הנקראות ביותר

115 (!) ק"מ לליטר: אז איך הגרסה החשמלית של יונדאי איוניק?

הגרסה החשמלית של יונדאי איוניק היא אחת המכוניות החשובות ביותר שנחתו בישראל בשנים האחרונות ● היא מרווחת, מציגה טווח נסיעה לא מלחיץ בין טעינות ומשחררת את הנהג ממחירי הנפט ● חבל רק שהיא מרגשת בערך כמו מוצרי צריכה חשמליים

 

 

יונדאי איוניק חשמלית/ צילום: יחצ
יונדאי איוניק חשמלית/ צילום: יחצ

מעטות המכוניות, שעוררו אצלנו מחלוקת פנימית כמו הגרסה החשמלית של יונדאי איוניק. מנקודת מבט אובייקטיבית ורציונלית, זו אחת המכוניות החשובות ביותר שנחתו כאן בעשור האחרון. זו לא חשמלית-פאר עתירת יחסי ציבור נוסח טסלה ושות', שמתוכננת עבור עשירי העולם. זו גם לא חשמלית מתחכמת נוסח בטר פלייס, שניסתה לכבול את הלקוחות לרשת טעינה מנוהלת, תחנות של החלפת סוללות ושאר כבלים.

איוניק אלקטריק היא מכונית חשמלית יעילה, עם טווח שימושי, טכנולוגיה "בגובה העיניים" ומחיר נגיש (יחסית). זו משפחתית מרווחת, שיכולה להתחבר לכל שקע חשמלי מצוי, לעשות את הדרך לעבודה וממנה ולסידורים בעלות אפסית, ולהיפרד לשלום - ולא להתראות - מהדלק היקר והמזהם בתחנות. בקיצור, בדיוק מה שהעולם צריך.

יונדאי איוניק חשמלית

עם זאת, מנקודת מבט סובייקטיבית ואמוציונלית, ובדומה לרוב החשמליות בהן נהגנו עד היום, המכונית הזו חפה מכל ריגוש. היא אמצעי תחבורה שקט, צפוי וליניארי שייקח אתכם מנקודה לנקודה תוך שהוא עצמו נעלם ברקע. ממש כמו המעלית בבניין המשרדים שלכם.

גם מעצבי יונדאי השלימו כנראה עם העובדה ונמנעו מלהעניק לחשמלית החדשה שלהם מראה עתידני ומנקר עיניים. היא נבדלת מהאחות ההיברידית בגריל קדמי "חסום", ערכת פנסי LED מתוחכמים מלפנים ומאחור, חישוקים שונים, כמה תגיות EV וזהו בערך. אמנם מכונית המבחן שלנו, הראשונה מסוגה בישראל, הגיעה מחו"ל עם סטיקרים מנקרי עיניים, אך ניתן להניח שבצבע תקני היא תיטמע חיש קל בין המוני הגרסאות ההיברידיות של המכונית.

תא הנוסעים משמר את העיצוב והיתרונות שהפכו את האיוניק לאחת המכוניות הנמכרות בישראל. בסיס גלגלים של 2.7 מ' מספק שפע של מרחב לרגליים מאחור, המושב אחורי יכול לאכלס שלושה ללא קושי, התא מרגיש אוורירי והתצפית לאחור טובה מהצפוי בזכות דלת אחורית עם שמשה מפוצלת.

שימוש בסוללת ליתיום פולימר קומפקטית אפשר למהנדסים להתקין את הסוללות מתחת לתא המטען ולמושב האחורי כמעט מבלי להקריב נפח בתא המטען, שתכולתו עומדת על 455 ליטר.

עמדת הפיקוד שונה מזו של הגרסה ההיברידית בכמה פרטים חשובים. לוח המחוונים, למשל, מבוסס על צג LCD רב תכליתי שמספק מידע ברור על מצב הסוללה וטווח הנסיעה. על עמוד ההגה מותקנים מתגים נוסח מתגי טיפטרוניק לשליטה בהילוכים, אולם כאן הם משמשים לתפעול מערכת מיחזור אנרגיה באמצעות בלימה. בולט בהיעדרו מוט ההילוכים, ובמקומו יש מתגי לחיצה נפרדים לנסיעה קדימה ולאחור והעברה למצב סרק ולמצב חניה.

