גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

סוללים לידכם כביש? העליון יכריע אם מגיע לכם פיצוי

ביהמ"ש העליון יצטרך לתת רשות ערעור בבקשה של תושבים בשכונת לב המושבה בנס-ציונה על ירידת ערך בשל כביש שמתוכנן ליד ביתם ● הדיירים טענו כי הכביש הביא לירידה של כ-18% בערך הדירות

שכונת לב המושבה בנס ציונה / צילום: איל יצהר
שכונת לב המושבה בנס ציונה / צילום: איל יצהר

שאלת פיצוי לדיירים המתגוררים בגבולה המזרחי של שכונת "לב המושבה" בנס-ציונה, בסמוך לכביש 423, תגיע בקרוב לבית המשפט העליון, אחרי 12 שנה בערכאות השונות. 

הדיירים מתגוררים בדירות שנבנו על-ידי חברת א. דורי, שלאחר שקרסה נרכשה לפני כשנתיים על-ידי קבוצת לוזון. א. דורי מסרה לוועדה המקומית כתב שיפוי למקרה של תביעות מצד הדיירים, והחתימה את הדיירים על כתבי ויתור מפני תביעות עתידיות הקשורות להקמת הכביש.

לאחר הקמת הדירות, פורסמה למתן תוקף תוכנית מתאר מחוזית (תמ"מ) 21/3, ובה סומן תוואי כביש 423. בעלי הדירות הנמצאות בסמוך לתוואי הכביש, הגישו עוד בשנת 2006 תביעה לקבלת פיצוי מכוח סעיף 197 לחוק התכנון והבנייה. התושבים, המיוצגים על-ידי עו"ד שחר הררי, טענו, בין השאר, כי הכביש הארצי שסומן יביא להפחתת ערך הדירות.

הדיירים תמכו את טענותיהם בחוות דעת שמאית של השמאי ארז כהן, שבה נטען כי הפגיעה היא בסדר גודל של בין 12% ל-18% משווי הדירות. לפי הנטען, הפגיעה בשווי הדירות נובעת בין היתר מעליית הרעש באזור לאחר השלמת הכביש (בין 20 ל-30 דציבלים יותר מהמצב הקודם) ובפגיעה בנוף הפתוח הנשקף מבתיהם, אשר יכלול כעת כביש ארצי. לפי חוות הדעת, שווי דירותיהם של הדיירים נע בין 1.1 מיליון שקל ל-1.3 מיליון שקל (נכון למועד הקובע).

תביעות התושבים נדחו על-ידי הוועדה המקומית, שקבעה כי התוכנית שמכוחה הוגשה התביעה אינה מסוימת דיה לצורך הגשת תביעת פיצויים מכוח סעיף 197. גם ערר שהגישו התושבים נדחה על-ידי ועדת הערר לפיצויים והיטל השבחה של מחוז מרכז. התושבים ערערו לבית המשפט המחוזי בשבתו כבית המשפט לעניינים מינהליים.

השופטת זהבה בוסתן, שדנה בערעור, קבעה כי ממזרח לדירות המערערים משתרעת רצועה בת 100 מטר, המכילה קווי מתח גבוה, קווי מתח עליון ומסילת ברזל המשמשת את רכבת ישראל. ברצועה זו תוכנן כאמור בתמ"מ 21/3, "לראשונה" תוואי כביש 423.

השופטת בוסתן כתבה כי המחלוקת הנטושה בין הצדדים נוגעת לשאלה האם סימונו של הכביש בתמ"מ 21/3 מסוים דיו כדי לבסס תביעה לפי סעיף 197 לחוק. על שאלה זו השיבה השופטת בוסתן באופן חיובי, תוך שהיא קובעת באופן עקרוני, כי תוואי כביש 423 שנקבע בתמ"מ, הגם שהוא בקנה מידה 1:50,000, מסוים דיו כדי לקבוע כי מקרקעי המערערים, הסמוכים לדרך 423 המסומנת בתמ"מ, נפגעו בעקבות אישורה.

משאלה הם פני הדברים, הורתה השופטת בוסתן על העברת התביעה לשמאי המכריע שמואל רוזנברג. בכל הקשור לשאלת השיפוי של הוועדה המקומית (ככל וזו תידרש לפצות את הדיירים), קבע בית המשפט כי שאלה זו צריכה להיפתר במסגרת היחסים שבין א. דורי לוועדה המקומית נס-ציונה.

