הנקראות ביותר

"הילדים שגדלים עם סמארטפון ביד הרבה יותר חכמים מאיתנו"

היא הישראלית שהתברגה הכי גבוה בענקית הקמעונאות הבינלאומית אמזון ● אחרי שבנתה קריירה בחברות האינטרנט המובילות בעולם, היום ד"ר יואל מארק היא סגנית נשיא בינלאומית באמזון ומובילה את המחקר על אלקסה, העוזרת האישית הדיגיטלית המהפכנית, בתחום השופינג ● בשיחה עם "ליידי גלובס" היא מגלה מה יקרה ביום שאנשים ומכונות ישתפו פעולה בטבעיות

ד"ר יואל מארק, סגנית נשיא בינלאומית באמזון / צילום: רמי זרנגר
ד"ר יואל מארק, סגנית נשיא בינלאומית באמזון / צילום: רמי זרנגר

כשבאמזון החליטו לרהט מחדש את מרכז הפיתוח שלהם בחיפה, והציעו לעומדת בראשו, ד"ר יואל מארק, להכניס רהיטים בעיצוב יוקרתי, היא סירבה. "אמרתי להם, ‘לא, לא, זה לא מתאים, אנחנו כאן בעניין של לבוא לעבודה עם כפכפים, תנו לי משהו פשוט, כל מה שישדר לנו שאנחנו על החוף’. אנחנו צוות מאוד לא פורמלי. אם חברי הצוות רוצים להביא צעצועים או משחקים מהבית (והם עושים את זה) כדי ליצור אווירה יותר נעימה ולעודד את היצירתיות, זה בסדר גמור מבחינתי. אפילו לי יש צעצועים על השולחן. אני חושבת שזה אכן משפיע על היצירתיות שלנו, ועל האופן שבו אנחנו עובדים".

השנה מונתה מארק לתפקיד הבכיר והנחשק מאוד של סגנית נשיא בינלאומית למחקר בענקית הקמעונאות הבינלאומית, אמזון, והיא מובילה את המחקר על העוזרת האישית הדיגיטלית, אלקסה, בתחום השופינג. קודם לכן כיהנה כסגנית נשיא ומנהלת מעבדות מחקר ביאהו העולמית, והייתה ראש מרכז הפיתוח של גוגל בחיפה.

"כשהגעתי לאמזון", היא מספרת ל"ליידי גלובס", "גיליתי תרבות עבודה חדשה. כל פגישה באמזון מתחילה ב-10 עד 30 דקות של קריאה בשקט. מי שמזמן את הפגישה מכין מסמך (נרטיב) שמתאר את הצורך שעליו אנו עונים, התועלת ללקוחות וכן הלאה. אורכו של המסמך לא עולה על שישה עמודים, והוא צריך להיות בהיר ולהיתמך על ידי נתונים ועובדות אובייקטיביות. ברגע שכולם מסיימים את הקריאה, מתחילים בדיון.

"זו פרקטיקה מרתקת, שמשמשת כבסיס לשוויון בין אנשי טכנולוגיה. המעבר לתרבות ארגונית מבוססת נרטיב היה צעד משמעותי שאימצתי ויישמתי בהתלהבות. ברור לי שזה מעלה את איכות המפגשים. הקושי הגדול הוא כשאת זו שמזמנת את הפגישה - את מכירה את המסמך שלך בעל פה, ואת צריכה להחזיק מעמד 30 דקות כשאנשים אחרים קוראים אותו, ולנחש במהלכן כיצד הם יגיבו - הדריכות בזמן השקט יכולה לעלות על העצבים".

אילו כלים ניהוליים צברת לאורך השנים?

"לפני שהצטרפתי לאמזון, באחת משיחות הטלפון המאוחרות עם החוף המערבי, צפיתי בקולגה מתווכח שוב ושוב במפגש צוות נגד החלטה שהחברה קיבלה. כולם, בין שהסכימו איתו ובין שלא, קיבלו את ההחלטה - חוץ ממנו. שמעתי את הבוס שלי מסביר עם המון סבלנות למה זו החלטה נכונה. העניין הוא שזה לקח כל כך הרבה זמן, שכל יתר חברי הצוות היו מותשים, ורק רצינו להגיד לבוס ‘מספיק! פשוט תגיד לו שזו ההחלטה וזה סופי, כדי שנוכל להתקדם’.

"אחר כך אמרתי לו, ‘ידעת שאתה צודק. כל אחד מחברי הצוות, מלבד אחד, ידע שאתה צודק. מדוע לא הפסקת את הדיון?’. התשובה שלו הייתה, ‘כמובן שהבנתי שהוא עקשן לשם עקשנות, אבל הייתי חייב לקבל את הסכמתו המלאה, גם אם הדבר מעייף, כיוון שאנחנו רוצים להמשיך לעבוד אתו’.

