעניינת, אם עדיין לא רב תכליתית, לשוחרי תחבורה זולה ונקייה

רנו זואי / צילום: יחצ
רנו זואי / צילום: יחצ

מתוך האודים העשנים שהותירה קריסת "בטר פלייס" בראשית העשור, צמחו בשנים האחרונות כמה דברים חיוביים. כוח האדם ההנדסי והשיווקי, שהוכשר בבטר פלייס, הופך בשנים האחרונות את ישראל למעצמה טכנולוגית של "רכב חכם" והחזון שהובילה החברה של שי אגסי תרם לא מעט - אם כי באיחור של כמה שנים - להיסטריית הרכב החשמלי שאנחנו רואים כיום בעולם. אפילו דגמי רכב, שתוכננו כחלק מ"ההייפ" של אותו פרויקט, זוכים כיום לעדנה מחודשת.

קחו, למשל, את רנו זואי, שתוכננה בתחילת העשור בעקבות ההתלהבות של קרלוס גוהן, נשיא רנו-ניסאן, מפרוייקט בטר פלייס. הזואי הושקה ב-2013 ועד שנת 2016 היא הייתה כישלון מסחרי עם מכירות של פחות מ-60 אלף יחידות, שספק, אם כיסו את עלויות הפיתוח. אבל למרות הלחץ "להרוג את הפרויקט", התעקשו בהנהגת רנו לשמור אותו חי.

ב-2017, לאחר הגדלת הסוללה וטווח הנסיעה ובמקביל לטירוף הרכב החשמלי, זינקו המכירות. לפני מספר חודשים נמכרה כבר הזואי ה-100 אלף. גם ה"אמברגו" רב השנים על ייצואה לישראל הוסר, בעיקר בשל ביקושים מסחריים לפרויקטים של רכב שיתופי עירוני, וכעת מתחילה היבואנית לשווק את המכונית ללקוחות פרטיים עם תמחור אגרסיבי, לפחות יחסית לעבר, של כ-125 אלף שקל.

החידוש: מערכת הנעה משודרגת

אז מה מציעה החשמלית הפרקטית הזולה בישראל? חיצונית, העדכון האחרון הוסיף פנסים ופגושים חדשים בעיצוב של "פרצוף חתול" עם חרטום-סמל במרכז שמשני צדדיו "שפם" שמורכב מפנסים רוחביים ומלוכסנים. נותרו כמה גימיקים, שהיו פופולריים בתחילת העשור, כמו ידיות סמויות בדלתות מאחור, והמכונית גם גבוהה יותר מהמקובל בפלח הסופר-מיני. אבל בסך הכול העיצוב עגלגל, חביב ועדיין נראה עדכני.

גם תא הנוסעים עודכן בשנה שעברה. אבל למרות שהוא נראה טוב יותר מאשר בזואי הקודמת, הוא חושף את גילו הדי-מתקדם של הרכב. לוח המחוונים הדיגיטלי הצבעוני עושה את העבודה ומערכת המולטימדיה מקבילה לזו של הקליאו ושות'. תא הרכב עטוף בדיפוני פלסטיק קשיחים, המערכות המשניות מותקנות על בליטה מגושמת בחלקו העליון של הקונסול ומתגי המזגן, ופתחי האוורור העגולים ובקרי השליטה של מערכת הקול לקוחים מדגמי הדור הקודם של רנו.

מרחב הפנים סביר במונחים של מכונית סופר מיני. למרות הגדלת הקיבולת של הסוללה, תא המטען עמוק ושימושי. מושב הנהג והנוסע לצידו עדיין לא ניתנים לכיוונון לגובה וזו מגבלה לבעלי מידות שחורגות מהממוצע. במפרט המעודכן יש מערכות התרעה פאסיביות וגם סיוע בהיגוי, אבל בלימה אוטונומית או בקרת שיוט חכמה אינן כלולות.

החידוש המרכזי במודל 2018 הוא מערכת הנעה משודרגת שכוללת את המנוע החזק יותר של רנו עם 107 כ"ס (באירופה קיימת גרסת 90 כ"ס) וסוללה בהספק מוגדל של כ-40 קילוואט עם טווח מוצהר של עד כ-306 קילומטרים בין טעינות על פי מבחני ה- WLTP . כמקובל בז'אנר, מילת המפתח בטווח היא "עד": הטווח האפקטיבי משתנה ברמה של עשרות אחוזים בהתאם לסגנון הנהיגה, מהירות הנהיגה, מצב התכנות, תוואי הכביש ואפילו הטמפרטורות בחוץ.

