הנקראות ביותר

הפתרון שתעשיית הרכב חיכתה לו? סטארט-אפ פיתח דלק אוגר מימן

סטארט-אפ ישראלי-אוסטרלי פיתח דלק חדשני אוגר מימן, 60% ממנו מים, עם צפיפות אנרגיה גבוהה ועם עלויות שמתחרות הן בסוללות הליתיום והן בטכנולוגיות המימן הקיימות ● אילון מאסק התבטא בעבר ששימוש במימן להנעת מכוניות הוא "מטופש במיוחד"

מנכ"ל אלקטריק גלובל, גיא נבו מיכרובסקי / יחצ
מנכ"ל אלקטריק גלובל, גיא נבו מיכרובסקי / יחצ

הנעת מכוניות באמצעות מימן היא אולי היעד הנכסף ביותר בתעשיית הרכב העולמית, אבל יעד שעד כה לא מומש בהצלחה. חברת סטארט-אפ ישראלית-אוסטרלית, Electriq~Global (לשעבר Terragenic) פיתחה טכנולוגיה, שעשויה להיות הפתרון שהתעשייה חיכתה לו: דלק חדשני אוגר מימן, 60% ממנו מים, עם צפיפות אנרגיה גבוהה ועם עלויות שמתחרות הן בסוללות הליתיום והן בטכנולוגיות המימן הקיימות.

טכנולוגיות הנעת מימן באמצעות תאי דלק קיימות כבר שנים רבות והן נחשבות ליעילות הרבה יותר מסוללות הליתיום, אלא שהן יקרות יחסית, מסוכנות ומסובכות לתפעול. אילון מאסק אף התבטא בעבר ששימוש במימן להנעת מכוניות הוא "מטופש במיוחד". באלקטריק גלובל אומרים שהדלק החדש הופך את השימוש במימן לחכם במיוחד, בטוח וזול לתפעול.

גורם בענף האנרגיה אומר שהטכנולוגיה של הנעה מימנית היא "הגביע הקדוש" של עולם הרכב, אלא שגורמים בעלי השפעה בשוק העולמי, בין השאר בשוק הסיני, מביאים לכך התעשייה העולמית מקובעת על שימוש בסוללות ליתיום יעילות פחות ויקרות יותר. להערכתו הדבר יקשה על חברות בעלות טכנולוגיה מימנית לחדור לשוק בצורה משמעותית בשנים הקרובות.

רכב מימן / יחצ

בשיחה עם "גלובס" אומר מנכ"ל אלקטריק גלובל, גיא נבו מיכרובסקי, כי החברה אינה מתחרה מול תעשיית הסוללות אלא מציעה אלטרנטיבה מימנית למקרים בהם סוללות הליתיום אינן פיתרון אופטימלי: משאיות ואוטובוסים חשמליים, שמחייבים כיום שימוש בסוללות ענק כבדות, מטוסים, רכבות ואוניות חשמליות, וכן מוניות ורכבי הובלה שנדרשים לנסיעות ארוכות ורצופות. לעומת זה הוא אומר, סוללות ימשיכו להיות הפיתרון למכוניות עירוניות שנוסעות מרחקים קצרים ובמקרים בהם מתאפשרת טעינה ממושכת בלילה.

חברת גלובל אלקטריק מציגה היום את טכנולוגיית הדלק החדשה בוועידתSmart Mobility Summit בתל אביב. בימים אלה החברה מבצעת פרויקט פיילוט עם אחת מיצרניות הרכבים המימניים הגדולות בעולם, של הנעת משאיות באמצעות דלק המימן. בפרויקט ניסוי נוסף הדלק של החברה משמש כמקור אנרגיה למל"ט, המאפשר להגדיל משמעותית את משך הטיסה. החברה מקימה כעת מתקן ההדגמה של ייצור הדלק באמצעות מחזור המימן בפארק האקו תעשייתי נאות חובב שבנגב, שיתחיל לפעול ברבעון הראשון של 2019.

הדלק החדש מבוסס על שילוב של מים ותרכובת המימן בירוהידריד (BH4), שיכולה לאגור מימן, לשחרר אותו ולקלוט אותו מחדש, ובעת השימוש בדלק המימן מופק בחלקו מהמים ובחלקו מהחומר הכימי. לאחר השימוש בדלק, הוא נאגר ומועבר למתקן המיחזור, שם הוא מוטען במימן חדש.

