גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

גלגל חמישי

עוד כתבות

מכונית אוטונומית של באידו הסינית. במדינה כבר מתבצעים ניסויים בכבישים ציבוריים  / צילום: Shan he, רויטרס

אם ישראל היא חלק מ"דרך המשי", כדאי לה ללמוד מסין איך להיערך לרכב האוטונומי

ישראל הופכת בהדרגה לחלק בלתי נפרד מפרויקט "דרך המשי" של ממשלת סין, ויחסי הסחר ושיתופי הפעולה בין המדינות הולכים ומתהדקים • עם זאת, בתחום פיתוח הרכב האוטונומי והחשמלי לרגולטורים בישראל יש עדיין כמה לקחים חשובים להפיק מההכנות של הסינים

פקקים באיילון / צילום: איל יצהר, גלובס

הגבלות על רכבים במגזר הציבורי? כנראה שלא בקרוב

הדוח החדש של הארגון מותח ביקורת על כשלים בני עשרות שנים בתחום זיהום האוויר מתחבורה בארץ • בין ההמלצות לתיקון המצב: ביטול החזרים על מס הסולר, הטלת מס מבוסס נסועה וביטול הטבות הרכב במגזר הציבורי • לאור ניסיון העבר, הסיכויים שבאוצר יתייחסו אליהן ברצינות הם קלושים

מונית אוטומטית בסין. יקרה יותר בכ-100 אלף דולר ממונית רגילה / צילום: Chen Ao, רויטרס

חזון המוניות הרובוטיות מניע גלגלים, אבל עדיין רחוק מהגעה אל היעד

חברות ענק, קרנות הון סיכון ומשקיעים מכל העולם מזרימים היום עשרות מיליארדי דולרים לשוק המוניות ללא נהג • מדובר בשלב מקדים הכרחי להפצת כלי רכב אוטונומיים להמונים • אלא שבמבחן המציאות נתקלים השחקנים הגדולים בענף במכשולים כמעט בלתי עבירים - במיוחד בישראל

אזור תצוגה של אלבר / צילום: איל יצהר, גלובס

האם מתקרב היום שבו נרכוש גם רכב באונליין?

רבים בענף הרכב סבורים שמשבר הקורונה יעניק דחיפה למכירות המקוונות בארץ ובעולם, וישבור את המחסום השיווקי רב השנים שמגביל את רוב מכירות הרכב החדש לאולמות התצוגה • אבל, מבחן המציאות מצביע על כך שהדרך עד להסרת החסמים הפסיכולוגיים והתחרותיים עוד ארוכה

עובדים סינים במפעל רכב במדינה, בחודש שעבר / צילום: Ng Han Guan, Associated Press

השלכות הקורונה מגיעות גם לשוק הרכב: בלמה את היבוא העקיף

זו הייתה אמורה להיות שנת פריצת הדרך של יבואני הרכב העקיף, אבל אז הגיע משבר הקורונה וטרף את הקלפים • לצד זיהוי הזדמנויות בארה"ב ובאירופה, מתמקדים השחקנים הקטנים בשוק מותגי היוקרה ובמותג העממי טויוטה, ובונים על שר האוצר כ"ץ שיפרוס עליהם את חסותו

סוכנות רכב של דלק מוטורס. האשראי בענף הרכב מתכווץ  / צילום: כדיה לוי, גלובס

בענף הרכב מקווים שהלקוחות הפרטיים יצילו את המכירות של 2020

שוק הליסינג מקרטע, המחירים לא יורדים, ובתעשיית הרכב מקווים שהלקוחות הקטנים יחזירו את מכירות הרכב למסלול • נתוני המאקרו בישראל ובעולם – זינוק באבטלה וגידול נוסף בגירעון – לא תומכים בתרחיש הזה

רכבים חדשים בנמל אילת / צילום: shutterstock

הנתונים תומכים בירידת מחירים על רכבים חדשים בישראל, זו הסיבה שזה כנראה לא יקרה

הקורונה חתכה את הביקוש ושר האוצר החדש ישראל כ"ץ תמך בעבר בהורדת המס על כלי רכב • העובדות האלה אמורות לבשר על ירידה במחירים, אבל היבואנים לא נפטרים ממכוניות בכל מחיר ועושה רושם שבמשרד האוצר (שוב) יעלו את המס • מי שמצפה להוזלה עלול להתאכזב