לוזון והוועדה המקומית פונים לעליון

קבוצת לוזון (שנכנסה כאמור בנעליה של א. דורי) והוועדה המקומית, המיוצגות על-ידי עורכות הדין אורית שקד-שנקמן ומירב קנזי-נאמן (בהתאמה), לא אמרו נואש, והגישו בקשת רשות ערעור על פסק הדין העקרוני של השופטת בוסתן.

במקביל, הגישו השתיים בקשה לסעד זמני, וביקשו לעכב את ביצוע פסק הדין של המחוזי, קרי, את הדיון בפני השמאי המכריע.

בית המשפט העליון (השופט עוזי פוגלמן) קבע לאחרונה כי בקשת רשות הערעור מצדיקה קבלת תשובה מטעם הדיירים. עם זאת, השופט פוגלמן דחה את הבקשות לסעד זמני, וציין כי קבוצת לוזון והוועדה המקומית לא הניחו תשתית ראייתית לתמיכה בטענותיהן כי המשך הדיון לפני השמאי רוזנברג עלול לגרום למי מהן נזק בלתי הפיך.

בקשת רשות הערעור מעלה כמה שאלות עקרוניות. ראשית, בנוגע לשאלת כתבי השיפוי ולעובדה, שחוק התכנון והבנייה קובע חובת שיפוי על "תוכנית דרך" בלבד (בשונה מתמ"מ). בנוסף, יידרש בית המשפט לטענה כי הדיירים, בחתימתם על כתבי ויתור, ויתרו הלכה למעשה על זכותם לתבוע פיצויים מכוח סעיף 197.

"התושבים ייאלצו לגור מול כביש ארצי"

עו"ד שחר הררי המייצג את הדיירים מסר בתגובה: "לצערי הוועדה המקומית של נס-ציונה יחד עם קבוצות לוזון, עושים כל שביכולתם כדי לדחות את הפיצוי שמגיע לאותם תושבים שייאלצו לגור מול כביש ארצי. אנחנו שמחים שכבוד השופטת בוסתן הבינה כי מדובר בתיק שונה מיתר התיקים שנדונו בפניה".

עו"ד מירב קנזי-נאמן ממשרד הררי-טויסטר, המייצגת את הוועדה המקומית נס-ציונה, מסרה בתגובה: "ועדת הערר מצאה ובצדק, כי הגם שכביש 423 סומן בתוכנית מתאר מחוזית (תמ"מ) 21/3, תוכנית זו אינה מסוימת דיה כדי לבסס פגיעה לפי סעיף 197 לחוק למקרקעין הגובלים, וכי את הפגיעה הנטענת יש לבחון לפי התוכנית המפורטת לסלילת הכביש (מח/174), הקובעת בין היתר אמצעי מיגון אקוסטי. בית המשפט המחוזי שגה כאשר הפך קביעה מקצועית זו ולכן הוועדה המקומית הגישה בקשת רשות ערעור לבית המשפט העליון.

"בית המשפט העליון קבע כי בקשת רשות הערעור מצריכה תשובה ומכאן כי מצא טעם בטענות הוועדה המקומית. ההחלטה שלא לעכב את מינוי השמאי המכריע מבוססת אך ורק על הנימוק לפיו הדיון בפניו לא יסב נזק בלתי הפיך. לא ניתן ללמוד מהחלטה זו על סיכויי בקשת רשות הערעור, לגביה בית המשפט העליון טרם הכריע". 

תגובת קבוצת עמוס לוזון יזמות ואנרגיה בע"מ, באמצעות באי-כוחה, עו"ד הדר טל ועו"ד אורית שקד שנקמן ממשרד ש. פרידמן ושות': "הפרשה עוסקת בקבוצה של דיירים, שבתחילת העשור הקודם רכשו בנס ציונה דירות מחברת א. דורי (שכיום שמה קבוצת עמוס לוזון יזמות ואנרגיה בע"מ). בעת רכישת הדירות חתמו כולם על הצהרה בדבר ידיעה על סלילה צפויה של כביש 423 ממזרח לשכונה, ועל התחייבות שלא לתבוע ירידת ערך מהוועדה המקומית בשל כביש צפוי זה.

