הנקראות ביותר

ברית הפלדה: נכנסים לבית במרחב האורבני של נווה צדק

הבית שתכנן האדריכל צבי גרש בתוך המרקם האורבני הצפוף של נווה צדק, חייב מיצוי פונקציונלי ● לצד השימור האדריכלי המחמיר, שולבו גם חומרים עכשוויים כמו פלדה וזכוכית

נכנסים לבית אוקטובר / צילום: עמית גרון
נכנסים לבית אוקטובר / צילום: עמית גרון

הבית. ממוקם בתל אביב באזור לשימור, כ-400 מ”ר בנויים בשלוש קומות וחצי, ומרתף. בבית תוכננו שישה חדרי שינה, והוא כולל פטיו פנימי. “המרקם האורבני הצפוף של הסביבה הקיימת חייב תכנון שממצה פונקציונלית את גודלו המינימלי של המגרש - כ-170 מ”ר”, מסביר האדריכל צבי גרש. "בקומות העליונות משמש הפטיו הצפוני כמסנן המפריד בין הבית לרחוב, ומקנה פרטיות נוספת לחדרי השינה".

בעלים. הבית תוכנן עבור משפחה בת חמש נפשות. אנשי עסקים מאירופה, הנוהגים לארח משפחה וחברים לתקופות ארוכות.

מקורות השראה. “ההשראה הגיעה מתרגום של השכבתיות הקיימת באזור זה של העיר. מצד אחד אזור לשימור אדריכלי מחמיר, המספר את התחלתה של תל אביב, ומאידך התחדשות מודרנית המתבטאת בחומרי פלדה וזכוכית”.

מבט לחזית הדרומית. מדרגות מוקמו במרכז החלל בכדי להפריד בין הפונקציות השונות / צילום: עמית גרון

המטבח וחזית לשימור - החזית הצפונית תוכננה כקיר לשימור הן בפנים והן בחוץ / צילום: עמית גרון

אתגר. “לאור זה שהבית נמצא בשכונה צפופה נדרשנו לעמוד באתגרים הנדסיים על מנת לייצר את הדפנות לבית טורי, הנהנה משתי חזיתות בלבד. בנוסף, בגלל גודל המגרש ומגבלות תכנוניות שנקבעו בהוראות התכנון הקיימות בשכונה, ישנם חוקים ברורים לגדלים ולשיפועים של הנפחים לתכנון, שאיתם נדרשנו להתמודד על מנת לקיים את הפרוגרמה שדרשו הלקוחות. כדי לאפשר כניסה לבית דרך הפטיו, למשל, תוכננו שתי דלתות לבית - וכך נוצרה מעין מבואת כניסה ללא קירוי מהרחוב”.

תכנון. “בקומת הכניסה מוקמו המדרגות, המוקפות בספרייה, במרכז החלל. זאת בכדי להפריד בין הפונקציות השונות - מטבח, פינת אוכל, פינת קריאה וחדר מגורים. הפאטיו יורד עד קומת המרתף, ובכך מאפשר כניסת אור טבעי ואוורור לקומה כולה”.

החצר. “החצר הדרומית והפטיו הצפוני מהווים חללים מהותיים בתכנון הבית. חללים אלו משמשים כבאר אור צפונית (הפטיו), ומבואת כניסה לרחוב מדרום (החצר). העצמת גודל החללים בקומת הכניסה נעשית דרך שקיפות לכל אורך המגרש, ולשם כך תוכננו חללים אלו בשני הקצוות המנוגדים בבית”.

חדר הרחצה של ההורים, מחופה באבן איטלקית אפורה / צילום: עמית גרון

החזית הדרומית. חלקה העליון מתוכנן בשפה האדריכלית הטיפוסית לשכונה לשימור, בעוד שחלקה התחתון תוכנן כפתח זכוכית רחב על מנת לקשר בין החצר לחלל המגורים / צילום: עמית גרון

סגנון. “בעלי הבית ביקשו שפה עיצובית המשלבת את אורח החיים האירופי עם חומריות ים תיכונית. שימושים בטיח, לבנים מפירוק, פרקט, פלדה, חלונות עץ וחלונות אלומיניום שולבו בצורה הרמונית, על מנת לייצר את השפה המתחדשת למקום”.

מגמות עיצוביות. “חיפשנו אחרי שפה עיצובית המנותקת מסגנון עכשווי מובהק. ניסינו ליצור רבדים מחומרי המקום: אור ים תיכוני, קירות עבים בחיפוי טיח, חללי פטיו וחצרות פנימיות”.

רוצה להשאר מעודכן/ת בנושא הסיפורים הגדולים של השבוע?
אני מאשר/ת קבלת תוכן פירסומי מגלובס
נושאים נוספים בהם תוכל/י להתעדכן
נדל"ן
גלובס טק
נתוני מסחר
שוק ההון
נתח שוק
דין וחשבון
מטבעות דיגיטליים
✓ הרישום בוצע בהצלחה!
עקבו אחרינו ברשתות
לכתבה הקודמתמחקרי מוח מגלים: היכולות הקוגניטיביות רק משתפרות עם הגיל