נמל אשדוד  רכבים חדשים/ צילום: תמר מצפי

אין חסינות מהקורונה: מכה קשה לגורם המייצב של שוק הרכב

הענף שנחשב במשך עשורים לגורם המייצב של שוק הרכב, ספג מכה קשה עקב המשבר • אבל למרות הנתונים השליליים ברבעון הראשון והצפי למיתון, בליסינג ממשיכים לשדר אופטימיות, והמלווים מגלים סבלנות

נמל מפרץ חיפה / הדמיה: יח"צ

נמלים חדשים, רכבת מחיפה לנצרת והנפקת אגד: מי מהמיזמים יגיע ליום שאחרי הקורונה בשלום?

האופטימיסטים מדברים על "מכה קלה בכנף", אבל בחינה מעמיקה מגלה ששורה של פרויקטים גדולים בתחום התחבורה צפויים להיפגע • למה ישראל צריכה ארבעה נמלים כשהתחום כולו מתרסק, האם אגד תצליח לקדם את ההנפקה וכמה יעלה להקים רכבת קלה בין נצרת לבין חיפה

מפעל הונדה בסין. מפעלי המכוניות במדינה חזרו לעבוד, אבל הביקושים עדיין נמוכים / צילום: Ng Han Guan, Associated Press

הכחשה טורבו: בתעשיית הרכב מתקשים להפנים – השגרה עוד רחוקה

נתוני המאקרו שמשפיעים על הביקוש לרכב בעולם ובארץ שוקעים במהירות לטריטוריה אדומה • אבל תעשיית הרכב, המשקיעים, האנליסטים ואפילו ממשלת ישראל, נמצאים בתהליך הכחשה פסיכולוגי • למשל, החגיגה בטסלה נמשכת - המניה זינקה ב-90% בזמן שהעולם קרס

אלון מאסק / צילום: Aly Song, רויטרס

משבר הקורונה צפוי לעכב בצורה דרמטית את חזון הרכב החשמלי

מגפת הקורונה צפויה להאט בצורה משמעותית את הצמיחה המואצת של תחום הרכב החשמלי • אנליסטים מעריכים כי השוק צפוי להתכווץ ב-43% ב-2020, הרגולציה מעדיפה את מכוניות הבנזין והדיזל שמייצרות מקומות עבודה ומסים, ואפילו השווי של טסלה צנח ב-50 מיליארד דולר

מפעל רכב מושבת 
של GM בקוריאה הדרומית
צילום: רויטרס, Yonhap News Agency

התעשייה בהלם, שוק ההון קורס: שוק הרכב נכנס ל"מבחן לחץ"

משבר הקורונה מציב בפני הענף  - העולמי והישראלי - מבחן בהיקף בלתי מוכר, שפוגע במקביל גם בהיצע הרכב, גם בביקוש וגם במקורות המימון • המשבר עשוי לערער את היסודות הרעועים עליהם ניצב הענף, כמו שוק האפס קילומטרים והר של מימון לרכב על בסיס בטוחות שערכן מנופח

עמדת הטענה של רכב  חשמלי בגרמניה /  צילום: רויטרס, Ralph Orlowski

העולם דוהר לכיוון הרכב החשמלי, אז למה ישראל מתעקשת להישאר מאחור?