בסוף שבוע חורפי, ללא הפעלת מזגן, ותוך שימוש ממושך במצב "אקו" לא התקשנו לצלוח מעל 150 קילומטרים של מסלולים עירוניים ובין עירוניים הררים ודי מפרכים מבלי להתחבר לעמדת טעינה, כאשר המחשב הצביע על טווח של עוד כ-100 קילומטר על לטעינה. מצב ה"אקו" האמור תורם לחיסכון ומבצע מיחזור נמרץ של אנרגיה קינטית בירידות לטובת הגדלת הטווח, אבל כובל את המנוע אלקטרונית ומניב תגובת דוושה עצלה וסירוב להעפיל למהירויות גבוהות. המצב הרגיל נמרץ הרבה יותר ומאפשר לבצע עקיפות בטוחות ולזנק במרץ מהרמזור.

בעיקר למי שגר ועובד בעיר

כמקובל בז'אנר, התאוצה וצבירת המהירות לינארית ונטולת ריגוש. קל מאוד להתמכר לחוויה של נסיעה ללא טרטור של מנוע בנזין, אם כי גם המנוע החשמלי משמיע זימזום עמום שמהדהד לעיתים בחלל התא ויש גם לא מעט רעשי רוח וצמיגים.

נוחות הנסיעה בעיר שופרה משמעותית לעומת הדגם היוצא וכך גם תחושת ההיגוי, שזכתה לתוספת משקל אם כי לא בהכרח לחדות. הסוללה הממוקמת ברצפה תורמת להורדת מרכז הכובד וליציבות בפניות, אבל עדיין מורגשות מעט יותר נטיות צד בפניות הדוקות מהמקובל.

ב-125 אלף שקל, לא כולל "קופסת קיר" להטענה ביתית, שעולה עוד כ-6,000 שקל, זו כיום המכונית החשמלית הנגישה ביותר בשוק כרגע, ובעתיד הנראה לעין, והיא מגובה באחריות די מקיפה (8 שנים או 160 אלף קילומטר) על הסוללה. בהנחה שמחירי האנרגיה יזנקו, וזה כמעט בלתי נמנע, ובהתחשב בכך שהחשמליות העממיות המתחרות יעלו בממוצע כ-30 אלף שקל יותר, אפשר לצפות לחדירה אינטנסיבית של המכונית הזו לקהל "ירוק" ומוטה חיסכון, שרוב נסיעותיו עירוניות. אבל בהעדר רשת טעינה ציבורית ראויה, הזואי היא עדיין לא פיתרון רב תכליתי למי שמרבה במנסיעות בין עירוניות ארוכות. לפחות עד שיופיע הדור החדש לגמרי של המכונית בסוף 2019 עם טווח של כ-400 קילומטר. 

עוד כתבות

חגי ברנר / צילום: יוסי זמיר

בנק לאומי והבנק הבינלאומי מבקשים מביהמ"ש לקיים דיון דחוף בעניין כנפי משק

הבקשה לדיון באה לאור ההמלצות של הנאמן הזמני ● דו"ח הנאמן הזמני ייחס כשלים והתנהלות כספית בלתי תקינה לנושאי משרה, דירקטורים, משרד רואי החשבון, המבקר החיצוני, ומבקר הפנים של "כנפי משק"

בתוך הדיימונד פרינסס / צילום: רויטרס - Kim Kyung Hoon

שיט בלהות: כך נראו שבועיים גורליים בין מסדרונות הדיימונד פרינסס

בפברואר השנה גילמה אוניית תענוגות אחת את הכוכבת הראשית במה שיהפוך למופע האימים של הנגיף בעולם כולו: שאננות, בידוד, פחד, תקווה ומוות ● לפנינו תיאור של השבועיים הגורליים שבהם שטה האונייה כפצצת זמן מתקתקת ● "גלובס" מגיש: הכתבות הטובות של השנה ממיטב עיתוני העולם

קידוח נפט במדינת דקוטה הצפונית. למרות קריאות השבר בנושא האקלים, תעשיית הנפט והגז בארה"ב רק הולכת וגדלה / צילום: AP - Eric Gay

הסוד של אמריקה: למה איש לא מטפל בפסולת הרדיואקטיבית של תעשיית הנפט והגז

מאות ראיונות עם מדענים, רגולטורים ועובדים הולידו תחקיר מטלטל שחשף כי בארות הנפט והגז בארה"ב מייצרות כ־3.5 טריליון ליטר של פסולת רעילה בשנה ● תביעות הפיצויים עשויות לשמוט את הבסיס הכלכלי של התעשייה הזו ● "גלובס" מגיש: הכתבות הטובות של השנה ממיטב עיתוני העולם