"בניגוד להתחייבות זו תבעו הרוכשים את הוועדה המקומית זאת לאחר שאושרה תכנית המתאר המחוזית 21/3 אשר התוותה באופן כללי את תוואי הכביש, וא. דורי צורפה להליך. תביעת הדיירים נדחתה. ועדת הערר לפיצויים דחתה את הערר שהגישו הדיירים בשל נימוק מקדמי-מקצועי לפיו תכנית מתאר מחוזית היא ברמת רזולוציה נמוכה ולא ניתן לגזור ממה את מיקום הכביש, ולכן אינה יכולה להוות בסיס לתביעת נזק. ועדת הערר לא דנה בכל יתר הטענות.

"בית המשפט המחוזי ביטל את החלטת ועדת הערר והורה להעביר את בירור התביעה לשמאי מכריע. בכך טעה בית המשפט המחוזי טעות כפולה: ראשית משהתערב בהחלטה נכונה מקצועית של וועדת הערר, שנית "משדילג" על הטענות המשפטיות העיקריות בהליך, לא דן בהן בעצמו וגם לא השיב את הדיון בהן לוועדת הערר.

בשל כך הוגשה בקשת רשות ערעור לבית המשפט העליון אשר מצא כי היא מצריכה תשובה. הערעור תלוי ועומד וממתין להכרעה. החלטת הביניים שלא לעכב את מינוי השמאי המכריע מבוססת על הנימוק לפיו דיון בפני שמאי לא יסב נזק ויכול להיעשות במקביל לבירור העניינים המשפטיים. ממילא לא ניתן ללמוד מהחלטת ביניים זו על סיכויי הערעור עצמו".

כביש 423: 62 מיליון שקל רק לשלב הראשון

כביש 423 הוא פרויקט של נתיבי ישראל, החברה הלאומית לתשתיות תחבורה בע"מ (נתיבי ישראל). הכביש עתיד לחבר את כביש 431 לכביש 40, ממחלף נס-ציונה ועד כביש מאסף נס-ציונה מרכז. שלב א' של הכביש, ממחלף נס-ציונה על כביש 431 ועד החיבור לנס-ציונה לרחוב מרגולין בעיר (כביש 4313), ובו הושקעו 62 מיליון שקל, הושלם וכבר נפתח לתנועת כלי רכב.

בסוף חודש אפריל השנה, אושר קטע ב' של הכביש 423, כביש העוקף המזרחי של נס-ציונה, שצפוי בסופו של דבר, לשרת את תושבי נס-ציונה ורחובות וכן, את תושבי הסביבה, כולל תושבי שכונות סביוני נצר, לב המושבה ועוד.

לאחר השלמתו של קטע ב' של הכביש (הנמצא בביצוע), יחל קטע ג', הנמצא נכון לחודש יוני השנה, לקראת סיום התכנון ומיועד לביצוע במהלך שנת 2019.

עוד כתבות

מאיר בנימיני - תאטרון פלאים / צילום: שוקי לוי

"אני כבר ברמה של יאוש. גם אם לקוח מתקשר אליי ואומר לי 'בוא נדבר על הקיץ', מהפחד, אני לא רוצה"

מאיר בנימיני הוא הבעלים של תיאטרון הילדים "פלאים" ● "אם בתקופות רגילות היינו מתפרנסים יפה ומתנדבים לעשות הצגות בחינם, עכשיו פתאום צריך לעזור לשחקנים עצמם" ● גלובס שם את הסיוע לעסקים קטנים ולעצמאים במרכז 

בני שטיינמץ, בשווייץ. מתכוון לערער / צילום: Reuters, DENIS BALIBOUSE

איך יושפעו ההליכים נגד שטיינמץ בישראל מהרשעתו בשווייץ

המיליארדר, שנגדו מתנהלים הליכים פליליים בשלוש מדינות, נידון לאחרונה לחמש שנות מאסר הן בשווייץ והן ברומניה בשתי פרשות שונות • גלובס בוחן את מצבו המשפטי, היכן ירצה מאסר, ומהי ההשפעה של ההרשעה בשווייץ על חקירתו באותה פרשה בישראל

נאסד"ק / צילום: רויטרס

לאחר זינוק של 2000% במניה: אקסיליון נערכת לרישום בנאסד"ק

רק לפני כמה חודשים הגיעה החברה לזירת המסחר המקומית באמצעות מיזוג לשלד בורסאי, וכבר נסחרת בשווי מרשים של כ-1.2 מיליארד שקל