לפי נתוני החברה, הדלק מכיל אנרגיה בצפיפות פי 15 לעומת הסוללות החשמליות והוא מאפשר טווחי נסיעה הגדולים פי 2.5 לעומת סוללות, וזאת במחצית העלויות וללא פליטות פחמן. לפי נתונים אלה, אוטובוסים שיונעו באמצעות הדלק החדש יגיעו לטווח נסיעה של 1,000 ק"מ עם תדלוק שאורך 5 דקות לעומת טווח של 250 ק"מ בסוללות חשמליות עם זמן טעינה של 300 דקות.

אחת הבעיות שמעכבות עד כה את טכנולוגיות תאי הדלק המימניים היא השימוש במימן דחוס המצוי במיכלים בלחץ של 700 אטמוספירות, שהסיכון הכרוך בהם מחייב הקמת מתקני הפקה ואגירה יקרים ושימוש באמצעי שינוע יקרים כדי לטפל בהם. לעומת זה, הדלק המימני החדש מבוסס על מימן מומס במים, שמובל בטמפרטורת החדר ובלחץ אטמוספרי רגיל והוא אינו דליק. לדברי מיכרוסבקי, משמעות הדבר היא הוזלה משמעותית של מערך הטיפול בהובלת המימן: "לא המצאנו את הפיזיקה מחדש, אבל הצלחנו לפתור אוסף שלם של בעיות, מה שמאפשר לנו לתת פתרונות שאף אחד עד היום לא הצליח לתת".

עם כל היתרונות של מימן, למה חברה כמו טסלה לא משתמשת בו להנעת המשאית החדשה של Semi?

"המשאית של טסלה נושאת סוללה במשקל של חמש טונות, זאת לעומת המערכת שלנו שמשקלה יהיה רק 1.5 טונות עבור אותה כמות אנרגיה. מימן הוא פיתרון יותר נכון לרכבים האלה".

האם יש צורך בחקיקה, שתאפשר שימוש בטכנולוגיות הנעה במימן?

"הרגולציה באירופה מאוד מחמירה בנושא מנועי בעירה פנימית, גם במכוניות וגם בתחנות כוח, והיא מייצרת את ההזדמנות הגדולה שלנו. מנועים כאלה צריכים לצאת משימוש בשנים הקרובות, בהולנד למשל עד 2025, בגרמניה עד 2030, ועל כן במדינות האלה נדרשים פתרונות חלופיים כמו שלנו".

האם השימוש בדלק המימני מסוכן?

"הבסיס לכל הטכנולוגיה הוא שמדובר בדלק שאינו מסוכן כלל. הוא אינו מתפוצץ ואינו נשרף, גם אם תדליק מעליו אש, ולכן ההובלה שלו מאוד פשוטה, כמו שמובילים מים. זה אחד היתרונות הבולטים - עלויות השימוש במערכת".

מי החברות שמתחרות מולכם בתחום המימן?

"יש חברות שמנסות לתת פיתרון דומה, כלומר תחליף לשימוש במימן בלחץ גבוה או בצורת גז. התעשייה הולכת לדרך אלטרנטיבית שלא אגירת מימן שלא במצב דחוס, אבל אין כיום פתרונות ברמת הבשלות שלנו".

חברת אלקטריק גלובל הוקמה ב-2014 על ידי ד"ר אלכס זילברמן, כימאי בהכשרתו, שצבר ניסיון בתעשיית הסוללות ותאי הדלק המימניים. החברה הוקמה בחממת אשקלון עם השקעה ראשונית של קרן Horizon GreenTech Ventures (בה שותפות חברת GE, רותם תעשיות וגפן השקעות) ורשות החדשנות. כמו כן זכתה בתקציב מחקר של קרן בירד אנרגיה הישראלית-אמריקאית בשיתוף עם חברת Triton Systems האמריקאית. בתחילת השנה הנוכחית ערכה גיוס הון בסבב A ממשקיעים פרטיים זרים, בסכום שלא נמסר. החברה מעסיקה 20 עובדים במשרדים ומעבדות בטירת הכרמל.

רוצה להשאר מעודכן/ת בנושא גלובס טק?
אני מאשר/ת קבלת תוכן פירסומי מגלובס
נושאים נוספים בהם תוכל/י להתעדכן
נדל"ן
נתוני מסחר
שוק ההון
נתח שוק
דין וחשבון
הסיפורים הגדולים של השבוע
מטבעות דיגיטליים
✓ הרישום בוצע בהצלחה!
עקבו אחרינו ברשתות
לכתבה הקודמתשיא חדש: חברות הייטק ישראליות גייסו 4.5 מיליארד דולר בשלושה רבעונים