חיסון לקורונה / אילוסטרציה: Dado Ruvic, רויטרס

המרוץ לחיסון: נובהווקס תתחיל ניסוי שלב 3 ב-10 אלף איש בבריטניה

חברת התרופות האמריקאית הודיעה על כניסתה לשלב 3 של הניסויים הקליניים, ובאוקטובר היא צפויה להתחיל ניסוי ב-30 אלף חולים בארה"ב ● נובהווקס היא המתחרה החמישית שנכנסת לניסוי קליני מול רגולטור של מדינה מערבית

המוזיאון הלאומי של קטאר / צילום: shutterstock, שאטרסטוק

השושנה של קטאר: המוזיאון הלאומי של האמירות הוא לא רק מבנה מעניין, אלא חוד החנית של הטכנולוגיה

במפרץ הפרסי יש גל של מבני פאר מתוחכמים שתוכננו בידי אדריכלי-על

בנימין נתניהו כשהודיע על הסגר השני / צילום: via Pool , רויטרס

הסגר לא יעבור בכנסת: נתניהו מנסה להעביר תקנות שעת חירום

ועדת החוקה דנה במהלך הלילה בתיקונים לחוק הקורונה הגדול אך לא הצליחה להגיע להסכמות ובמקום זה החלו צעקות בין חברי הקואליציה לאופוזיציה ● לכן, נתניהו מנסה לכנס את הממשלה (טלפונית) כדי להעביר תקנות שעת חירום אך נתקל בהתנגדות מחברי כחול לבן

נוריאל רוביני/ / צילום: רויטרס Lucy Nicholson

נביא הזעם של 2008 בטוח: "הולך להיות כמו המשבר הקודם, רק יותר גרוע"

הוא חזה את המשבר ב-2008 והפך לאחד מהכלכלנים הנודעים בעולם; כעת חוזר פרופ' נוריאל רוביני ומזהיר בריאיון בלעדי ל"גלובס" כי הדרך להתאוששות מהקורונה תהיה ארוכה וכואבת • ויש לו גם אמירה מפתיעה לקראת הבחירות בארה"ב: "טראמפ רק מעמיד פנים שהוא פופוליסט" ● האזינו

האתר הנטוש של פרויקט פרי בסט בלוד - כתבות הנדל"ן שעשו את השבוע / צילום: בר אל, גלובס

לוקחי המשכנתאות בלחץ, וגם המלווים של אלדד פרי. כותרות הנדל"ן

הגל השני בא לידי ביטוי בעלייה בדחיית משכנתאות באוגוסט, החשיפה העצומה של קרן האשראי "אקספו" לקריסה של קבוצת פרי נחשפת, השמאים מקבלים גב מהשמאי הממשלתי, והפודקאסט "כסף בקיר" עם פרק שסוגר את העונה השנייה

ZOOM. קשה למצוא ארגון או מוסד לימודים שפסח על השימוש במערכת  / צילום: shutterstock, שאטרסטוק

אקדמיה אנלוגית בעידן דיגיטלי: מערכת ההשכלה הגבוהה חייבת להשתנות

כדי להתאים את עצמה לשוק העבודה המשתנה, האקדמיה צריכה לעבור למודל פתוח וגמיש, ולהפסיק להגן על מערכת התארים המסורתית

הקמת הרכבת הקלה ברחוב ארלוזורוב בת"א. שווי חניה פרטית כ־700 אלף שקל  / צילום: כדיה לוי, גלובס

"תקן החניה החדש יצמצם מאוד התחדשות עירונית"

מסמך המדיניות של תל אביב שמצמצם משמעותית את מספר החניות בתב"עות ישנות ישפיע עם על פרויקטים של פינוי בינוי

יצחק תשובה, בעל השליטה בקבוצת דלק / צילום: גדעון לוין

רמי לוי בחוץ: תשובה צפוי לחתום עם קרן ארבל השקעה בדלק ישראל תמורת 450 מיליון שקל

העסקה עם קרן ארבל חוזרת להיות רלוונטית ולפי הערכות צפויה להיחתם עד כניסת יום הכיפורים ● קרן ארבל תעמיד לדלק את התמורה בעסקה מורכבת שעשויה להניב לה תשואה של 10% לחמש שנים בתוספת של 20% ממניות דלק ישראל

מחאה נגד השלטון בגשר ליד הרצליה / צילום: מחאת הדגלים השחורים

שיירת מחאה נגד נתניהו בדרכה לי-ם וקיסריה, הפגנות ייערכו גם בצמתים

המשטרה נערכת בכוחות מתוגברים לקראת הערב, אז צפויות להתקיים הפגנות מול מעון ראש הממשלה ברחוב בלפור בבירה, וכן בסמוך לבית משפחת נתניהו בקיסריה ● במשטרה הודיעו כי הם מתכוונים לאכוף את התקנות שנכנסו לתוקפן למניעת הצטופפות וחובת עטיית מסיכות