נתב"ג בימי קורונה / צילום: מיכל רז-חיימוביץ, גלובס

אושר: נתב"ג ייסגר לתנועת מטוסים בטיסות מסחריות למשך 14 ימים לפחות

בשלב זה הוחלט כי נתב"ג ייסגר מיום שלישי 26.1 ועד 31.1 ● ועדת חריגים תקבע מתי לאשר טיסות ● נתניהו: "בניגוד למה שאומרים, אנחנו מקדימים את כל העולם. אף מדינה לא עשתה את מה שאנחנו הולכים לעשות"

גדעון סער משיק את קמפיין הפריימריז שלו / צילום: קמפיין גדעון סער, יח"צ

גדעון סער הציג תוכנית כלכלית: מענקים להחזרת עובדים והכשרות מקצועיות

יו"ר תקווה חדשה הציג את התוכנית שלו לתקופה שלאחר הקורונה ● התוכנית שמה דגש, בין השאר, על חיזוק שוק העבודה והגדלת ההשקעות בתשתיות

חיסון לקורונה של פייזר במרפאה בירושלים / צילום: Associated Press, Ariel Schalit

מה כדאי לדעת על הזן הדרום אפריקאי החדש של נגיף הקורונה

חוקרים מזהירים שהווריאנט החדש עשוי להתפשט מהר יותר ולפגוע ביעילות החיסונים

לירן אבישר בן חורין / צילום: רפי קוץ

דוחפים את השוק הסיטונאי: משרד התקשורת כופה על הוט להוריד מחירים

בצעד מפתיע הודיע היום משרד התקשורת כי הוט תחויב לאפשר חיבור של ספקיות האינטרנט ישירות למתגי הרשת שלה כדי לקצר את העלויות בהגעה ללקוחות שוק סיטונאי

חיסון קורונה בברזיל. המוטציה החדשה שברה שיאים במדינה / צילום: Associated Press, Bruna Prado

מונדיאל המוטציות: איך הן מתרחשות, מי יותר מדבקת, והאם מי שהתחסן יכול להיות רגוע?

פרופ' ג'וני גרשוני, אימונולוג וחוקר נגיפים מאוניברסיטת ת"א, עושה סדר במוטציות החדשות ובקבוצות הסיכון ● "ככל שהמחלה נפוצה יותר, יש יותר מוטציות. אנחנו עדיין לא יודעים בוודאות שהווירוס לא ישתכפל אצל אדם מחוסן", הוא אומר, אך מוצא גם בסיס לאופטימיות

הרכב החשמלי הקומפקטי של סיטי-טרנספורמר / צילום: יח"צ

החברה הישראלית שפיתחה רכב מתקפל מתכננת הנפקה ברבעון השני

חברת סיטי-טרנספורמר הודיעה היום כי היא מתכוונת לצאת להנפקה לפי שווי של 450-600 מיליון שקל ● החברה פיתחה רכב חשמלי קומפקטי שיכול לשנות את ממדיו

מנכ”לית משרד התקשורת, לירן אבישר בן חורין / צילום: רפי קוץ, גלובס

משרד התקשורת יודיע בקרוב כיצד יפעל שוק האינטרנט בישראל

המשרד השתכנע כי הספקיות הקטנות באינטרנט חייבות תמיכה, ולכן ידרוש שינויים בשוק הסיטונאי ויחייב את בזק להמשיך ולמכור חבילות עם ספקי אינטרנט ● בתמורה ככל הנראה תקוצר תקופת ההתארגנות בשוק ל-9 חודשים, ורק לאחר מכן בזק והוט יוכלו להתחיל לספק אינטרנט ישירות

מטרו / אילוסטרציה: shutterstock, שאטרסטוק

"הרכבת תאפס את ערך הדירות": מי מתנגדים למטרו ומדוע

אלפי תושבים ברעננה חוששים שפרויקט המטרו יפגע אנושות בערך בתיהם ובדרך נמיר בת"א דואגים שהרכבת לא תאפשר להם לבצע התחדשות עירונית ● בעוד יומיים יסתיים המועד להגשת השגות (התנגדויות) נגד המקטע הצפוני של קו המטרו M1 ● גלובס עושה סדר