"מאז אני תמיד מזכירה לעצמי שגם אם לא יבינו אותי בדיונים, עליי להיות סבלנית ולהמשיך להסביר את עמדתי שוב ושוב, גם אם הדבר מתיש. צוותים מצליחים ונכשלים בגלל אנשים - זו הסיבה שרבים מאתנו, שהתחילו את הקריירה שלהם בחו"ל, שבים הביתה לישראל ונשארים כאן. אגב, באמזון מעודדים אותנו להשמיע דעה שונה, אך מרגע שהחלטה מתקבלת, אנו נדרשים למחויבות מוחלטת".

איך את מתמודדת עם אנשים רעילים?

"אם אתה לא לבד מול אדם רעיל ויש לך צוות מאחוריך, הוא לא יצליח להשפיע עליך. אבל חשוב להגיד שלפעמים אנשים קופצים למסקנות מהר מדי, אומרים על מישהו שהוא רעיל או בא בגישה שלילית, ואני אומרת: תנו לצד השני ליהנות מהספק, אל תניחו שהוא שלילי בכוונה, אלא תניחו שהוא לא הבין לאן אתם חותרים. שימו את עצמכם בנעליו, ואם לא תהיו ביקורתיים כלפיו, אולי תצליחו לשנות את האווירה. בשנה שאני באמזון זה קרה פעמיים, והגישה הזו עבדה. כשאתה אופטימי וחיובי, זה מידבק".

"אנשים מפחדים שמכונות יחליפו אותם, אבל הן רק יפנו לנו זמן לעשות דברים יותר מעניינים". יואל מארק / צילום: רמי זרנגר

אל תהיו מרוצים

למארק, 58, יש רזומה ארוך ומרשים בתחום הפיתוח. אחרי שהשלימה את הדוקטורט שלה בטכניון הצטרפה ל-IBM מחקר, וצברה שם 17 שנות ניסיון בתחום ההנדסה. ב-2006 הקימה את מרכז הפיתוח של גוגל בחיפה, ועמדה בראשו. משם עברה, כאמור, ליאהו, ואז לאמזון.

בשנתיים האחרונות הרחיבה אמזון את פעילותה הרבה מעבר לתחום המסחר המקוון שדרכו פרצה לעולם. היא רכשה את רשת הסופרמקטים הול פודס מרקט, אולפני סרטים וטלוויזיה ושירות מוזיקה, ובאוגוסט האחרון דווח שהיא זוממת להיכנס לשוק בתי הקולנוע. על פי הדיווחים היא מתכננת להיכנס גם לשוק הישראלי בתחומים שאינם מזון, מה שעשוי להשפיע דרמטית על השוק הקמעונאי בארץ.

מה בעידן הדיגיטלי הפתיע אותך?

"הייתי מופתעת ביותר מה’לידה מחדש’ של הבינה המלאכותית והלמידה העמוקה. לפני יותר מ-30 שנה עשיתי את התואר הראשון שלי בתחום הבינה המלאכותית. בדוקטורט עברתי לתחום החיפוש, כיוון ששיטות של בינה מלאכותית, ורשתות נוירונים במיוחד, עבדו אך ורק על הדגמות, ולא במציאות. כך שכאשר ראיתי שלמידה עמוקה מתעוררת לחיים מחדש, לפני מספר שנים, הייתי ספקנית ביותר. ברור שטעיתי. למידה עמוקה הוכיחה את עצמה, במיוחד בתחום הראייה הממוחשבת (למשל במכוניות אוטונומיות) ועיבוד שפה טבעית.

"מה שמדאיג אותי הוא שצעירים רבים שעוסקים בלמידה עמוקה מתייחסים אליה כאל קופסה שחורה, ולא מבינים באמת כיצד היא עובדת ומהן השלכותיה. במובן מסוים, הדבר דומה לוודו, בעוד שמדע צריך להיות כל דבר מלבד קסם. חוקרים, במיוחד צעירים, צריכים לנסות באופן שיטתי גישות שונות, ולא לקפוץ ישר לגישה האופנתית, אם אינם יודעים מדוע היא עובדת. לא הייתי הולכת לגישה קיצונית של ‘פחד מבינה מלאכותית’, אבל עצתי לכל המהנדסים והחוקרים הצעירים היא לשאול תמיד מה הסיבה מאחורי הדברים, ואף פעם לא להיות סתם מרוצים מתוצאות חיוביות.

"עבורי היה זה שיעור בצניעות, ואני אוהבת שיעורים כאלה. כשאת חוקרת מנוסה, יש לך נטייה לומר לחוקרים צעירים: ‘לא, אל תנסו את זה, ניסינו את זה לפני 10 או 20 שנים, ונחלנו כישלון צורב’. אבל כשהסביבה משתנה, ניתן להמציא כל דבר מחדש. זה הפך אותי ליותר אופטימית: תמיד יש תקווה להגשמת חלומות ישנים. זו גם אחת הסיבות שרציתי להצטרף לצוות אלקסה. מה יותר עתידני מלדבר אל מכונה בתקווה שהיא תבין אותי?".