ביחד עם מערכת המולטימדיה המצוינת של יונדאי, שמותקנת בישראל, מקבלים מערך בידור/מידע עשיר. רכב ההדגמה הגיע לארץ גם ברמת אבזור מפוארת שכוללת ריפוד עור, מושב חשמלי ועוד, אך ספק אם אלה ייכללו בדגם שיגיע ארצה ביבוא סדיר.

לחיצה על מתג ההנעה מעירה לחיים מנוע חשמלי עם הספק שווה ערך לכ-120 כ"ס. הוא משודך לסוללות ליתיום של 28 קילוואט, שאמורה לספק טווח רשמי של עד כ-280 קילומטר על פי מבחני WLTP העדכניים (בעתיד צפויה סוללה מוגדלת וטווח של כ-400 קילומטר). המילה "עד" היא חשובה כאן: כמו בכל רכב חשמלי, הטווח בפועל ובפוטנציה משתנה משמעותית בהתאם לאופי הנהיגה. בתנאים אופטימליים, עם נהג רגוע, היא תספק ללא קושי טווח קרוב לטווח הרשמי. אבל אם תפעילו את המזגן, למשל, תגלו, שהטווח החזוי (על ידי המחשב) צונח ב-20-30 קילומטר.

הטווח בין טעינות קשור במישרין גם לביצועים. יונדאי גאה בכך, שזו הגרסה הזריזה ביותר במשפחת האיוניק עם תאוצה מאפס ל-100 ב-9.9 שניות בלבד, אבל הנתון הזה מתייחס לנסיעה במצב "ספורט" הנמרץ, שמגלח כמעט מחצית מטווח הנסיעה הריאלי. כנ"ל לגבי ניסיון להעפיל למהירות המרבית. רוב הזמן בחרנו במצב "אקו" והנחנו למחשב לנהל את העניינים, במחיר של תגובת דוושה עצלה יחסית ושיוט רגוע.

מי שסובל מחרדת טווח, אותה אבן נגף שיווקית שמרתיעה רבים ממכוניות חשמליות, ישמח לדעת שאת האיוניק ניתן לטעון בכמעט כל הדרכים, חלקן זמינות יותר וחלקן פחות: החל בטעינה באמצעות כבל מתאם ממוחשב (כלול ברכב) שמתחבר לכל שקע ביתי נפוץ וטוען את הסוללה במלואה בתוך 12 שעות, עבור דרך "קופסת קיר" תלת פאזית ועמדות טעינה ציבוריות (ארבע וחצי שעות), וכלה בעמדות טעינה מהירה, כמו אלה שמוקמות כיום בארץ, שדורשות 23 דקות בלבד לטעינה מלאה.

עוד בשורה היא שמערכת מיחזור האנרגיה הקינטית של האיוניק פועלת בצורה סופר-יעילה עם שלושה מצבי פעולה. אם מפעילים אותה בירידה ארוכה במצב האגרסיבי ביותר, היא מספקת גם בלימת מנוע מצוינת וגם מוסיפה עשרות אחוזים לטווח הנסיעה. אפשר להשתמש בה גם בנסיעה רגילה אך צריך להתרגל לנטיית המנוע לבלום את הרכב בכל הרמת רגל מהמצערת. מצוין לנסיעה בפקקים, פחות טוב על הכביש המהיר.

צבירת המהירות ליניארית, ללא זכר לבעיטות תאוצה, ולמרות משקל עצמי לא מבוטל של כ-1,400 קילו פלוס, אין בעיה לשמור על דחף סביר בעליות ארוכות. עקיפות נמרצות כבר דורשות שימוש במצב "ספורט". כל העסק פועל בשקט מופתי, גם במהירויות גבוהות, למעט קצת רעשי רוח וצמיגים וזמזום עמום ועתידני שבוקע מהמנוע וממערכת הקירור של הסוללה.