רוכשי רכב חשמלי בגרמניה יקבלו בונוס מוגדל, בדרום קוריאה מקצים מאות מיליוני אירו לפריסת עמדות טעינה ובאנגליה טוענים ש"המכוניות החשמליות צריכות להיות הנורמה החדשה" • הטרנד העולמי הזה פוסח על הרגולטור הישראלי שדווקא מכביד את המס על רכבים ירוקים

 רכב של קוואלקום שהוצג אתמול ב CES/ צילום:  רויטרס Jane Lanhee Lee

ההישגים של תעשיית האוטו-טק הישראלית לא צפויים להגיע בקרוב לכבישים המקומיים

מי שמבקר בימים אלה בתערוכת האלקטרוניקה CES בווגאס עשוי לחשוב שישראל מובילה את מהפכת הרכב העתידי • במישור הטכנולוגי ישראל היא אכן מעצמת אוטו-טק, אבל שורה ארוכה של חסמים מעכבת את היום שבו נראה על הכבישים המקומיים כמות משמעותית של רכבים ללא נהג

ראש הממשלה נתניהו בטקס הנחת אבן הפינהלמרכז המו"פ של מובילאיי באוגוסט/ צילום: רויטרס

זהירות, ב.מ.וו, טויוטה והתעשייה הסינית לפניך: ענקיות הרכב מנסות לאיים על ההגמוניה של מובילאיי

ב.מ.וו וטויוטה משקיעות בסטארט-אפ מתחרה, חברת בוש הגרמנית מפתחת יחידות מצלמה חכמות, וממשלת סין מתכננת "לייצר מובילאיי מקומית" • האם הגב הרחב של בעלת הבית אינטל יסייע לחברה?

נמל אשדוד  רכבים חדשים/ צילום: תמר מצפי

הדולר והאירו נחלשו, יבואני הרכב וחברות הליסינג גזרו קופון, ומי לא נהנה? הצרכנים

מתחילת השנה התחזק השקל משמעותית, אולם ההשפעה על מחירוני הרכב הרשמיים לצרכן הייתה אפסית • איך משחק המשבר הגלובלי לטובתם של היבואנים וחברות הליסינג, והאם היצרנים צפויים להעלות מחירים כדי לא להישאר מאחור?

ראש הממשלה בנימין נתניהו נכנס לרכב האוטונומי בטקס הפתיחה של מרכז מוביליי / צילום:  Abir Sultan, רויטרס

תעשיית האוטו-טק מתארגנת מחדש: מי מהחברות תשרוד את השינוי

סגירת הסטארט-אפ הישראלי אוריקס ויז'ן באחרונה מהווה אינדיקציה לעיכוב בייצור המסחרי של רכבים ללא נהג • המשקיעים הופכים בררנים יותר, חברות אוטו-טק שוקלות שנמוך טכנולוגי, ומלחמת הסחר מקשה על בחירת נתיב שיווקי • האם קורטיקה והיילו הישראליות עשויות להרוויח מההרעה בשוק?

hanteng מותג הנישה של UMI/ צילום:יחצ

יבואני הרכב הישראלים מסתערים על סין כדי לשרוד

שוק הרכב בסין נקלע למשבר חריף ומי שעשויות לגזור קופון הן יבאוניות הרכב הישראליות • איזה שיתוף-פעולה מובילה משפחת אונגר, כיצד מותג רכב אנונימי יכול לפתוח דלת לקבוצת UMI, ואיך כל זה קשור לתאגיד הסיני SINOMACH שמככב ברשימת פורצ'ן 500

מספר בעלי הרישיונות ליבוא רכב במסלולים העקיפים זינק בשנים האחרונות במאות אחוזים / צילום: shutterstock, שאטרסטוק

שוק הרכב החדש: היבוא הזעיר עדיין קטן, אבל יש לו פוטנציאל

רוכשים רכב חדש? אתם כבר לא חייבים לעבור דרך הסוכנות הרשמית • אילו אפיקי יבוא חדשים קידם משרד התחבורה בימי ישראל כ"ץ, למה הנתונים לגבי היבוא הזעיר מוסתרים מהציבור, ואיך מושפע מכך שוק היוקרה?

רנו זואי/ צילום: יחצ

האויב המפתיע של הרכב החשמלי נמצא בכלל בקריית הממשלה

המדינה מפרסמת תחזיות אופטימיות לגבי חדירת הרכב החשמלי לכבישי ישראל, אבל העוסקים בתחום מצננים את ההתלהבות • קופת המדינה מקבלת עשרות אלפי שקלים על כל רכב שנרכש בישראל, והחברים במשרד האוצר לא ימהרו לוותר על הכסף • פרשנות