לוגו חברת סנאפ במסכים בוול סטריט / צילום: Associated Press, Richard Drew

חברת סנאפ הופכת מציאות מדומה לכסף אמיתי

החברה שמה קניינים בחנויות ועסקים על המפה באופן מקוון ● משקיעים נותנים לה אשראי ממשי

איתי בן זאב / צילום: תמר מצפי

הבורסה נגד הצעד של רשות ני"ע בקרנות הסל על הבנקים: "תייצר מדד נכה ולא אטרקטיבי"

לפני פחות משבועיים הורתה הרשות כי על קרנות הסל שעוקבות אחר מדד הבנקים 5 המקומי להקטין את החשיפה למניות שני הבנקים הגדולים, ולהגדיל את החשיפה לאחרים ● בבורסה ובקרב מנהלי קרנות הנאמנות מבקרים את המהלך, שברשות מגדירים כ"תיקון עיוות היסטורי" ● ברשות טענו לאחרונה כי מדובר ב"תיקון עיוות היסטורי" והטילו ספק בשיקולי הבורסה

אילוסטרציה - בורסה ת"א / צילום: שלומי יוסף

התחזקו הירידות בנעילה: ת"א 35 איבד 1.3%, אירודרום צנחה ב-7.4%

מדד הבנקים איבד 1.2%, מנגד מדד ת"א ביומד עלה ב-1.2% ● שיכוון ובינוי איבדה 2.8%, אלוני חץ ירדה ב-3%, עזריאלי איבדה 2%

שטיח גוגל / צילום: אפרת לוי, גלובס

גוגל מחריפה את הסכסוך עם אוסטרליה ומאיימת לכבות את מנוע החיפוש שלה שם

הסכסוך מתמקד בהצעת חוק הדורשת שענקיות הטכנולוגיה ישלמו למפרסמים על חדשות

נתב"ג בימי קורונה / צילום: מיכל רז חיימוביץ'

לקראת סגירת נתב"ג: אלה השאלות שהממשלה תצטרך להכריע בהן

על רקע הביקורת הציבורית על השארת נתב"ג פתוח למרות המוטציות שהתגלו בעולם, תתכנס הממשלה לדיון שבו ככל הנראה יוחלט על סגירת נמל התעופה לשבועיים לפחות ● אלה הנושאים הפתוחים שהממשלה תצטרך לתת להם פתרון, לאחר שיוחלט על הסגירה

קנצלרית גרמניה אנגלה מרקל / צילום: Associated Press, Michael Kappeler

הראשונה באירופה: גרמניה רכשה טיפולי נוגדנים בקורונה בסכום של 400 מיליון אירו

לפי שר הבריאות הגרמני יינס שפאן, שהודיע היום על הרכישה, גרמניה רכשה כ-200,000 מנות של הטיפול, שנועד להגביר את רמת הנוגדנים בדם נגד נגיף הקורונה ומיועד לחולים בסיכון גבוה

באר שבע / צילום: shutterstock, שאטרסטוק

המעבדה של מאסטרקארד ו-Enel X בב"ש מחפשת חברות פינטק וסייבר

מעבדת החדשנות FinSec Innovation קוראת לסטארט-אפים הנמצאים בשלבי בדיקת היתכנות להגיש מועמדות ● שתי החברות זכו במאי במכרז של רשות החדשנות להקמת המעבדה במימון של 13 מיליון שקל על פני שלוש שנים

מפעל אינטל בקריית גת / צילום: אינטל

אינטל מסכמת שנה והמנכ"ל החדש מאותת: העברת הייצור מחוץ לחברה קרובה מתמיד

מנכ"ל אינטל הבהיר את מה שהסתמן כבר בדוחות הקודמים - החברה תיאלץ להוציא למיקור חוץ חלק מהייצור ● המהלך לא צפוי להשפיע על פעילות החברה בישראל, לפחות בינתיים ● בנוסף, שיא בהכנסות למובילאיי - ואינטל מדגישה שהיא אחד ממנועי הצמיחה העיקריים שלה

בועה / צילום:  Shutterstock/ א.ס.א.פ קרייטיב

6 סיבות מדוע שוקי המניות לא במצב של בועה

כמות החיפושים של צמד המלים "market bubble" בגוגל בחודש ינואר הייתה ברמה הגבוהה ביותר מאז שנת 2006 ● האם השווקים יקרים מדי?