למרות המבנה ההנדסי השונה (מנוע קליל מלפנים, סוללה מסיבית מאחור), מהנדסי יונדאי הצליחו לשמור על איזון טוב של השלדה ולהוריד את מרכז הכובד. ההיגוי לא יותר מעורפל מזה של הגרסה ההיברידית, נוחות הנסיעה סבירה בהחלט, אחיזת הכביש צפויה וההתנהגות ידידותית, למעט נטייה בולטת לתת-היגוי בפניות הדוקות, ככל הנראה בגלל שימוש בצמיגים בעלי התנגדות נמוכה לגלגול (שחוסכים באנרגיה).

הגרסה החשמלית של איוניק צפויה להגיע ארצה במחצית הראשונה של השנה הבאה במחיר משוער של 150-140 אלף שקל, די דומה למחיר הגרסה ההיברידית. סביר להניח שהיא תיתקל בהתחלה בעודף ביקוש על היצע בשל האספקה המוגבלת של סוללות בעולם כרגע ובשל ההתלהבות הראשונית של ציי רכב ישראלים עם  אג'נדה ירוקה. בהנחה שהאוצר לא יבצע בכל המכוניות החשמליות סיכול ממוקד לצורך הגנה על ההכנסות מדלק, זו בהחלט מכונית שיכולה לשנות כאן את חוקי המשחק, במיוחד כאשר תגיע גרסה עם טווח מוגדל.

מנגד, עבור נהגים שכמותנו, שגדלו בעידן שבו העולם עדיין ראה במכונית אובייקט של תשוקה ומקור להנאה, מבחן הדרכים הזה היה צלצול השכמה חד וקולני לעידן חדש. עידן הגיוני, ירוק וצונן עד מאוד. 

חלק מהמתחרות

ניסאן ליף 2018

ה"ליף" של ניסאן הייתה חלוצת המכוניות החשמליות המשפחתיות בעידן המודרני ורשמה עד היום מאות אלפי מכירות, רובן בארצות הברית. הדור החדש שלה, שיצא לשוק ב-2018, מציע עיצוב רענן, תא נוסעים עמוס בטכנולוגיות כולל נהיגה סמי-אוטונומית, מנוע חשמלי משודרג וסוללות מתקדמות, עם טווח של עד כ-380 קילומטר בין טעינות. היא תגיע בשנה הבאה במחיר משוער של 170-160 אלף.

ניסאן ליף 2018/ צילום: יחצ

קיה E-NIRO

קיה נירו חולקת עם יונדאי איוניק את הפלטפורמה וגם היא תגיע אלינו ב-2019 בגרסה חשמלית למהדרין, עם שתי אופציות הנעה. אחת מקבילה לזו של האיוניק והשנייה עם סוללה של 64 קילוואט, שמספקת טווח של מעל 480 קילומטר (ותהיה יקרה יותר משמעותית) גרסה זו תגיע עם מנוע 200 כ"ס ותאוצה ל-100 ב-7.6 שניות

קיה E-NIRO/ צילום: יחצ

יונדאי קונה חשמלית

במקביל לאיוניק צפויה להגיע אלינו גם הגרסה החשמלית של הג'יפון האופנתי קונה. גם כאן יש שני מפרטי הנעה: מנוע של 136 כ"ס, שמשודך לסוללה של 40 קילוואט עם טווח של עד כ-300 קילומטר ומנוע של 204 כ"ס וסוללה שאמורה לספק טווח של עד 470 קילומטר. המכונית עמוסה בטכנולוגיה מתקדמת ואמורה לעלות קצת יותר מהאיוניק 

יונדאי קונה חשמלית / צילום: יחצ

רוצה להשאר מעודכן/ת בנושא הסיפורים הגדולים של השבוע?
אני מאשר/ת קבלת תוכן פירסומי מגלובס
נושאים נוספים בהם תוכל/י להתעדכן
נדל"ן
גלובס טק
נתוני מסחר
שוק ההון
נתח שוק
דין וחשבון
מטבעות דיגיטליים
✓ הרישום בוצע בהצלחה!
עקבו אחרינו ברשתות
לכתבה הקודמתלמה מפלגת העבודה מתנערת ממועמדת לראשות עיריית הוד השרון?