אלקסה, העוזרת האישית שפותחה באמזון, שינתה את פני המציאות כפי שהכרנו עד היום. היא הייתה הראשונה מסוגה בשוק, כשג'ף בזוס השיק אותה בנובמבר 2014, ואולי משום כך קיבלה בתחילה תגובות כמו 'גימיק חסר תועלת'. אבל לא עבר זמן רב עד שהפכה לפופולרית, בין היתר מפני שהיא מאפשרת שליטה על מוצרי בית חכם באמצעות פקודות קוליות, ניתן לבצע באמצעותה קניות, היא עונה על מגוון רחב של שאלות, משמיעה מוזיקה, מקריאה ספרים ועוד מגוון רחב של פעולות. לעתים היא גם יכולה להביך: השנה פורסם כי אלקסה הקליטה בחשאי שיחה פרטית של משתמש בפורטלנד, ושלחה אותה לעובד בחברה שלו.

מה המשימה העיקרית שלך באלקסה?

"אני עוסקת בכל מה שקשור לחוויית הקנייה, לא רק בקנייה עצמה. נניח שאני מכינה פסטה, והידיים שלי רטובות, ופתאום אני מגלה שחסר לי שום. אז אני יכולה פשוט להגיד לאלקסה, תקני לי שום ותדאגי שזה יגיע אליי הביתה. בעצם מה שאנחנו עושים זה להביא שקט נפשי לאנושות.

"דוגמה אחרת - אמי היא אלמנה שחיה לבד בתל אביב, ונתתי לה אלקסה בצרפתית. בשבילה לדעת שאם היא נופלת בבית והיא רחוקה מהטלפון, היא עדיין יכולה לדבר איתי דרך אלקסה, זה מאוד מרגיע. כך שזה ממש מועיל לאנשים מבוגרים, הם לא צריכים לעשות שום דבר חוץ מלדבר, וזה גורם לי להרגיש טוב עם עצמי בבוקר: אנחנו עוזרים לאנשים ומקילים עליהם".

במובן מסוים, אלקסה גם מחליפה קשרים בינאישיים.

"היא לא מחליפה אנשים. אנשים מפחדים שמכונות עומדות להחליף אותם, אבל הן רק יפנו לנו זמן לעשות דברים יותר מעניינים. מכונות ואנשים ישתפו פעולה, כל ההתפתחות הטכנולוגית הזו תהפוך אותנו לחכמים יותר, ותשפר את איכות חיינו. ואגב, תמיד יהיו משימות שמכונות לא יוכלו לעשות - למשל כל דבר שדורש גמישות מחשבתית - ויהיה צורך באנשים".

מתי אלקסה תעשה עלייה?

"אין לי מושג", היא צוחקת. "זה לא יהיה קל. תחשבי כמה שנים אני בישראל ועדיין יש לי מבטא, ולאלקסה אסור שיהיה מבטא".

 

אוהבת מסכים

את מודאגת מהעובדה שאנשים עוברים לחיות בתוך מסכים?

"אני לא מודאגת בכלל. אני אוהבת מסכים, אין בהם שום דבר רע, הם פונקציונליים. היום גם אפשר לעשות שיחות וידיאו וממש לראות אחד את השני, כלומר הטכנולוגיה מאפשרת תקשורת הרבה יותר טובה. אני אוהבת את הקינדל שלי, קוראת ספרים רק שם. אני לא מכורה, אבל גם כשאני יוצאת לרוץ זה עם הטלפון.

"אנשים מבוגרים תמיד אומרים שפעם היה יותר טוב והיו יותר ערכים, אבל אני לא חושבת כך. אני חושבת שהאנושות במקום הרבה יותר טוב היום. הילדים של היום, שגדלים עם סמארטפון ביד, הרבה יותר חכמים מאיתנו. אני אופטימית, ואני לא חושבת שהמצב יהיה יותר גרוע. להפך".

היום רובנו הפכנו יותר פתוחים לחידושים?

"בעבר חידושים טכנולוגיים היו רק לארלי אדפטרס. אם המערכת לא הייתה פרפקט, אנשים לא רצו לגעת בה. היום אנשים סקרנים, ואפילו אמא שלי מוכנה להיות ארלי אדפטר. זה שכבר לא מפחדים מטכנולוגיה כמו פעם, זו התקדמות משמעותית".

איזו תובנה אישית הפקת בעשור האחרון?

"דברים טובים מתרחשים אם את סבלנית. היו רגעים בקריירה שלי, בחברות קודמות, שדברים הפכו להיות מאתגרים באמת, עם אי ודאות רבה לגבי העתיד. למדתי להמתין, וראיתי שהדברים לרוב מסתיימים באופן חיובי, אם את שומרת על האופטימיות ועל האתיקה שלך".

לפרויקט 50 המשפיעות של 'ליידי גלובס' לשנת 2018

עקבו אחרינו ברשתות
רוצה להשאר מעודכן/ת בנושא הסיפורים הגדולים של השבוע?
אני מאשר/ת קבלת תוכן פירסומי מגלובס
נושאים נוספים בהם תוכל/י להתעדכן
נדל"ן
גלובס טק
נתוני מסחר
שוק ההון
נתח שוק
דין וחשבון
מטבעות דיגיטליים
✓ הרישום בוצע בהצלחה!
לכתבה הקודמתאיילת שקד: "אני סובלת מהתקפות פייק ניוז אישיות נגדי"