קלמן ליבסקינד / צילום: יונתן בלום, גלובס

המקרה של ליבסקינד וסגל: תמרור אזהרה לתקשורת הימנית

השבוע הפך קלמן ליבסקינד, שתחקיריו על מערכת אכיפת החוק נישאו על גלי האהדה של הליכוד, ל"שופרו" של מנדלבליט, והוא לא היחיד ● אנשי תקשורת בעלי דעות ימניות נמצאים בין הפטיש לסדן: משמאל, תוקפים ומשמיצים אותם ובימין דורשים מהם הזדהות מוחלטת עם דף המסרים של נתניהו

מטוס ישראייר / צילום: יחצ

ישראייר: נשקול לעתור לבג"ץ אם נתב"ג יוגבל לטיסות נכנסות

ישראייר טוענת כי תקנות האוסרות על יציאות ישראלים מהארץ, בטיסות למדינות ירוקות, מנוגדת לסמכות הממשלה ● האם הלחץ יעבוד?

ניר קלקשטיין / איור: גיל ג'יבלי, גלובס

מיליארדר האלגו-טריידינג ומלחמתו בקורונה: מייסד פיינל מציג - טוויסט בעלילה

אחרי שהפך את חברת האלגו-טריידינג פיינל לאחת המצליחות בעולם, הקים
ניר קלקשטיין כמה חברות ביג דאטה בתחום הבריאות ● עכשיו הוא מתמקד במיפוי תסמיני הקורונה דרך מכון מחקר שייסד ● כך עבר היזם המסתורי ממסחר בשוק ההון לניבוי תחלואה

ראש הממשלה בנימין נתניהו / צילום: קובי גדעון, לע"מ

נתניהו: "אחרי הסגר הזה נקווה לעבור לסגר מקל יותר. אבל זה תלוי בתוצאות ורמת התחלואה"

לקראת הסגר שייכנס מחר לתוקף ושיימשך עד לשמחת תורה, ב-11 באוקטובר, נאמו הערב ראש הממשלה נתניהו, יו"ר כחול לבן גנץ ויו"ר האופוזיציה לפיד ● במקביל לנאומים נמשך בכנסת הליך תיקון חוק הקורונה הגדול והתקנות החדשות שצפויות לתת את המסגרת לסגר

ב.מ.וו פלאג-אין X1 / צילום: יח"צ

כוח ירוק: ב.מ.וו פלאג-אין החדשה מרגיעה את המצפון ומשמחת את הלב

גרסת הפלאג-אין החדשה של ה-X1 יכולה להרגיע את המצפון הסביבתי של מחבקי העצים, אך גם לספק הרבה הנעה והנאה למי ששילם כדי לקבל ב.מ.וו אמיתית

מנדלבליט מודיע על הגשת כתב אישום נגד נתניהו/ צילום: רפי קוץ

מלחמת מנדלבליט בשמיעת עמדה מתחרה

בין כפל תפקידיו של אביחי מנדלבליט, כיועץ משפטי וכפרקליט מדינה, להתנגדותו להשמעת עמדה משפטית אלטרנטיבית בקבינט הקורונה עובר קו ישר אחד: צמצום טווח העמדות המשפטיות בקרב הממשלה • זו כבר לא בעיה של ניגוד עניינים מובנה, זו דוגמטיות משפטית

אדם עם מסכה עובר ליד בניין בורסת ניו יורק / צילום: Mark Lennihan, AP

וול סטריט ננעלה בעליות: מדד נאסד"ק טיפס 2.25% ומחק את הירידה השבועית

אירופה ננעלה במגמה מעורבת כאשר לונדון עלתה 0.35% ופרנקפורט ופריז איבדו עד 1.1% ● השווקים האסייתים ננעלו במגמה מעורבת כאשר הונג קונג איבדה 0.3% ואילו טוקיו עלתה ב-0.55% ● מניין הקורבנות ממגפת הקורונה נושק למיליון

צילום מתוך הסרט ‘מסכי עשן: המלכודת הדיגיטלית’. מתעלם במופגן ממנהלי החברות הגדולות  / צילום: נטפליקס

מה נטפליקס שכחה לספר לנו בסרט החדש והמדובר על הרשתות החברתיות

הסרט "The Social Dilemma" דן בבעיות אמיתיות שיצרו פייסבוק, טוויטר ודומותיהן, אך הוא מציג תמונה חד צדדית ומתעלם מאסטרטגיות ושיטות פעולה דומות שבהן נוקטת נטפליקס עצמה ● זהירות, ספוילרים